Vis enkelt innlegg
Gammel 25-04-09, 10:30   #13
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan lever en student O. e/lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Efter en stunds erfaring begynner jeg å få teken på studentlivet og Optimal ernæring. Denne tråden vil oppdateres hvis det kommer inn flere forslag.

Matbudsjettet. Ta èn til to storhandler i uken, slik at du unngår impulskjøp. Vær smart. Store kvanta er stort sett best. Tynnribbe og seifilet er billig. Lever er billig (og næringsrikt). Egg, vårt beste næringsmiddel, er billig (kjøp First Price eller Rema sin 18-pack, eller fra innvandrersjapper). COOP har fløte på 1 L-bokser. Smør og delfiafett er meget billige kalorier, og den enkleste måten å spise dem på er gjennom eggemelk. Kjøp poteter i store sekker. Kjøp billig ris. Kjøttdeig har dårlig proteinkvalitet, men kan kjøpes på tilbud (under 50 kr/kg). Prøv også torsk (50 kr/kg på Rema), ferdig oppskjært i praktiske biter på 100 gram.

Det lønner seg altså å ha en fryser. Kjøp kjøtt på tilbud. Kjøttdeig putter du i fryseposer og kjevler flat. Da tar det lite plass i fryseren og tiner kjapt. Tynnribbe fryser du i små skiver og steker i pannen når du blir sulten. Gammel fløte fryser du i isformer og bruker til sauser. Og husk alltid å ha en stor porsjon hjemmelaget kryddersmør i fryseren.

Det er veldig lett å overspise på dyr mat som fløte og rømme. Sørg derfor for at du porsjonerer (2 dL dagen er rimelig). 6 egg, 2 dL fløte og 150 gram kjøtt er forresten 80 gram protein (en god dagskvote). Du bør også, hvis det er mulig, dra til Sverige. Trondhjemmere kan dra til Storlien for 25 kr og handle kylling/bacon til 47 kr/kg og rømme til 28 kr/L. Når det kommer til grønnsaker og krydder, er innvandrersjapper nesten alltid best og billigst.

Unngå også ferdigsauser. Lær deg for Guds skyld å lage hollandaise til fisk eller egg. Det er lett!

Stekelukt. Å steke i mye smør lukter. Hybelverter hater dette. Sørg derfor for å lufte godt. Jeg har redusert smørmengden og spiser heller mer kryddersmør. I tillegg lager jeg eggerøre, som er billig, lukter lite og er kjapt å lage. Jeg lager gjerne Optimal iskrem en gang i uken, og spiser det til frokost/lunch. Gjør gjerne det samme med eggemelk. Et siste tips er å koke mange poteter (eller kålroter) om gangen. Dagen efter lager du mos, eller steker dem som flak i pannen. Det siste er bra i omelett, eller som tilbehør til fisk. En annen fordel er at du sparer strøm.

TING SOM STUDENTER LIKER

Øl. Low carb-øl går, men sats heller på sprit, f. eks. hjemmebrent, whisky, vodka eller gin. Kwasniewski er polsk. Det bør lukte litt vodka av deg.

Pizza. Søk på oppskriftsdelen av forumet. Det er mange gode oppskrifter. En favoritt er denne enkle pizzaen.

Snacks. Små mengder potetgull fra billigmerkene er OK (de stekes i stabil palmeolje). Chokolade er OK (alle typer; mørk har mer magnesium/mindre karber/ingen laktose). Ostechips er bra. Cashew er bra, da den har utrolig mye magnesium, masse protein (av høy kvalitet, til forskjell fra andre nøtter), samt lite fiber og lite ustabilt fett. Den er 30 % karbohydrat, hvor mesteparten er stivelse (som Kwasniewski foretrekker). Cashew er forresten meget godt i kyllingwok.

Cafe au lait og cappuccino. De fra kafeèr er dyre og inneholder noe karbohydrater. Begge kan heldigvis lages med eggemelk og litt (pulver)kaffe.

Oj så flott, her var det mange fine tips!

aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat