Vis enkelt innlegg
Gammel 23-03-13, 20:05   #15
mariana
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 80
mariana er på en erverdig vei

Sv: høyt blodsukker om morgenen

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Dette er ikke korrekt Kitt.
Noen diabetikere sliter med Dawns phenomenon http://en.wikipedia.org/wiki/Dawn_phenomenon, og da har man høyere blodsukker om morgenen, men det forhøyede fastende blodsukkeret kan også reduseres kraftig ved og spise noe protein- og fettrikt sent på kvelden.
Har man Dawns Phenomenon, så dumper leveren glukoselageret på morgenkvisten. Når du finner rett mengde og type mat før du legger deg, så vil kroppen jobbe med dette utover natten og da vil ikke blodsukkeret falle så mye at leveren tømmer lageret av glukose, og dermed vil du slippe høyt fastende blodsukker. jeg spiser typisk enten egg og bacon, noen middagsrester eller rett og slett en del nøtter før jeg legger meg.
En velregulert diabetiker som ikke også har Dawns Phenomenon, har et helt fint fastende blodsukker mellom 4 og 6. Mitt ligger mellom 3,6 og 5.

Når det gjelder hvilken type diabetes, så skal det ikke være slik at flere leger "tror" eller mener noe; en blodprøve avslører kjapt om man har anti-GAD, da har man type 1. Uten anti-GAD har man type 2, men om man har LADA så starter man som type 2 og så kan det utvikle seg til type 1.
Type 1 produserer ikke insulin selv og må derfor få det tilført, mens type 2 produserer insulin; men begge typer kan altså medføre at man trenger insulin (selv om for de fleste type 2 så trengst det bare i en periode om man velger og legge om kosten).
Jeg er endel inne på diabetes.com der diabetikere fra hele verden (både type 1, 2 og LADA) er ivrige lavkarbere og der finnes det masse relevant info for oss med diabetes.

dette var spennende lesning... tusen takk, dette skal jeg prøve ut...


og jeg tar meg godt av ungene mine selv om jeg ikke vet hvilken type diabetes jeg har... Jeg visste ikke at det var så viktig å vite, spesielt siden ingen av legene er så opptatt av det.. blodsukkeret mitt er vellregulert, og har vært det hele tiden, men selvfølgelig med høyere doser med insulin når jeg spiser karber....

__________________
igang igjen etter svangerskap og ammetid
mariana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, egenkomponert Svar med sitat