Vis enkelt innlegg
Gammel 05-02-15, 11:44   #2
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Chia vs Quinoa?

Begge deler kan anskaffes fra helsekost, muligens velassorterte daglivarebutikker med "alternativhyller2 kan ha det. Ellers er det jo Iherb da

Bruken er noe forskjellig vil jeg si.
Quinoa vil jeg kalle en slags ris-erstatning og er best kokt etter min mening, de kan ristes og brukes over salater også slik som mange frø kan. Det finnes og "mel" til baking og flak til å koke grøt av eller blande i frokostblandinger. Frøene er rike på protein. Har en litt spesiell smak. Har en del kh, men er snillere mot blodsukkeret enn f.eks ris o.l.

Chia er rike på fiber, de sveller opp i kontakt med væske og avgri en geleaktig masse (omtrent sånn som linfrø). Man kan lage chiagrøt/pudding (kald), bruke oppmalte i bakverk for å få fuktighet, sånn som de er over en salat, i en smoothie osv. Synes de har mindre smak enn quinoa. Chia er forholdsvis rike på Omega 3 (det diskuteres hvor mye kroppen kan utnytte) og har mange mineraler og sporstoffer og er regent som lavkarbo vennlig

Når det gjelder detaljert næringsinnhold, må du nesten se på nettet

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat