Vis enkelt innlegg
Gammel 29-01-05, 13:27   #5
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

he,he... ventet meg et langt svar fra deg, Nille!

Og det er grundig og reflektert som vanlig!

Vi er enige om det meste, og om det mest grunnleggende.

Hven som faller i staver over en tomat for mye? Jeg gjorde det! Akkurat som jeg falt i staver over et halvt rundtstykket for mye en kvald jeg gikk på Grete Roede....

Og dette er vel grunnen til at jeg er så opptatt av dette. Jeg er selv i faresonen for å utvikle ortoreksi ( hadde spiseforstyrrelse som tenåring ) - og det er derfor kjempeviktig for meg å ha et avslappet forhold til mat.
Og uansett hvordan en vrir og vrenger på det, så er ikke de første to fasene av Atkins avslappet i forhold til hva en putter i seg. Jeg er ikke dermed sagt motstander. Tvert i mot. For veldig overvektige - og for folk som har livsstilssykdommer, eller andre ubalanser i kroppen, er det gjerne en gave fra himmelen!

Men for MEG er det ikke bra. Og det er den konklusjonen jeg har kommet til.

Men lavkarbo, generellt er uten tvil det sunneste valget.
Og nei, dette er ikke slankenett. Og jeg har da på ingen måte til hensikt å gjøre det til noe annet enn et lavkarboforum! men her er det mange kunnskapsrike og helsebevisste mennesker - så jeg anser det som et meget nyttig fora å diskutere kosthold i et litt videre perspektiv også!

Det er ikke gledesløst å leve på lavkarbo - på ingen måte. Det øker tvert i mot gleden betraktelig, ettersom sukkerinntaket blir kraftig begrenset.
Men det er kanskje også et definisjonsspørsmål - hva faller innunder kategorien lavkarbomat?
Mitt poeng er vel kanskje at om en lever moderat lavkarbo - men tillater seg en potet når en er på middagsbesøk, og et stykke VANLIG kake i en konfirmasjon - ja, så lever en ordentlig sunt og bra likevel!
Og at noen ikke vil tillate seg dette fordi det får umiddelbare negative konsekvenser for en sykdom f.eks, er jo selvfølgelig like forståelig som at en laktoseintollerant må holde seg unna melk.

Men for meg -er det gledesløst å være så pinlig nøyaktig.

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat