Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Smoothies / drikke

Kakao?

Smoothies / drikke Her kan du dele dine opprkrifter på drikker som er gode å drikke på et lavkarbokosthold. Har du funnet den optimale smoothie?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-03-06, 16:01   #26
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Kakao?

hm .... hvis ikke Nille har svaret da gir jeg opp

men altsaa Nille du kjoper dyr kakao fordi den ikke er tilsatt noe ? saa da er det ikke noe vits og kjope kako her nede ? (themonk jeg bor i frankrike skjonner du derfor har de andre produkter)

ogsaa lurer jeg paa om jeg skal kjope noen lindt 99 prosent .... kjekt og ha

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 16:09   #27
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kakao?

Opprinnelig lagt inn av Nille

[/color][/font]
Noe jeg har lurt på: Alle kakaobønner har samme farge. Hvorfor er bakekakaoen lysere i fargen og smaker mildere liksom ? Konsistensen er også "tørrere" og mer pulveraktig enn f.eks. Valrhona som er litt "tett" i konsistensen.

Det er stoor forskjell på kakaobønnene. Det finnes flere ulike sorter kakaobønner. Den mest sjeldne (Criollo) er nesten helt hvit. Deretter er det avhengig av hvor mye bønnene blir brent. Grunnen til at bakekakaoen er lysere er sannsynligvis fordi den ikke er like kraftig brent. Lindt-sjokoladene er f.eks veldig mørkbrent. Konsistensen har nok også med et eller annet ledd i produksjonen å gjøre.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 16:14   #28
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kakao?

Opprinnelig lagt inn av nøtta

(themonk jeg bor i frankrike skjonner du derfor har de andre produkter)

ogsaa lurer jeg paa om jeg skal kjope noen lindt 99 prosent .... kjekt og ha

I Frankrike er det jo sannsynligvis et godt utvalg i eksklusiv kakao og sjokolade. Når du har muligheten til å kjøpe andre merker, så ville jeg styrt unna Lindt. Hvis du finner en eller annen gourmet-butikk eller en kafé som selger sjokkis, så er det godt mulig at de har et gedigent utvalg.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 16:34   #29
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Kakao?

oj styrt unna lindt , men Nille sverger jo til lindt

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 16:42   #30
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kakao?

Opprinnelig lagt inn av nøtta

oj styrt unna lindt , men Nille sverger jo til lindt

Men her i Norge er det stort sett Lindt som er lettest tilgjengelig. Valrhona kan man også få tak i noen steder. Amedei ett sted i Oslo, og Domori ett sted i Bergen (mener jeg å huske det var).

Dersom du har tilgang på et større utvalg så kan du smake på litt forskjellig sjokolade og finne hvilken DU liker best. Ingen av oss har fasiten på hva som er god smak, det er jo veldig relativt. Hvis jeg skulle komme med noen tips så kan jeg jo si at du bør smake Bonnat, Valrhona og Michel Cluizel. Disse tre er franske merker, og bør være mulig å få ta i i Frankrike.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 17:35   #31
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kakao?

Opprinnelig lagt inn av nøtta

hm .... hvis ikke Nille har svaret da gir jeg opp

men altsaa Nille du kjoper dyr kakao fordi den ikke er tilsatt noe ? saa da er det ikke noe vits og kjope kako her nede ? (themonk jeg bor i frankrike skjonner du derfor har de andre produkter)

ogsaa lurer jeg paa om jeg skal kjope noen lindt 99 prosent .... kjekt og ha

Takk for tillitten Nøtta, men du må ikke gi opp fordi om jeg ikke har svaret vettu !

Jeg kjøper dyr kakao først og fremst fordi den smaker best. Jeg er sikker på at de har den i Frankrike, - det er logisk, siden det er et fransk merke ! Den blir produsert i Lyon.... Gå inn HER og velg "list of sales outlets" , velg France og region og vips så har du masse utsalgssteder nær der du bor. Det gjelder sjokoladen også.

Ikke kjøp Lindt 99% enda, og OM du skal kjøpe 99% så velg en annen ! Du bør være vant til, VELDIG vant til veldig mørk sjokolade for å kunne sette pris på en 99%. Jeg har til og med en Michel Cluizel 99% og den smaker like ille for meg.

Er det spise sjokolade så velger jeg Lindt 85% fordi den er lettest tilgjengelig og ikke nødvendigvis fordi den er best. Freia har også en 86% men den gir meg søtsug (alle Freia sine gjør det - kan ikke spise bre en rute da....).
Men jeg har jo nettopp spist opp lasset jeg fikk av min sveitsiske venninde - Sprüngli sjokolader. De er knallgode, men i smak er Valrhona den beste. Jeg må kjøre et stykke for å kjøpe den, men jeg kan få dem i mange forskjellige varianter.

Lindt er helt OK og anerkjent sjokolade i "sjokoladeland", men smaken er som baken vet du..... Det en liker er ikke nødvendigvis det en annen liker.

Opprinnelig lagt inn av the monk

Det er stoor forskjell på kakaobønnene. Det finnes flere ulike sorter kakaobønner. Den mest sjeldne (Criollo) er nesten helt hvit. Deretter er det avhengig av hvor mye bønnene blir brent. Grunnen til at bakekakaoen er lysere er sannsynligvis fordi den ikke er like kraftig brent. Lindt-sjokoladene er f.eks veldig mørkbrent. Konsistensen har nok også med et eller annet ledd i produksjonen å gjøre.



Takk skal du ha

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 18:56   #32
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Kakao?

Du nøtta, hvor ble det av de pusekatt sjokoladene vi snakket om? *savne*

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 18:59   #33
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Kakao?

Opprinnelig lagt inn av Helene

Du nøtta, hvor ble det av de pusekatt sjokoladene vi snakket om? *savne*

atte jeg har ikke funnet den, den er jo belgisk ..... men jeg har funnet hvitsjokolade med notter med 37 khd per (woooow skummelt naa spurte du meg akkurat paa msn om pusekatt sjokkisen) men ihvertfall freia bringebaer er jo 36.5 og saa kalt *lovlig* ogsaa har de andre nottesjokkiser her med samme khd tall men det er fordi det er store notter da .....

men jeg leter fortsatt hvit sjokkis med 28 khd per 100 g *dromme*

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 19:00   #34
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Kakao?

har ikke funne noen sjokolader i norge som smaker så godt som pusekattene jeg fant i belgia

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 19:11   #35
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Kakao?

se her nøtta:
France
Le Perreux
102, avenue Charles de Gaulle
F-94170 Le Perreux s/Marne
Phone: +33-(0)1-43.24.10.10

Paris / Haussmann
114, Boulevard Haussmann
F-75008 Paris
Phone: +33-(0)1-45.22.33.49

Paris / Saint-Antoine
13, rue d'Aligre
F-75012 Paris
Phone: +33-(0)1-43.40.34.45

Strasbourg
2, ruelle des Pelletiers
F-67000 Strasbourg
Tel: +33(0)3-88 52 02 44


her kan du gå å kjøpe :P:P


kansje jeg skal begynne å vudere å impotere.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-06, 20:55   #36
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Kakao?

En annen ting som er verdt å ta med seg ang kakao er hvor mye fett som er igjen i pulveret. Fra kakaobønner utvinnes jo som kjent kakaosmør også. Der det er en ørliten andel mer smør igjen i pulveret blir smaken mildere og pulveret mer kompakt.. ikke sånn florlett liksom.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-04-06, 00:18   #37
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kakao?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

En annen ting som er verdt å ta med seg ang kakao er hvor mye fett som er igjen i pulveret. Fra kakaobønner utvinnes jo som kjent kakaosmør også. Der det er en ørliten andel mer smør igjen i pulveret blir smaken mildere og pulveret mer kompakt.. ikke sånn florlett liksom.

det er derfor Valrhona er så bra tror jeg. Støøre andel kakaosmør i ....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-04-06, 01:52   #38
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Kakao?

Men for å gå litt tilbake, så har Confecta kommet med en 70 %-kakao. 2,3 g karber per kopp hvis du bruker 2 dl vann. Jeg hiver gjerne en dæsj fløte på toppen, da smaker den innmari godt! Men litt mer karber, da - sikkert ikke mer enn et gram eller to. Har ikke regnet på det.

Tanken på å smelte sjokolade og ha i vann/fløte - ja, dette har jeg gjort mange ganger. Det er helt digg. Smelte litt 85/86/87% sjokolade i litt vann, ha i mer vann, blande i fløte (evt pisket fløte på topp) - kjempegodt. Kan søte litt hvis man ikke er vant til så mørk sjokolade. Evt bruke 70 %.

Vi har en tradisjon i familien med varm sjokolade med krem på julaftens formiddag - jeg har lagd MIN variant de siste to årene.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-05-06, 21:12   #39
SjokoMons
Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 40
Innlegg: 60
SjokoMons er ny på veien
Red face

Sv: Kakao?

Nå blir jeg frustrert!

Er det noen som kan fortelle meg hva som stemmer her? På Confecta står det 12,6g karbohydrater per 100g, men Valrhona oppgir i "serving size" noe som vil si per 40g er det 18g karbohydrater! betyr ikke det at det er MYE mer karbohydrater i Valrhona?

__________________
Ting Tar Tid
SjokoMons er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose virker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
La oss forberede oss til julen! Zoë Lavkarbo generelt 77 02-12-09 19:34
Fiberinnhold og mørk sjokolade Carbokiller Lavkarbo generelt 1 14-04-04 23:03
Sjokolade med 85 % kakao rsy Atkins kosthold 2 19-02-04 03:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no