Vis enkelt innlegg
Gammel 29-09-12, 08:14   #18
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: Stupid is that stupid does ...

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Jeg lurer også på hvor mye mer utgifter man virkelig har ved glutenallergi siden det tydeligvis er noen som får penger av NAV på grunn av at det er dyrere med glutenfrie produkter enn andre produkter.. Noen som vet?

Kommer nok veldig an på hvordan man spiser glutenfritt.

Jeg mener - man kan spise glutenfritt med stort innslag av hjemmelaget mat på bønner/linser/erter/ris og dette vil presse prisen på måltidene veldig langt ned... Eller man kan erstatte brød med ren lavkarbokost (sannsynligvis noe dyrere) eller man kan gå for de glutenfri tilbudene (glutenfritt brød/melblanding/pasta og annen ferdigmat) som er et dyrt kosthold.

For å søke om støtte fra NAV må man dessuten være diagnostisertcøliaiker via biopsi. DVS at tarmene må være synlig skadd på undersøkelsestidspunktet. Det er den eneste diagnostiseringen de godtar såvidt meg bekjent. Denne diagnosen kan altså ikke stilles om man allerede har kuttet ut gluten og tarmene er fine som følge av at man holder seg borte fra irritanten.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat