Vis enkelt innlegg
Gammel 09-07-10, 22:52   #1
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien
Talking

Ferskenbeinets OREO-kake!

Tenker meg at mange blir glade nå!
Etter maaaange timer på kjøkkenet kan jeg vise til et flott resultat. Skal se om jeg får lagt inn bilde i helga. Denne var yummy altså, men og tidkrevende! *hiver meg på en time med Jillian pga at denne her fikk meg til å få kanondårlig samvittighet*

Oreo kjeksen
70g Ketolyse bakemix
100g mandler (hakket så mye som mulig)
1 ts bakepulver
1 egg
160g romtemperert smør
60g sukrin
50g kakao (100% cacao)
Stevia (noen dæsjer til det blir søtt nok vanskelig å gi noe eksakt mål her)
Mix alt det tørre. Ha i smør og deretter egg imens mikseren går.
Legg klatter på bakepapir og smør de ut med en kniv til de er ca 3mm høye. Stek på 190 grader i ca 15 minutter.
Avkjøl på rist.


Kakebunnen
300g Oreo kjeks
100g smelta smør

Del kjeksene (ikke for smått) og bland i smelta smør. Trykk det sammen nederst i en springform, ikke for hardt, da blir bunnen så hard å skjære når det blir kaldt. Sett i kjøleskapet til avkjøling.


Ostemasse
200g kremost
15g sukrinmelis
2 dl kremfløte

Visp fløten til krem. Bland melis og ost for seg og vend det forsiktig sammen med kremen.
Smør massen over kakebunnen og legg over ca 50g oreokjeks i biter. Sett litt til kjøling.


Sjokolademousse
5 dl fløte
100 g mørk sukkerfri sjokolade
15g kakao (100% cacao)
3 plater gelatin
4 eggeplommer

Legg gelatinplatene i en bolle med kaldt vann i 5 minutter. Klem ut vannet av gelatinen og ha den i en kjele sammen med 2 spiseskjeer fløte. Varm forsiktig og rør til gelatinen er smeltet. La den avkjøles på benken etterpå.
Smelt sjokoladen i vannbad med plast over slik at det ikke kommer damp på den. Når sjokoladen er romtemperert rører du inn en og en plomme + siktet kakao.
Pisk krem av fløten og vend forsiktig inn sjokoladeblandingen. Til slutt vender du inn den romtempererte gelatinblandingen. Gjør dette for hånd sånn at det ikke skiller seg!
Bland i resten av kjeksen i biter. Hell dette over ostemassen i springforma og sett til kjøling. En kan evt. ha et lag krem på toppen om en ønsker det og pynte med mer kjeks, eller ringla sjokolade.

Det går fint å lage denne i porsjonsglass om en ønsker det, den kan og fryses.

Kjeksene er ikke såååå gode å spise for seg selv altså, jeg så ikke nødvendigheten med å lage fyll til dem siden de skulle brukes i kaken, sammen med det andre her blir det kanon!

Lykke til!


Næringsinnhold i hele greia: (sukkeralkoholer er ikke tatt med)
Kcal: 6691
Protein: 156
Karbo: 42
Fett: 636

Næringsinnhold pr 100g:
Kcal: 391
Protein: 9
Karbo: 2,5
Fett: 37

For sammenligning er næringsinnhold på originalen pr 100g:
Kcal: 368
Protein: 3,8
Karbo: 33 (for en hel kake 600g karbo!!!)
Fett: 24

__________________


Sist redigert av Ferskenbeinet : 10-07-10 kl 21:20.
Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat