Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fiber og grønnsaker

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-04-14, 09:36   #26
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Fiber og grønnsaker

Om du føler deg vel med å spise masse grønnsaker og i tillegg får i deg passe med proteiner og fett så ser jeg ikke mye galt med å spise nettopp masse grønnsaker. Med mindre det er MYE grønnsaker av en type som trigger blodsukkeret ditt - kanskje det er det som skjer? Det vil du jo merke, og du vil merke det bedre og bedre etterhvert som kroppen din venner seg av med å bruke karbohydrater som energikilde - og DET kan kanskje være en grunn til at man blir fort sulten igjen. Næringsinnholdet i maten vår er uansett langt lavere enn det var for noen år tilbake. Grønnsaker gir mikronæringsstoffer. Selv med høyt inntak av grønnsaker vil du ikke klare å få i deg det som av en del regnes som optimalt. Stor forskjell på ADI og ODI (anbefalt og optimalt daglig inntak).

Litt ekstra fett er allerede nevnt... Proteinbehov er jo så forskjellig og med mye trening så trenger du jo også mer enn folk som ikke trener.

Vi er jo alle forskjellige. Synes du er superflink jeg (nettopp lest loggen din).

Jeg er litt usikker på om alt fiberet som trekkes fra er ufordøyelig? Det er vel noe som heter vannløselig fiber også.. Og så er det noe fiber som tåles bedre enn annet fiber, fiber fra hvete kan visst være problematisk for en del, men det er vel sjelden noe stort tema når man har lagt om kosholdet og inntar mesteparten av karbohydratene i form av grønnsaker..

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.

Sist redigert av Chamomilla : 09-04-14 kl 09:49.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 10:36   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fiber og grønnsaker

Joda, kostfiber er ufordøyelig. Dette gjelder ikke alt av fiber så klart, men akkurat kostfiber trekkes fra ettersom det ikke oppløses i tarmen, og dermed kommer helt ufordøyd ut igjen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 13:18   #28
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Fiber og grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Joda, kostfiber er ufordøyelig. Dette gjelder ikke alt av fiber så klart, men akkurat kostfiber trekkes fra ettersom det ikke oppløses i tarmen, og dermed kommer helt ufordøyd ut igjen.

Thank's

Har lest inne på MynetDiary og der er det litt om fiber og net carbs og diabetes carbs... Oppløselige og ikke oppløselige... Men det er jo greit å vite at kostfiber pr def. er uppløselig. Prøver å lære litt mer litt etter litt. sikkert mindre styr sånn sett å bruke diett.no. Men synes MyNetDiary er bra ellers. Er likevel ikke opptatt av å ha full kontroll på hvert gram fiber og hvert gram karbohydratbi det daglige. Men greit for læringen sin del.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 13:43   #29
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fiber og grønnsaker

Amerikanerne behandler fiber annerledes enn europeerne gjør sånn deklarasjonsmessig, mener jeg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fiber? Ronja007 Spørsmål og svar 4 22-10-10 03:05
Fiber vs "dietary fiber" Ella-A Ketolysekuren 3 24-05-09 23:33
Fiber-mix Tariana Spørsmål og svar 0 11-01-09 09:26
Fiber??? Distrea Spørsmål og svar 7 24-01-07 23:06
Fiber Amica Generell ernæringsdebatt 8 04-05-05 13:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no