Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvor mye av kaloriene i meierismøret fester seg til maten når det stekes?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-08-11, 08:58   #1
AHTFoto
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trysil i Hedmark
Innlegg: 3
AHTFoto er på en erverdig vei

Hvor mye av kaloriene i meierismøret fester seg til maten når det stekes?

Hei der folkens.
Jeg er ny her, så jeg er vel litt ute å kjører om jeg spør om dette. Kan noen gi meg et svar på dette, da jeg skal prøve å holde en viss kalorigrense.
Så det jeg da lurer på er om jeg da bruker meierismør til å steke mine kjøttbiter. Hvor mye av smørets kalorier fester seg da til maten?

I smør er det ut i fra den store matvaretabellen pr. 100 gr. 746 kalorier. Men da man steker maten, så forsvinner jo ikke alt smøret inn i maten, så hvordan skal man da regne ut hvor mye av dette vil da feste seg til maten?
Kan noen gi et fornuftig svar på dette?

Glemte å skrive det at jeg skal prøve å holde meg under eller rundt da 1500 kcal pr. dag eller døgn.

Mvh. Arve Herman

AHTFoto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 09:39   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye av kaloriene i meierismøret fester seg til maten når det stekes?

Umulig å svare på da det vil variere. Mitt råd for håndtere dette rent praktisk er: Bruk en non-stick-panne og tilsett den mengden smør som du har tenkt å spise. Spis opp stekesjyen i panna. På den måten kan du går ut ifra at "mengden brukt smør" = "mengden spist smør".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 11:46   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye av kaloriene i meierismøret fester seg til maten når det stekes?

Hvorfor så lavt på kalorier? På lavkarbo skal du helst ikke tenke på,kapitlene, da du sannsynligvis vil sulte kroppen om du kutter begge deler!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 11:54   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye av kaloriene i meierismøret fester seg til maten når det stekes?

Rent kjøtt trekker praktisk talt ikke noe fett til seg, så jeg ville ikke ha tenkt på det (eller tatt det med i regnskapet) så fremt til du ikke følger smgj's utmerkede tips

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 02:18   #5
AHTFoto
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trysil i Hedmark
Innlegg: 3
AHTFoto er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye av kaloriene i meierismøret fester seg til maten når det stekes?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Umulig å svare på da det vil variere. Mitt råd for håndtere dette rent praktisk er: Bruk en non-stick-panne og tilsett den mengden smør som du har tenkt å spise. Spis opp stekesjyen i panna. På den måten kan du går ut ifra at "mengden brukt smør" = "mengden spist smør".

Takk skal du ha for svaret.
Jeg tenkte meg dette, men fikk det bekreftet her og nå.
Så takk igjen.
Mvh. Arve

AHTFoto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 02:19   #6
AHTFoto
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trysil i Hedmark
Innlegg: 3
AHTFoto er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye av kaloriene i meierismøret fester seg til maten når det stekes?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Rent kjøtt trekker praktisk talt ikke noe fett til seg, så jeg ville ikke ha tenkt på det (eller tatt det med i regnskapet) så fremt til du ikke følger smgj's utmerkede tips

takker dere alle tre for svarene.
Så da kan jeg bare regne med det jeg bruker av smør. Så tar jeg det med i regnskapet. Takker og bukker.
Ha en fin fin Lavkarbo uke.
Mvh: Arve

AHTFoto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
kalorier


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skal kaloriene fra sukkeralkoholer regnes med? chikelu420 Ketolysekuren 4 14-09-10 11:01
Stole på kaloriene? adventhiel Lavkarbo generelt 6 19-08-09 18:29
Grillribbe og laks - stekes i ovn? en ny vår Middag 2 30-05-09 21:02
Hvor mye kjøtt i maten? Nooria Barns kosthold 3 15-04-04 20:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no