Vis enkelt innlegg
Gammel 26-09-12, 15:59   #57
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Jeg spiste helt klart på meg min overvekt, ingen tvil om saken. Jeg spiste STORE mengder mat, og kan ikke forklare mine tidligere 140 kg med at jeg lå i kaloriunderskudd.

Det som er interessant synes jeg, når man spiser for mye, er hvorfor man spiser for mye, ikke at man gjør det. Her kan det finnes et "lass" av forklaringer; medisiner, sykdom, psykiske vansker, feil kosthold m.m.

I mitt tilfelle opplevde jeg en enorm forandring ved å endre kosthold, plutselig ble trangen til den voldsomme overspisingen borte, og jeg kunne spise porsjoner som holdt meg mett samtidig som jeg gikk ned i vekt. Ergo må jeg da ha brukt mer enn jeg fikk i meg (les hva Vegard Lysne skriver over her om saken).

Hva det gjorde meg meg og min kropp å endre kosthold kan det sikkert skrives mye om; stabilere blodsukker, mindre insulin, mindre sterss osv osv. Soleklart er det at maten jeg spiste før påvirket meg veldig negativt, og gjør det fortsatt om jeg så mye som prøver å "teste" gamle vaner. Før jeg vet ordet av det befinner jeg meg da i matrestene på kjøkkenet, i godisskåla til ungene...og ikke med den beste vilje i verden kan jeg hevde at jeg da legger på meg igjen av kaloriunderskudd.

Årsakene bak overspising og overvekt kan være mange og sammensatte, men det er altså der vi finner løsningen. Er det bare typen mat som er feil, javel, da må man endre kosthold. Er det andre ting må man også ta for seg det.

Jeg ser på Twitter at Jørgen Foss mener at vi gjerne kan ha nøkkelhullsmerking, men på en annen måte. Han ser for seg ikke bare et nøkkelhull, men et "trafikklys" som kan varsle om en matvare er lite sunn, mindre sunn, sunn, veldig sunn.... Greia er den, at de fleste av oss VET hva som er sunt og usunt, i det minste i det store bildet. Og jeg har veldig liten tro på at trafikklys på maten løser problemer med overspising og overvekt. Jeg spiste ikke for mye fordi maten manglet varsellys, jeg spiste for mye av andre årsaker. Hva med deg?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat