Vis enkelt innlegg
Gammel 26-09-12, 16:41   #60
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Sikkert mer å si om dette, men jeg er iallfall sikker på at kalorier inn/ut som metode for å holde/justere vekta er bare tull for min del. 100 kalorier i sukker/stivelse er IKKE det samme som 100 kalorier i grønnsaker/lever/fisk etc...

Det er både riktig og feil, og er en av tingene som gjør ernæring ganske komplisert og derfor også så spennende! Energimessig er 100 kcal likt, uavhengig av hvor de kommer fra. Har du spist 100kcal og forbrent 100kcal, så er energilagrene uendret, uavhengig av om du spiste sukker eller grønnsaker.
Samtidig vil grønnsaker ha en helt annen effekt på kroppen, og gi deg veldig mye mer metthet sammenlignet med sukker/stivelse. Dette gjør at du totalt sett kan redusere energiinntaket ditt, noe som hindrer vektoppgang.

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Årsakene bak overspising og overvekt kan være mange og sammensatte, men det er altså der vi finner løsningen. Er det bare typen mat som er feil, javel, da må man endre kosthold. Er det andre ting må man også ta for seg det.

Så sant som det er sagt

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Jeg ser på Twitter at Jørgen Foss mener at vi gjerne kan ha nøkkelhullsmerking, men på en annen måte. Han ser for seg ikke bare et nøkkelhull, men et "trafikklys" som kan varsle om en matvare er lite sunn, mindre sunn, sunn, veldig sunn.... Greia er den, at de fleste av oss VET hva som er sunt og usunt, i det minste i det store bildet. Og jeg har veldig liten tro på at trafikklys på maten løser problemer med overspising og overvekt. Jeg spiste ikke for mye fordi maten manglet varsellys, jeg spiste for mye av andre årsaker. Hva med deg?

Problemet med en slik klassifisering er at man ikke uforbeholdent kan si at en matvare er sunn og en annen er usunn uten å ta hensyn til mengde og hva personen ellers har spist. Er smør sunt? Er melk sunt? Er rødt kjøtt sunt? Er cola sunt?
Det finnes mange situasjoner der hver og en av disse vil være sunne, og det finnes mange situasjoner der de samme matvarene vil være ugunstige.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat