Vis enkelt innlegg
Gammel 06-04-11, 15:00   #6
einarmk57
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1
einarmk57 er på en erverdig vei

Sv: Tryptofan i stedet for lykkepiller?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Ved depresjon er det mangel på serotonin i hjernen. "Lykkepiller", SSRI-preparater (selektive serotonin-opptakshemmere) virker (eller er ment å virke) hemmende på nedbrytingen av serotonin i hjernen. Men som kjent er ikke slike stoffer ubetinget bra å få i seg, derfor har jeg sjekket litt på nettet om tryptofan, som serotoninet lages av. Tryptofan er en essensiell aminosyre som vi kan få i oss via mat (kalkun er rikt på det), men det konkurrerer med andre aminosyrer om å tas opp i hjernen, derfor kan det være nyttig med et tilskudd.

Jeg fant en artikkel om det her:
http://smart-drugs.net/ias-tryptophan-article.htm

En interessant ting er at karbohydratspising hjelper på tryptofanopptaket fordi insulinet fjerner mesteparten av de andre aminosyrene fra blodet når man får i seg mye karbohydrater. Det kan altså være slik at å spise karbohydrater er en instinktiv måte å øke serotoninnivået i hjernen på... Ikke rart man blir karbojunkie når man er litt nede!!

Så lurer jeg på om det er noen som har peiling på hvordan man enklest og billigst mulig kan legge henda på dette stoffet? Tryptofan, altså.

Innspill ellers er også interessant

Størst forekomst i mangostan frukt, ikke forveksle med mango

einarmk57 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat