Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-07, 20:31   #1
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Gå ned i vekt med kognitiv atferdsterapi

Lisbeth Stahre, som jeg har nevnt før, har kommet med en bok som nylig er oversatt til norsk. Den heter det samme som tittelen på denne tråden.

Boken er en manual/veiledning for overvektige, og baserer seg på kognitiv atferdsterapi. Lisbeth Stahre er både kliniker og forsker, og har gode studier å vise til for sitt opplegg.

Det handler i hovedsak om å styrke selvfølelse, endre negative tankemønstre, og endre spiseatferd på sikt.

Nytt i denne boken, og noe jeg finner svært gledelig, er at hun har endret sitt syn på hva som er "riktig" kosthold, og slik jeg leser både kostholdråd og oppskrifter er det nå mer aksept for lavkarbo, enn det har vært tidligere - selv om hun fortsatt har en "vei å gå" for å være på linje med oss. Det som er fint er at hun ikke pusher noen sannheter, men oppfordrer folk til å finne det kostholdet som passer for en selv.

Kostholdsdelen er uansett bare en del av opplegget - dette er en bok og et opplegg for oss som har et problem med overvekt, og som trenger hjelp til mer enn bare å legge om kostholdet;-)

Anbefaler altså boka, om det ikke gikk klart frem av det som står ovenfor.

  Svar med sitat