Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Salte mandler (bilder)

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-12-10, 11:50   #1
Makronella
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 143
Makronella har en fantastisk aura rundt segMakronella har en fantastisk aura rundt seg

Salte mandler (bilder)

Salte mandler er skikkelig snadder. Det er utallige oppskrifter ute, men jeg har prøvd en jeg fikk for en tid siden:

250 gram mandler
5 dl vann
3ss salt

Kok opp og la koke i 5 min , hell mandlene i en sil så vannet renner av.





Legg de på bakepapir i langpanne. Ha på 1 ss smør, dette vil smelte på de varme mandlene, bland sammen . Stek ved 125 grader til de er tørre (tar 1- 2 timer) rist på lanpannen innimellom


Kan og lages uten smør -men jeg foretrekker de med - skallet blir sprøere da. Avkjøl og oppbevar i et glass eller boks.


Resultatet er vanedannende godt, det er ikke lett å holde fingrene unna krukken med mandlene.
Det er også en fin gave - koselig glass, en rød sløyfe .......

__________________

Makronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 12:04   #2
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Salte mandler (bilder)

Så lurt! Har tenkt litt på å lage brente mandler som en del av en presang, men dette er jo egentlig så mye bedre! enklere å lage, slipper å brenne fingrene av meg og ikke minst, SÅÅÅ mye sunnere Takk for oppskriften! Kanskje til og med kan smake et ar selv

ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 12:07   #3
bibi
Seniormedlem
 
bibi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.028
bibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastisk

Sv: Salte mandler (bilder)

Så bra!! Dette må jeg prøve!

__________________


Journalen min
Har gått ned 13 kilo på Fedon-vis tidligere. Har nå 11 kilo igjen å miste
bibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 12:17   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Salte mandler (bilder)

Dette lager jeg hvert år, kjempegodt. Jeg har mer smør på da, sikkert 2-3 ss. Og masse røkt Maldonsalt. :nam:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 21:57   #5
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Salte mandler (bilder)

Lagde disse i dag og de er bare helt fantastisk NYDELIG!!!
Er veeeldig glad for at jeg lagde dobbel oppskrift

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 10:52   #6
e84
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 112
e84 er på en erverdig vei

Sv: Salte mandler (bilder)

denne skal jeg prøve
takk for oppskrift!
ps! mulig jeg er litt dum... men når adder du saltet? du koker mandlene i saltet vann eller? tar du på mer før du putter de i ovnen?

e84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og trening Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 11:03   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Salte mandler (bilder)

Opprinnelig lagt inn av e84, her.

ps! mulig jeg er litt dum... men når adder du saltet? du koker mandlene i saltet vann eller? tar du på mer før du putter de i ovnen?

Dette lurte jeg på også ...! Jeg elsker røsta mandler, men har laget dem med olje før, har aldri testet med smør, spennende! De der røsta mandlene fra Polly smaker jo bare knorrkrydder og tilsetningsstoffer ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 11:11   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Salte mandler (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

De der røsta mandlene fra Polly smaker jo bare knorrkrydder og tilsetningsstoffer ...

Jeg har likt dem, men jeg har aldri prøvd å røste mandler selv! Gleder meg til å prøve - har ikke stekeovn her for øyeblikket, sitter bare og stirrer lengtende på alle oppskrifter som forutsetter en, hehe.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 11:14   #9
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Salte mandler (bilder)

Opprinnelig lagt inn av e84, her.

denne skal jeg prøve
takk for oppskrift!
ps! mulig jeg er litt dum... men når adder du saltet? du koker mandlene i saltet vann eller? tar du på mer før du putter de i ovnen?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Dette lurte jeg på også ...! Jeg elsker røsta mandler, men har laget dem med olje før, har aldri testet med smør, spennende! De der røsta mandlene fra Polly smaker jo bare knorrkrydder og tilsetningsstoffer ...

Koker mandlene i saltet vann ja...

Jeg syns det er best når nøtter er veldig salt, så jeg hadde oppi litt mer salt, men det ble litt for mye
Neste gang skal jeg ta mindre salt og mer smør

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 11:31   #10
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Salte mandler (bilder)

Konge! Lurer på om dette funker med hasselnøtter også?

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 11:34   #11
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Salte mandler (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Konge! Lurer på om dette funker med hasselnøtter også?

Jeg hadde oppi en neve hasselnøtter sammen med mandlene og det funka like bra som med mandlene Skallet ble ikke like sprøtt som på mandlene, men smaken var veldig god...

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 12:31   #12
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Salte mandler (bilder)

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Jeg hadde oppi en neve hasselnøtter sammen med mandlene og det funka like bra som med mandlene Skallet ble ikke like sprøtt som på mandlene, men smaken var veldig god...

Ok! Da skal jeg prøve .

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 16:58   #13
mamma87
Medlem
 
mamma87 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: trondheim
Innlegg: 412
mamma87 har en fantastisk aura rundt segmamma87 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Salte mandler (bilder)

Ble svidde mandler :S

__________________
mamma87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 16:19   #14
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Salte mandler (bilder)

Mine har stått til tørking i nesten 2 timer, men er ikke tørre... Skulle jeg brukt varmluft? Eller lot jeg de ikke renne nok av seg? Høvlet over litt smør, men ikke mer en ca 1ss.
Setter ned varmen litt så de ikke blir svidde og lar de tørke litt til

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 23:52   #15
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Salte mandler (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Mine har stått til tørking i nesten 2 timer, men er ikke tørre... Skulle jeg brukt varmluft? Eller lot jeg de ikke renne nok av seg? Høvlet over litt smør, men ikke mer en ca 1ss.
Setter ned varmen litt så de ikke blir svidde og lar de tørke litt til

Mine ble ikke helt tørre før jeg satte ovnsdøra på gløtt... Nå har jeg gammel ovn uten varm luft og da

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 11:45   #16
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Salte mandler (bilder)

Lager en ny porsjon salte mandler nå, for å feire at jeg har stekeovn igjen. Glemte å nevne - da jeg lagde disse i romjulen, rullet jeg noen av dem i litt smeltet sukkerfri mørk sjokolade etterpå, og drysset sukrin/kanel oppå der igjen. Luksuriøst!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 14:23   #17
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Salte mandler (bilder)

Høres godt ut, men tungvint. Jeg har bare tatt nøttene i hånda, satt på vannet i springen og skylt de. Ristet av vannet og lagt de i en boks og strødd salt over. Ferdig på sekunder!

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 15:25   #18
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Salte mandler (bilder)

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Høres godt ut, men tungvint. Jeg har bare tatt nøttene i hånda, satt på vannet i springen og skylt de. Ristet av vannet og lagt de i en boks og strødd salt over. Ferdig på sekunder!

Prøv etter oppskrifta så skal jeg love deg at du merker forskjell!
De blir helt sprøe med en skikkelig herlig salty taste...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:44   #19
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Salte mandler (bilder)

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Prøv etter oppskrifta så skal jeg love deg at du merker forskjell!
De blir helt sprøe med en skikkelig herlig salty taste...

Tviler ikke

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:51   #20
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 46
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Sv: Salte mandler (bilder)

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Lager en ny porsjon salte mandler nå, for å feire at jeg har stekeovn igjen. Glemte å nevne - da jeg lagde disse i romjulen, rullet jeg noen av dem i litt smeltet sukkerfri mørk sjokolade etterpå, og drysset sukrin/kanel oppå der igjen. Luksuriøst!

Ååååh.... litt av en tråd og havne innpå for en godtesjuk stakkar!

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 00:47   #21
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Salte mandler (bilder)

hmm
Tror jeg må investere i mere mandler i morra. Dette høres godt ut. Lurer på om man kan lage en søt variant ved å bytte ut saltet med søtt av noe slag?

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 00:52   #22
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Salte mandler (bilder)

100g mandler
1 ss sesamolje

Krydder: grovmalt salt, kajennepepper etter smak (ca 1/4 ts) Tilberedning
Rør sammen marinadene, utenom saltet og bland inn mandlene. Spre dem utover i en ildfast form og sett dem inn i den forvarmete ovnen på 200 g i ca 10-15 minutter. Rør rundt et par ganger.
Legges over på matpapir til avkjøling etter steking, og strø over salt med en gang. De forskjellige typene stekes hver for seg. Du kan også godt bruke olivenolje om du ikke har de andre oljetypene Godt ja

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 21:04   #23
sommermam
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 9
sommermam er på en erverdig vei

Sv: Salte mandler (bilder)

Denne skal noteres , men skal prøve å ikke lage den. da jeg ikke tåler mandler . Men jeg er sååååå gla i det . Farlig tråd å dette inni

__________________


sommermam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 21:29   #24
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Salte mandler (bilder)

Opprinnelig lagt inn av sommermam, her.

Denne skal noteres , men skal prøve å ikke lage den. da jeg ikke tåler mandler . Men jeg er sååååå gla i det . Farlig tråd å dette inni

Jeg la ved noen never macadamianøtter denne gangen, de ble også veeldig gode.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 22:13   #25
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Salte mandler (bilder)

Opprinnelig lagt inn av sommermam, her.

Denne skal noteres , men skal prøve å ikke lage den. da jeg ikke tåler mandler . Men jeg er sååååå gla i det . Farlig tråd å dette inni

Det er sikkert like godt med valnøtter.Eller tåler du kanskje ingen typer nøtter?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Salte lepper Nero Spørsmål og svar 3 18-09-10 10:29
Salte, ristede mandler Mailin Kake/dessert og snacks 0 17-09-10 00:29
Er ikke mandler mandler? megselv Ketolysekuren 10 14-02-08 10:33
Salte snacks! Karin Annen mat 3 10-01-08 14:50
Salte retter med cottage cheese? Raskolnikov Oppskrifter 0 06-01-06 18:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no