Vis enkelt innlegg
Gammel 22-05-11, 18:28   #17
Siljenh
Juniormedlem
 
Siljenh sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Tromsø
Alder: 37
Innlegg: 27
Siljenh er på en erverdig vei

Sv: PCOS skravletråd

Hei alle sammen. Jeg var ikke klar over at det var så mange med PCOS på forumet. Det er jo bra vi kan skravle litt. Jeg kjenner ikke så mange med det i nærmiljøet, så har ingen å dele erfaringer med. Tenkte jeg kunne skrive min historie, men den blir nok litt lang.

Jeg har slitt med vekta og menstruasjon så lenge jeg kan huske. Har aldri vært ekstremt overvektig, men alltid hadd litt mer valpefett enn de fleste andre på min alder. De siste årene må jeg nok si at det har bare blitt verre. Jeg har hatt menstruasjonsproblemer siden jeg fikk mensen i 7.klasse. Da kunne jeg blø i uker i strekk, for så å gå flere mnd. uten. Etter hvert hadde mamma meg med til legen og de sa noe om hormonproblemer og gav meg noen piller. Etter en stund på pillene skulle alt ordne seg, men det gjorde det ikke. Når jeg var 19 byttet jeg fastlege og motet meg opp til et nytt legebesøk. Da hadde mamma lest en del på internett og funnet ut at jeg kunne ha PCOS. Fastlegen sa at det hadde jeg sikkert ikke, men hun henviste meg til gynekolog. Han sa også at det hadde jeg sikkert ikke, det var vanlig for jenter å ha uregelmessig mens helt til i 20-årene. Men han forklarte meg nå litt om PCOS når han så antall cyster på eggstokkene og tok noen blodprøver. Etter 1mnd fikk jeg et brev fra sykehuset der det sto at jeg hadde nok PCOS slik vi snakket om. I tillegg hadde jeg svært høye c-peptid verdier, og det betydde at jeg hadde glukoseintoleranse. Hvis jeg ikke skjerpet sukkerinntaket mitt ville jeg ende opp med å få diabetes. Å mer hørte jeg ikke fra dem. Heldigvis for meg studrte jeg noen fag som etter hvert kom inn på blodprøver som c-peptid, og det skulle tas fastende. Jeg kjenner den dag i dag at jeg er fly forbannet på den legen, jeg var vel ikke fastende på sykehuset kl.14 på dagen. Jeg dro tilbake til fastlegen min og krevde fastende blodprøver, og etter 1 uke fikk jeg beskjeden. Mine c-peptidverdier var da helt normale. Jeg hadde holdt meg unna hurtige karbohydrater i nesten 3mnd, men kun gått ned 1,5kg. Siden jeg var litt uvitende om kosthold tenkte jeg at så lenge jeg ikke var intolerant så var det jo bare å spise som normalt igjen.

Dette er nå 6år siden og jeg har prøvd alt mulig annet enn lavkarbo. Jeg har trent til svetten rant nesten daglig i perioder og spist lite sukker og lite fett. Jeg har prøvd lavkalori og mye annet. Jeg har gått på kostholdsveiledning i grupper med ernæringseksperter, men ingen ting fungerer. Min motivasjon er ikke lang og jeg begynner og grine av å nekte meg selv mat jeg liker. Spesielt når jeg ser de sylfidene rundt meg som kan stappe i seg det meste uten problemer. I fjor sommer var jeg hos gyn som gav meg metformin. Jeg klarte tre uker før jeg var så kvalm at jeg kastet tablettene, men siden har jeg hatt regelmessig mens i hvert fall. Jeg har lest om lavkarbo, men tenkt at dette klarer vel aldri jeg. Jeg som ELSKER pasta, ris og poteter. For 4mnd siden startet mamma med lavkarbo og hadde fantastiske resultater. Så for 3mnd siden bestemmte jeg meg: Dette kan jeg klare!

Jeg må si at så fortet jeg kuttet ned til maks 15karbo pr. dag så forsvant suget. Har selvfølgelig lyst på enkelte gamle synder nå og da, men ser ingen grunn til at jeg ikke klarer å leve uten. Jeg føler at jeg gjør noe feil, for jeg har ikke gått så mye ned i vekt. Jeg har ikke mistet motivasjonen, men er inne i en stresset periode for øyeblikket. De siste 2uker har jeg derfor skeiet en del ut med litt for store mengder fløte og veldig store mengder lettbrus. Jeg har eksamen om 1,5 uke og når jeg er ferdig med den skal jeg ta meg ei "nilleuke" for å se om jeg får litt fart på systemet igjen. Å så kommer sommeren og tiden for "ti på topp" i Tromsø. Det gleder jeg meg mye til, for fjellturer er noe av det beste jeg vet. Ellers er jeg ikke ute etter å bli gravid, men ønsker virkelig å gå ned i vekt.

Dette ble vist en lang fortelling Et spørsmål til dere andre, er det noen produkter dere føler at stopper vektnedgangen deres? Jeg har skjønt at for mye lettbrus og søtningsmiddler som malitol kan gi blodsukkerøkning hos noen.

__________________



Siljenh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, men prøver å ha fordelingen 5-20-75 Svar med sitat