Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Vanninntak

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-10-05, 13:22   #26
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Vanninntak

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Jeg syns også at det blir for mye med 2 liter utenom trening. En tapper jo kroppen for mineraler hvis en drikker for mye vann og det er uheldig. Men de med hovne ben har sikkert godt av mer vann.

Har lyst til å sjå dokumentasjon på det

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 31-10-05, 13:57   #27
ajn
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vanninntak

Mener jeg har lest et sted at det må være vann tilstede for at cellene skal "gi slipp på" fett ? At det må være tilstrekkelig vann tilstede for at "lipolyse" (er det ikke det det heter) skal finne sted ? Akkurat som at vannet hjelper cellene med å skylle ut fettet slik at det kan forbrennes ?

Noen andre som har lest noe lignende eller vet hvor dette sto ?

Jeg merker iallefall helt sikkert at jeg spiser mindre og spiser bedre mat, når jeg også har fokus på å drikke rent og kaldt og mye vann. Jeg fyller 1 1/2 l flasker (gamle farris eller bruks flasker) med vann og har i kjøleskapet, så det er kaldt og godt, har gjerne isbiter i frysern, og litt sitron/lime lett tilgjengelig. Om jeg f.eks gjør rent hjemme setter jeg en flaske på kjøkkenbenken og drikker litt hver gang jeg går forbi.

AjN

  Svar med sitat
Gammel 31-10-05, 15:52   #28
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Vanninntak

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Har lyst til å sjå dokumentasjon på det

Me too.

Generelt er kroppsvæskene mye mindre salte enn kroppen selv. Mange har den oppfatningen at det er viktig å spise noe salt hvis man svetter mye, og det er mildt sagt en overdrivelse. (Man mister uansett ikke så mye bordsalt når man svetter. ) Væskebalansen er det viktigste i denne sammenhengen.

Når det gjelder hvor mye vann man trenger så er det ganske individuelt. Selv blir jeg slapp og utafor hvis jeg bare drikker 1,5 liter om dagen. Det er da ikke så vanskelig å kjenne det selv. Det blir som med fett, får du i deg for mye blir du uvel, får du for lite fungerer du ikke som du skal. Det er ingen universell fasit for hvor mye man trenger.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 04:13   #29
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Vanninntak

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Har lyst til å sjå dokumentasjon på det

Du får ikke se noen dokumentasjon på det for det jeg snakker om er selvopplevd. Drikker jeg mye vann må jeg ta tilskudd av mg/ca for å ikke få ubehag i hoftene.
En skal drikker vann etter behov og ikke etter mål, sier en lege jeg kjenner.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 09:52   #30
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Vanninntak

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Drikker jeg mye vann må jeg ta tilskudd av mg/ca for å ikke få ubehag i hoftene.

Det var interessant...Den må jeg tenke litt på for egen del.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 10:01   #31
Benzo
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 649
Benzo er en juvelBenzo er en juvelBenzo er en juvel

Sv: Vanninntak

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Du får ikke se noen dokumentasjon på det for det jeg snakker om er selvopplevd. Drikker jeg mye vann må jeg ta tilskudd av mg/ca for å ikke få ubehag i hoftene.
En skal drikker vann etter behov og ikke etter mål, sier en lege jeg kjenner.

Jeg er enig med Kristian.
I artikkelen under står det at 1 liter vann om dagen er mest sannsynlig tilstrekkelig for normalt aktive mennesker. Det står også at økt vanninntak for å bedre helsen ikke er tilstrekkelig vitenskapelig dokumentert.
http://www.nutrition.uio.no/sistenyt/pdf_filer/Vann.pdf

Benzo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.... Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 11:14   #32
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Vanninntak

Men Kristian og Benzo: Gjelder dette når dere er i ketose også? Og anbefaler ikke alle Ketogene dietter at en skal ta ekstra tilskudd når en er i ketose?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 12:58   #33
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Vanninntak

Det eneste som er helt sikkert er at det finnes forskningsrapporter som støtter de fleste oppfatninger.

Jeg vet hvordan vann virker på meg og MIN kropp. Og hva som skjer når jeg ikke drikker det MIN kropp trenger. (vann i kroppen, dårligere hud er stikkord).

Som jeg har skrevet tidligere: Er man på en ketogen diett med mye protein trenger nyrene hjelp til å skylle ut avfallstoffer gjennom urinen. Det er DERFOR det anbefales å drikke 2.5 -3 liter vann pr dag. Dette anbefales av bl.a. Atkins etter erfaring med pasienter. Han anbefaler også kosttilskudd i denne perioden pga tap av salter og mineraler gjennom økt vannlatning. ( Her hadde jeg tenkt å klippe inn en flott artikkel - men dessverre har de endret Artkins.com til det ugjenkjennelige og jeg finner ikke artikkelen/med forskningsresultater igjen )

Som jeg også har skrevet tidligere så kan det også hjelpe fettforbrenningen. mange på ketogene dietter finner fort ut at de tar av mer når de drikker mer vann. Bare tilfeldig ? Neppe..... Det har ikke bare med at man fyller magen og derved spiser mindre å gjøre. Det kan ha noe med forbrenning også. Torkil skrev noe interenssant i boka si (boka er korrekturlest av en spesialist i endokrinologi - noe som for meg er et kvalitetsstempel).

Opprinnelig lagt inn av Torkil

I en artikkel i The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism - 2003, offentliggjør Dr. Michael Boshmann og medarbeiderne en undersøkelse av effekten av å drikke en halv liter temperert vann. Hos friske personer medførte drikkingen et kaloriforbruk på 100Kj. Drikker du 2 liter kjøleskapskaldt vann, forbrenner du 800Kj pr dag bare ved dette. 40 % av energiforbruket forklare ved oppvarming av vannet. I undersøkelsen økte kroppens forbrenning med 30% allerede 10 min. eter inntak av 1/2 liter vann. Forebrenning nådde maksimum etter 35 min. Den økte forbrenningen varte i over en time.

Det står mer i boka, - Slank med Ketolysekuren, - side 30.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 14:13   #34
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Vanninntak

jeg har iallefall blitt inspirert og har allerede fått i meg nesten 2 liter

jeg har flydd på do som en tulling, men har ikke fått lyst til å "snope"

I'm happy

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 16:26   #35
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vanninntak

Jeg er også på vannvogna.

  Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 16:53   #36
des65
Seniormedlem
 
des65 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Langt nord
Alder: 58
Innlegg: 601
des65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snill

Sv: Vanninntak

Ja de lærde strides jo om dette vanninntaket, det nye sier dem jo er a vi ikke trenger så mye vann. Men slik er det jo med alt, aldri er alle enige

__________________
Hilsen des65

1.delmål (under 100) nådd: 20.10.05
2.delmål (under 90) nådd: 23.01.06

3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
des65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg... Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 17:43   #37
Benzo
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 649
Benzo er en juvelBenzo er en juvelBenzo er en juvel

Sv: Vanninntak

Opprinnelig lagt inn av Lise

Men Kristian og Benzo: Gjelder dette når dere er i ketose også? Og anbefaler ikke alle Ketogene dietter at en skal ta ekstra tilskudd når en er i ketose?

Jeg drikker mellom 1-2 liter væske om dagen, men det er fordi jeg er tørst. Drikker ikke vann bare for å drikke. Urinen min er helt lys og uten lukt, det indikerer at jeg får i meg nok vann iflg de lærde

Benzo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.... Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 20:30   #38
dolphy
Medlem
 
dolphy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 39
Innlegg: 284
dolphy har en fantastisk aura rundt segdolphy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vanninntak

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg har mye vann i kroppen og drikker jeg for lite vann samler jeg av en eller annen grunn mer. Jeg spurte en indremedisiner jeg var hos engang om dette og han svarte at kroppen reagerer på manglende vann som en trussel mot dens eksistens, så den forsøker å holde på hver dråpe. Vann blir da lagret i rommet mellom cellene i kroppen, som gir opphav til hovne bein, føtter og hender. Den beste måten å bli kvitt plager med vannansamling, er altså å gi kroppen hva den trenger, nemlig nok vann. Dette stemmer for meg, men om det er riktig for alle vet jeg ikke. Som sagt, de lærde strides......

Her har jeg samme erfaring som deg Nille. Samler mye vann og enda mer om inntaket ikke er bra.

Men folk ba om gode grunner, jeg ser at rensing av avfallsstoffer er nevnt. Jeg har to til, eller egentlig en med to deler.

Cellene i kroppen trenger vann for å jobbe -det er jo også disse som renser avfallsstoffer, men cellene står for mange viktige prossesser i kroppen! Og jenter; hva er det største organet vi har??
Jepp, huden! Drikker du vann (og spiser sunt) holdes uten fuktig! Hvorfor heter det fuktighetskrem tror dere? Den beste måten å holde huden fuktig på er jo vann -fra innsiden! Og mitt poeng: ingen/mindre rynker!

Er ikke det en god grunn kanskje??

Skål!

__________________
Alt som ikke dreper gjør deg sterkere!
dolphy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Blodtypedietten/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-05, 20:44   #39
dolphy
Medlem
 
dolphy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 39
Innlegg: 284
dolphy har en fantastisk aura rundt segdolphy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vanninntak

Kom på en grunn til!!

Vann forhindrer forstoppelse! Fordi det sammen med fiber skaper volum i tarmen og fører det som skal ut ut!!
Fiber er en svamp som trenger vann!

__________________
Alt som ikke dreper gjør deg sterkere!
dolphy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Blodtypedietten/lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no