Vis enkelt innlegg
Gammel 22-06-10, 23:59   #60
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle?

Får slenge på en kommentar på Photobscuras kommentar på min kommentar.

Som type 1 diabetiker kjenner jeg godt til effekten av både høyt og lavt blodsukker. Har jeg lavt blodsukker hender det som oftest at jeg spiser 8 skiver med massive mengder pålegg der jeg egentlig bare hadde behøvd en. ALT ser fantastisk godt og spiselig ut, selv ting som strengt tatt ikke regnes som spiselig til vanlig.

Med litt høyt blodsukker føler jeg meg somregel ikke fantastisk, men sultfølelsen er alltid der. I starten like før jeg fikk diagnosen, da jeg fortsatt hadde noe insulinproduksjon, spiste jeg vanvittige mengder mat. Etter ei trening gikk det f.eks. et helt brød med pålegg, og etterpå noe potetsalatrester og diverse fra kjøleskapet. (Edit: dette skjedde ikke etter hver trening altså, men er en hendelse jeg husker :P)

Så, har du sjekket blodsukkeret ditt? Be legen om en såkalt "glykemisk belastning"-test der du får sukkervann og blodsukkeret måles gjevnlig i et par timer (eller gjør det selv om du har tilgang på et måleapparat, kan kjøpes på apoteket). Få gjerne også målt c-peptid som Photobscura sier, og be som jeg alltid gjør om å få utskrift av alle prøveresultatene dine.

At legen sier alt er i orden betyr bare at verdiene dine er innenfor den Statlige normen, altså alt fra en topptrent 17-åring med bra kosthold til en hjertesyk, grovt overvektig pensjonist.

Fun fact: taket på standardverdiene for c-peptid ble satt ved en undersøkelse på Vestfold Sentralsykehus. Gruppen som skulle representere "normen"..? 55-60 år gamle menn med grov overvekt og livstruende hjerteproblemer (og dermed antageligvis diabetes type 2)! Nok en gang: GOOOO NORGE!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat