Vis enkelt innlegg
Gammel 03-03-14, 20:27   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Trenger litt hjelp ... (Atkins induksjon)

Du har hatt en kjempebra vektnedgang, i snitt over en kilo i uka! Det er absolutt bra nok. Det er helt vanlig å stå stille i blant, for de aller fleste går ikke kiloene jevnt av, det går heller mer i rykk og napp. Det kan være greit å måle seg litt i blant på strategiske plasser også. Mange går ned i cm selv om de står stille på vekta. Og det at vekta varierer litt fra dag til dag skal du ikke ta så tungt. Et glass vann kan tippe vekta hundre gram opp, mat som fortsatt er i magen, vannsamling grunnet syklus (selv opplever jeg at vekta hopper litt opp både under eggløsning og pre-mens). Om det stresser deg, sett heller av én dag i uka som fast veiedag, eller regn ut snitt i slutten av hver uke.
Grunnen til at mange opplever stagnasjon/oppgang når de trener er fordi musklene samler vann. Det er på en måte "falske tall", for du går jo ikke opp i fettvekt, og det er uansett forbigående.
Det ser ikke ut til at du får i deg for lite mat. Men den eneste indikatoren du har på det, er hvordan du selv føler deg etter et måltid. Det er viktig å ha ro rundt måltidet og ikke spise for fort, sånn kan du kjenne på om du blir behagelig mett. Ikke fortsatt sulten, ikke stappmett, men akkurat sånn at du rett og slett ikke er sulten lenger. Du kan godt salte maten din, forresten. Alt med måte selvsagt, men et ketogent kosthold kan virke vanndrivende på kroppen, og da mister man gjerne litt salter i samme slengen. Å ta magnesium kan være lurt, særlig om du har leggkramper e.l. Du kan godt ta kalsium også, om du søker litt på nettet finner du mye informasjon om hva de forskjellige mineralene gjør for kroppen, så kan du gjøre deg et litt mer kvalifisert valg om hvilke du føler du trenger.

Sist men ikke minst: Om du følger Atkins så varer induksjonen i to uker. I uke tre skal du øke litt på karbohydratene (5 gram, om jeg ikke husker feil?!). Dette står nøye forklart i boken. (Nå spørs det akkurat hvilken utgave du har. Jeg måtte, den gangen jeg fulgte Atkins, kaste min norske versjon fra 2006/2007 i søpla, fordi den var så himla mangelfull, og fikk ordna meg den nyeste engelske originalen i stedet for).

Men uansett - slapp av og stress ned! Du har gjort en kjempejobb så langt, og har hatt en fremgang som er mer enn bra nok!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat