Vis enkelt innlegg
Gammel 25-03-13, 12:44   #22
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Høyt blodsukker om morgenen

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Litt for mange leger/sykepleirer sier også at man kan bli frisk fra diabetes type 2 fordi kosthold og mosjon har gjort at man har fått et jevnt og lavt blodsukker selv uten medisiner; jeg har personlig ikke hørt om noen som har vært kurerte slik at om de velger og gå over til høykarbo og begrense den fysiske aktiviteten, så vil fremdeles blodsukkeret holde seg like jevnt og lavt.
Da er man etter mitt syn ikke kurert fra diabetes; man har bare funnet en måte og kontrollere den på.


Jeg forstår tankegangen godt, men ser det litt annerledes. Hvis man spiser feil mat og pådrar seg sykdommer er man per definisjon syk. Hvis man endrer til et riktig kosthold, og er så heldig å bli kvitt sykdommene, kan man vel si at man er kurert?

Jeg syns man kan sammenligne diabetes mellitus type 2 (DM2) og fedme. Man kan ha diagnosen DM2 og man kan ha diagnosen fedme. Hvis man legger om kostholdet fra karbohydratdominert til f.eks. LCHF opplever mange at man blir kvitt både DM2 og fedmen. Etter min mening blir det like feil å tviholde på diagnosen fedme, når man ikke er fet lengre, som å tviholde på diagnosen DM2 når symptomene er borte.

Men, det koker vel ned til et definisjonsspørsmål!


-


Sist redigert av Kula : 25-03-13 kl 17:27.
Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat