Vis enkelt innlegg
Gammel 07-05-10, 10:38   #31
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av gingerslett, her.

Jeg er på andre dagen i mitt nye lavkarbo-kosthold, og er riiimelig spent på om dette funker for meg! Jeg åt godterier hver eneste dag og ELSKER brødmat og yoghurter...men vekta økte...så nå skal jeg gi dette en sjanse ) rart å ete mye fett, føler det blir heelt feil m tanke på at en har lært at fett gjør en fet! Men jeg lurer på hvor mye fett en BØR få i seg i løpet av en dag?? og hvor fort kan en se resultater på kropp og vekt??

Du er ny, så jeg tenkte å gi det et tips: Vit at det søte kostholdet ditt nok har gjort deg sukkeravhengig, som kan være like vanskelig å bli kvitt som en alkoholiker har for å kutte ut alkoholen. Det er ikke tull, området i hjernen og de samme mekanismene er i gang.

Hvor mye fett? For å ta runde tall, det gjør det noe enklere: La oss si at du bør dytte i deg 2000 kcal per dag, ok?
Da bør 80 % av den energien komme fra fett. Et gram fett er ca 9 kcal.
80 % av 2000 kcal er 1600 kcal.
Regnestykket blir da: 1600 delt på 9 = 178 gram, runder av til i underkant av to hekto.
De siste 400 kcal bør bestå av mest protein, om du må, kan du ta en liten dæsj karbohydrater også.
Dette er den ekstreme delen av LCHF. Vi har den andre ytterpunktet også, som tillater opp mot 120 gram karbohydrat om dagen. Da kan du ikke tillate så mye fett, i og med at du har en del hevet insulin en god del av dagen. Har du mye vekt du skal ta av, bør du ligge nærmere det jeg beskrev, og så finne ut om du tar av ønsket vekt. Husk at i begynnelsen MÅ kroppen få nok fett, slik at den tror at det er god jakt og masse mat, da blir den ikke redd for å gå ut av lagringsmodus, og slipper gladelig fettet. Det kan ta ca 2 uker. Da kan en kutte ned litt og kroppen vil da gi fra seg overskuddet sitt i fett. Etter en tid kan stagnasjon komme, da kan en gå litt opp igjen, for å fortelle kroppen at den ikke behøver å være redd for magre tider, og enn uke eller to senere vil den da respondere igjen.
Disse platåene er veldig viktige, da skjer det en hel del "kontrollprosesser" i kroppen, hvor den på en måte "samler inn opplysninger" , og vurderer om det fortsatt er ok å slippe fett. Om du gir den nok fett i denne prosessen, vil den skrive inn OK på skjemaet sitt, og sette i gang igjen.
Noe vitamin og mineraltilskudd kan være nødvendig, da du i årevis har fått for lite.
http://skip.se gir mye topp preparater

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat