Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-16, 02:40   #13
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: LCHF uten laktose, gluten og svinekjøtt?! MED diabetes

Det går helt fint!
Har selv diabetes type 1 og har en kropp som ikke godtar insulin og er derfor helt pukka nødt til å leve strikt lavkarbo.
Er i tillegg multiallergiker og lever helt uten gluten. eggehvitte, torsk, alle meieriprodukter (melkeprotein-allergi), soya, skalldyr, mandler og nøtter.
I tillegg unngår jeg svinekjøtt da dette trigger revmatiske vondter og har en irritabel tarm som krever low FODMAP-meny.
Puslespill de første månedene for å finne en meny som dekker det jeg trenger og samtidig ikke trigger noe + holder blodsukkeret stabilt.

Jeg er glad i kokosmelka; brukes til mye, bla chiagrøt om morgenen.
Middag er plankekjøring siden jeg stort sett spiser det de andre har, jeg bare tar av min mat før ting jeg ikke skal ha tilsettes. Spiser variert og mye grønnsaker som tilbehør.
Jeg lager jevnlig opp hjemmelaget kraft av forskjellige typer, og disse brukes både i supper, sauser og gryter. Har stort sett alltid kyllingvinger/lår ferdig stekte i kjøleskapet og også suppe eller gryte.

Mitt problem er å spise ute/på besøk. Har etterhvert funnet noen spisesteder der jeg trygt kan spise da de merker maten med hvilke allergener det inneholder. Litt verre når man er på besøk hos noen og de påstår at maten er uten minne allergi-matvarer og når jeg blir syk, skjønner de ingenting; "for det var jo så lite av ditt eller datt oppi maten "

Aom sagt, i starten var det skremmende og måtte snu opp ned slik på kostholdet sitt, men nå går det helt fint. Vær kreativ og finn retter du både liker, tåler og som holder blodsukkeret stabilt!
Lykke til!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat