Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-07, 21:41   #15
Foggelen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 41
Innlegg: 6
Foggelen er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Aha ! Men da får vi håpe at du har har lært litt nye ting også da !
Bl.a. at Atkins ikke bare er egg & bacon og fett, men masse herlig sunn mat ! Mannen min vil nesten aldri gå ut og spise lenger han. Maten smaker så mye bedre hjemme. Jeg er en populær kokk... på lavkarbo mat. Og de som ikke vet at det er lavkarbo de spiser - blir veldig overrasket.

Jess, men er fortsatt skeptisk til diverse dietter. Folk blir fanatiske, teller både input & output. Økt sjangs for spiseforstyrrelser, psykiske lidelser osv hvis fanatismen overtar. En annen ting er folk som leser allslags om mat og dietter, og tror derfor de er eksperter. Sikter til themonk blant annet.
Grunnen til jeg skrev til Iset i det hele tatt, var å få innspill. Jeg står ikke på mine argumenter til enhver pris, med annet jeg vet noe er faglig korrekt. Desverre, er det en del av dere på slike forum som ikke vil ta til seg vitenskap & common knowledge, og istedet står fast på deres standpunkt og nekter å vike en tomme. Alt bør sees på med skeptiske øyne og åpne tanker.

Jeg er for en sunn livstil uten mye sukker og fett, med frokost, middag lunsj og mellommåltider, og jevnlig mosjon og aktivitet. Så mange i dag velger dietter, kurer osv for å bli slanke og pene raskt.

Å spise sunnt å ha en diett skal ikke handle om utseende, det skal handle om organismens innvendige systemer. Grunnen til at jeg spiser sunnt, er ikke utseende mitt, jeg tenker mer på årene, organene mine og tenkeboksen min. Men,jah, fokus i dagens samfunn er kropp og atter kropp...

Jeg er så absolutt med på tanken at lav-karb diett kan gi mindre insulin som kan gi mindre fettlagring, men hva er bivirkningene? Kroppen funker sånn, at den har to poler: En negativ, og en positiv. Endrer du på en ting, endrer du mest sannsynlig på en kaskade av ting.

At dødsårsaken blant diabetikere er hjerte/kar-sykdommer er et faktum. Dette skyldes økt fettprosent i plasma.

Det jeg lurer på, er om lav karb dietter, som også fører til lavere glukosenivå og derav lavere insulin-nivå, har samme effekt, at den øker fettprosenten i blodet, i hvertfall til en viss grad. Sett en del studier, men disse er veldig tvetydige...

Foggelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: min egen Svar med sitat