Vis enkelt innlegg
Gammel 29-09-11, 18:35   #48
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: For de som er kalde/på platå - for ekstrem lavkarbo usunt?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Har fulgt med i denne tråden og undrer meg en del over at det i det hele tatt er et tema med fare for lavt stoffskifte på et LCHF-kosthold....

Se bare på de argumentene Ray Peat gir som svar til Arvid Gerhard;

- Hvis de spiser en god del Gelantin og Mettet Fett kan det gå bra, men hvis man spiser mye Magert Kjøtt og Flerumettet Fett,Omega-6 fra Planter og Omega-3 fra Fisk, er det meget sannsynlig at man pådrar seg Lavt Stoffskifte!

Jeg tror neppe det er så mange av oss som ikke spiser mettet fett og fett kjøtt....Jeg anser dette som et ikkeproblem for de fleste på LCHF....

Greit nok, men mange som er disponert for lavt stoffskifte i utgangspunktet kan få det utløst i livskriser da kroppen er under mye stress, tross at man lever på et lchf-kostholld. For andre igjen har kanskje betennelsestilstander i kroppen gjort så mye skade før man har fått endret kosthold at det er irreversibelt/det tar lang tid å rette opp i.
Det er vel heller ikke det vanligste at stoffskifteproblemene kommer etter kostholdsomleggingen (enn om det som i første eksempel kan være tilfelle), men heller det at de med stoffskifteproblemer nettopp oppsøker et optimalt kosthold, f.eks lchf for å bli friskere.
Mulig jeg leser deg feil her, men jeg synes det er smule arrogant å sitere en biolog og anse det som den fulle sannhet uten å ta en skjønnsvurdering over de enkelte tilfeller. Det hjelper ikke de mange her inne med stoffskiftesykdommer å få vite at man ikke bør/kan få det med et lchf-kosthold. Så jeg vet ikke helt hva du vil fram til egentlig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat