Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-11, 11:34   #16
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og ME/CFS

Opprinnelig lagt inn av Dr.s, her.

Energi
Hvordan er energien hos dere som nå primært har vært i ketose de siste årene?


Var du overvektig?
Jeg er mest interessert i å finne ut hvordan en ketosediett, hvor energibalansen holdes rimelig nøytral, fungerer på ME-pasienter. Alle tilfeller er selvsagt interessante, men jeg føler en stor vektreduksjon hos folk som tidligere hadde et seriøst vektproblem kan være en forstyrrende faktor. Derfor fint om vektsituasjonen beskrives.


Mer sensitiv for stråling?
Merket dere økt sensitivitet for elektronisk stråling (trådløse nettverk, mobiltelefoner etc)?

Hei! Jeg har en ME-diagnose, har hatt denne symptomatikken i 10 år og vel så det. Hele mitt voksne liv, altså. Nå har det blitt funnet spor av sentralnervesystem-betennelse i spinalvæsken min, så det antas at jeg "egentlig" har en annen sykdom, men ikke noe fastslått riktig ennå. Stadig under utredning.

Jeg har ikke blitt "frisk" av å leve lavkarbo, men jeg har definitivt høstet fordeler av å kutte ut hvetemel (gluten, i det hele tatt) og sukker.

Energi
Samme som tidligere. Jeg har de siste årene lært mye om å styre det lille jeg har å ta av - men det handler mest om tid, frihet og å komme videre i "sorgprosessen". Lavkarbokostholdet har vært en god støttespiller i form av å holde blodsukkeret jevnt og fint - det krever jo faktisk energi å håndtere sånne svingninger, også... Som ytterligere konsekvens har jeg fått et helt fantastisk mye bedre søvnmønster, jeg har aldri tidligere kunnet forvente å sove regelmessig eller på riktig tid på døgnet. (Må riktignok fortsatt bruke melatonin for innsovning de fleste dagene i uken.)

Var du overvektig?
Jepp. Gjennom tenårene var jeg stort sett "stabilt" overvektig, dvs jeg hadde ca 15 kilo overvekt, men det økte ikke uansett hvor mye dritt jeg spiste. Så plutselig i 2009 skjøt vekta i været - gjetter at et eller annet endret seg hormonmessig - og jeg hadde en BMI nær 38. La om til lavkarbo - nå har jeg en BMI under 27, og forventer å nå normalvekt etterhvert.

Mer sensitiv for stråling?
Nei. Overhodet ikke.

Tilføyelse: Jeg har spist ketogen kost siden september 2009, altså. Ser at det var ketogen livsstil det ble spurt etter, nå.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat