Vis enkelt innlegg
Gammel 01-04-13, 09:21   #1
Sir Tor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 5
Sir Tor er ny på veien

Saftige lavkarbonader i hånden

Hei

Jeg trenger å ha noe i kjøleskapet/frysen som smaker, og som er lett og raskt å ta i hånden når jeg plutselig blir sulten. Derfor steker jeg på forhånd disse lavkarbonadene som er saftige og gode, og som jeg kan ha lett tilgjengelig når sulten melder seg.

Her er oppskriften:

LAVKARBONADER (10 stk.)

800 gram karbonadedeig
2 egg
1 stor blomkål
1 purre
2 ts kanel
1 ts allehånde
Salt og pepper
Smør til steking

Fremgangsmåte:

1. Finsnitt purre og ha i en stor bolle. Husk å vaske purren først da det kan være litt jord i den.
2. Rasp blomkål på et rivjern. Ha det i en stekepanne sammen med en god klatt smør og tilsett 2 ts kanel og 1 ts allehånde. Rør godt om og la blomkålen stekes mør i pannen. Til slutt heller du blandingen opp i bollen.
3. Tilsett karbonadedeigen og 2 egg i bollen, samt det du måtte føle for av salt og pepper. Jeg bruker minimum 2 toppede ts salt og 1 ts pepper, men ikke overdrive.
4. Vask hendene godt og bruk fingrene til å blande deigen.
5. Bruk en ren stekepanne, tilsett godt med smør og sett den på styrke 6 av 10. Form store boller av deigen og legg de i stekepannen og bruk en stekespade til å klemme bollene flate (skal være 1-1 1/2 cm tykke). Stek de gode og brune på hver side.
6. La de kjøle seg i romtemperatur før du har de i kjøleskap eller fryser.

God appetitt :-)

Sir Tor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ole Brumm vs. fornuft Svar med sitat