Vis enkelt innlegg
Gammel 19-09-11, 09:40   #4
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Informativ artikkel om egenbehandling av revmatisme

Mye bra i den artikkelen, men syntes fokuset på hvilke matvarer som inneholder mye omega 6 var lite. Jeg kan heller ikke se hvorfor kjøtt (spesielt økologisk med endel omega 3 i) skal være et problem ift leddgikt, de skriver også at fisk er bra pga omega 3, mens lenger ned frarådes fisk. Det er gjort en studie på leddgikt og vegankost, hvor man så noe bedring, men man hadde nok fått adskillig bedre uttelling ved å inkludere d-vitamin og omega 3 fra marine produkter. D-vitaminmangel øker risiko for leddgikt med 33%, dette ser man når man frekvensen er høyere jo lengre nord\sør man kommer fra ekvator. En høyere andel med leddgikt har alt for lite d-vitamin. I min familie har vi ei med alvorlig leddgikt i ung alder. Like etter diagnosen begynte hun etter råd fra meg på store doser omega 3 (2-3 gram om dagen pluss noe fisk), alt av soyaolje, solsikkeolje og maisolje er borte for lengst. Nå er fettkildene bremykt, avocado, olivenolje, rapsolje og selolje. Hun får tilskudd på ca 2000 UI med d-vitamin daglig unntatt på sommeren. Vi spiser også mere grønt enn vi gjorde før og lager mer mat fra bunnen av. Hun har nå vært helt frisk i over et år, hun kjenner litt innimellom, men har ikke hatt hovne ledd. For litt over et år siden var sykdomsaktiviteten skyhøy, flere hovne ledd, helt utmattet og mye smerter. Hun fikk like etter en halvgod medisin pga at den var den eneste som kunne kombineres med graviditet. Nå på siste sjekk var legen svært overrasket over at hun var så frisk som hun var og at blodprøvene var helt normale, noe som er høyst uvanlig. Jeg velger å tro at medisinen fungerer, men at også de store endringene i kostholdet har hatt mye å si! Hun spiser forøvrig noe kornprodukter, noe melkeprodukter og mye kjøtt (mest hvitt). Kostholdet er nok svært likt middelhavskost.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat