Vis enkelt innlegg
Gammel 01-11-12, 21:39   #5
Sprettball
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Sprettball har en fantastisk aura rundt segSprettball har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekspert: - Lavkarbo har mye av skylden

Jeg tenker at en del av de som oppgir at de har et lavkarbokosthold heller ikke har så mye peiling, at de ikke egentlig har spist lavkarbo.

Et tilfelle som er nærliggende å tenke seg er en person som allerede sliter med kostholdsrelaterte helseplager, det være seg fedme, høyt blodtrykk, diabetes eller andre markører som signaliserer høy risiko for hjerte- og karsykdommer.

Så får vedkommende litt hetta av den dårlige situasjonen, har hørt om lavkarbo (hvem har ikke det etter alle avisoppslagene etterhvert...) men gjennomfører det bare sånn halvveis. Dvs egg og bacon til frokost, kneipp med ost til lunsj (kan jo ikke bli helt hysterisk...), juice (en av fem om dagen! ) bare litt dessert, en frukt eller to til mellommåltid, middag med litt mindre potet (vanskelig å spise noe annet enn resten av familien), 3 knekkebrød med brunost til kvelds.

Jeg harselerer med vilje her, dere ser hvor jeg vil hen. Ikke alle som angivelig har blitt syke av lavkarbo har spist lavkarbo. Ikke alle setter seg inn i hva som ligger i begrepet, eller bør ligge i det. Mange plukker bare elementer fra kostholdet og orker ikke sette seg så nøye inn i alt som dreier seg om ulike typer fett, næringsinnhold i matvarer osv. Men det er alltid greit å ha noe(n) å skylde på, så jeg regner med den "livsfarlige" dietten får mer enn sin rettferdige andel når skylda for elendigheten skal fordeles...

Jeg tror at en økende andel av de som blir syke oppgir å ha spist lavkarbo uten egentlig å ha gjort det. Eller at tilstanden deres før de begynte på dietten var slik at de ville blitt syke uansett, at det var for sent.

Tror nå jeg, da....


*filosoferer*litt*på*kveldstid*

Sprettball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat