Tråd: Blomkål
Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-05, 22:54   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Blomkålmos:

Oppskriften er veldig enkel - for en person:
Blomkål (jeg bruker 1/2 hode av de som er i butikken nå, det blir ca 150-200 gr) kokes i saltet vann 15-20 min og rennes godt av
Has i hurtigmikser sammen med 1 ss smør. Kjøres til mos. Ha oppi ca 1 ss fløte og grovkvernet pepper, kjør litt til, - og voila ..... blomkålstappe !

Dette er grunnoppskriften. Du kan variere smaken med å ha oppi hvitløk, persille, ost (parmesan, chevre - noen med smak på !), løk..... Til lammeretter pleier jeg å ha oppi litt parmesanost og hvitløk, - kjempegodt ! Til fisk er det godt med dill eller persille. Det finnes massevis av variasjoner. Har gjort det samme med broccoli og det ble også kjempegodt.



CAULI-FLIED RICE
Karen Barnany's

1 blomkålhode
2-3 ss meierismør
1 fedd hvitløl - småhakket
1 ts (+) Maldone salt (eller havsalt) + nykvernet pepper (etter smak)
2 vårløk - kuttet opp i biter på skrå

Først rev jeg blomkålen på råkost jern grov side.
Smeltet smøret i en stor steke panne. Surret hvitløken en liten stund. Hadde oppi den revne blomkålen, kvernet pepper og salt. Stekte dette på middels varme i 7-8 minutter. Blandet oppi vårløken og serverte .






__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat