Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-07, 17:04   #2
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter

Eeh, okay. Jeg tror kanskje denne personen har misforstått betydningen av begrepet insulinresistens. "En person med mye fett i årene vil få enda mer på grunn av mangel på insulin". Jeg har aldri hørt om en tykk person med "mangel på insulin". Det er snakk om manglende reaksjon på høye nivåer av insulin. Når insulinnivåene i blodet reduseres på lavkarbo følger også insulinsensitiviteten med. Lavere konsentrasjoner av insulin er nødvendig. Det betyr ikke at man mangler insulin.

Jeg har ingen kjennskap til insulinets virkning på transport av fett. Kanskje dette er en årsak til at det i begynnelsen av en lavkarbodiett ofte observeres forhøyet kolesterol og triglyserider. At det er en overgang hvor insulinsensitivitet og insulinnivåer ikke er helt i takt. Ikke vet jeg.

Det vist at lavkarbodietter over en periode forbedrer triglyseridene og stabiliserer kolesterolet. Så teorien stemmer ikke helt med virkeligheten. (Ikke spør meg hvorfor.) Det er i alle fall ikke tilfelle at fettinnholdet i blodet øker når man følger Atkins. Det er uansett ikke kolesterolet som tetter igjen blodårene til syvende og sist, det er omega-6 som kommer av overdrevent inntak av brød og planteoljer.

Jeg skjønner forøvrig ikke logikken i at "en diabetiker dør til slutt av insulinens påvirkning på fett" så derfor er lavkarbo dårlig. Det bør jo være et argument for lavkarbo og ikke imot? Jeg tror rett og slett mye av det her bunner i en litt mangelfull forståelse for sammenhengen mellom diabetes, insulinresistens/sensitivitet og "mangel på insulin". (Det er ikke et forsøk på å være frekk eller overlegen, bare den første ærlige tanken som slo meg.)

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat