Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Forslag til middager med seifilet?

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-10-05, 18:14   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Forslag til middager med seifilet?

Da tenker jeg på noe ala Atkins/ketolyse, med mye fett og lite karbo.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-10-05, 22:35   #2
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Forslag til middager med seifilet?

Seifilet i microbølgeovn
150- 200 g seifilet
150- 200 g squash
50-100g finhakket løk
Ruccolasalat
ca 1 ts smør
Salt og pepper
Noen dråper sitronsaft
2 ss rømme eller creme fraiche

Smør en mikrobølgeform og legg i løken og litt av ruccolasalaten i bunnen. Legg fiskestykkene og resten av ruccolasalaten oppå. Øverst legges squashen. Salte og peppre og ha på sitronsaft og rømme/creme fraiche til slutt. Legg på lokk. 5 min i mikrobølgeovnen ved full effekt. Rør forsiktig rundt; 1 - 2 -3 så er retten er ferdig!

Seifilet : 0 g KH pr 100g
Squash : 2.2g KH pr 100g
Løk : 5,7 g KH pr 100g
Ruccolasalat : ? men veldig lite
Smør : 0 g KH 100 g
Sitron : 9 g Kh pr 100g (Fra flaske)
Rømme : 1.6 g KH pr 100
Creme frainch: 2,0 g KH pr 100g

Dette blir kanskje ikke den feteste retten, men den er kjempegod synes jeg og passer både til Ketolysekuren og Atkins.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 06-10-05, 09:49   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til middager med seifilet?

En minivariant av Komkaris seifilet i Microovn:

Bland Creme Freshen med et par teskj. tomatpure (eller en boks hermetiske tomater) og en ss olje før den helles over fiskeretten.

I tillegg kan du skjære løken i båter(for å få litt å bite i) og ha i feks en skivet gulrot.

Eventuelt kan du ha over litt ost før den settes i ovn.

Stekes på 150 grader i ovn m/termometer. Stikk termometeret i den tykkeste fiskebiten. Sett gradene på ca 65, så får du saftig og fin fisk (den etterstekes fort noen grader på bordet)

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn

Sist redigert av Anne : 06-10-05 kl 10:13.
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 06-10-05, 09:59   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til middager med seifilet?

Mmm nam nam, tusen takk dere.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-10-05, 11:54   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til middager med seifilet?

Jeg synes seifilte stekt i smør med en hel løk også er nydelig.

Også kokt i fløte sammen med brokkoli.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 07-10-05, 15:28   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til middager med seifilet?

Åh naaam. Og med rømmesaus feks. Nam nam nam tror jeg skal ha det til middag idag. Bare passe på å ikke spise for mye løk, jeg elsker løk.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-10-05, 21:30   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til middager med seifilet?

Jeg pleide å lage en seiegryte - samme som mor alltid pleide å lage da vi var på båttur. Den er veldig enkelt, men vannvittig god. Selv middagsgjester som kamerater av sønnen min (som da gikk i 4-5 klasse) som absolutt IKKE likte fisk, forsynte seg gjerne et par ganger og lurte på om de kunne komme neste gang også....

Men den er ikke akkurat lavkarbo da...eler kanskje den er det.....

2 svære klatter meierismør i bunne av en stor gryte (ca. 100 gram)
2 store purrer i skiver legges over
200 gram seifilet pr person skjæres i store terninger (minst 2 x 2 cm) - salres, pepres og legges oppå purren
1/2 pose eller 1/2 bunt gulerøtter skrelle og skjæres i skiver og legges oppå fisken.
1 til 1 1/2 beger med rømme smøres utover gulerøttene.

Lokk legges på og det hele trekkes/putres på middels varme i ca 30-40 minutter til gulerøttene på toppen er møre.

Smøret, rømmen og kraften fra fisk og grønnsaker lager en deilig saus.

Serveres med salat (eller poteter for de som spiser det.......)

Fikk dette til middag hos moren min på tirsdag, - hadde helt glemt retten, har ikke laget den på mange år.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-10-05, 21:33   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til middager med seifilet?

Å; Nille, det der høres bare himmelsk ut!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 01-12-05, 16:16   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til middager med seifilet?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg pleide å lage en seiegryte - samme som mor alltid pleide å lage da vi var på båttur. Den er veldig enkelt, men vannvittig god. Selv middagsgjester som kamerater av sønnen min (som da gikk i 4-5 klasse) som absolutt IKKE likte fisk, forsynte seg gjerne et par ganger og lurte på om de kunne komme neste gang også....

Men den er ikke akkurat lavkarbo da...eler kanskje den er det.....

2 svære klatter meierismør i bunne av en stor gryte (ca. 100 gram)
2 store purrer i skiver legges over
200 gram seifilet pr person skjæres i store terninger (minst 2 x 2 cm) - salres, pepres og legges oppå purren
1/2 pose eller 1/2 bunt gulerøtter skrelle og skjæres i skiver og legges oppå fisken.
1 til 1 1/2 beger med rømme smøres utover gulerøttene.

Lokk legges på og det hele trekkes/putres på middels varme i ca 30-40 minutter til gulerøttene på toppen er møre.

Smøret, rømmen og kraften fra fisk og grønnsaker lager en deilig saus.

Serveres med salat (eller poteter for de som spiser det.......)

Fikk dette til middag hos moren min på tirsdag, - hadde helt glemt retten, har ikke laget den på mange år.

Mmm lurer på om jeg skal prøve denne med feks brokkoli istedetfor gulrøtter? Hadde det vært noe kanskje?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 14:30   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til middager med seifilet?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Mmm lurer på om jeg skal prøve denne med feks brokkoli istedetfor gulrøtter? Hadde det vært noe kanskje?

Tror den koker for lenge til at det er godt med brokkoli - om du legger de i slik det står i oppskrift. (Da blir det sånn gusjegrønn masse av brokkolien). Men om du legger buketter på toppen av gryta mot slutten av koketiden klan det sikkert bli ganske godt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-12-05, 15:36   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forslag til middager med seifilet?

Jeg skal ha denne gryten til middag idag, men med purre og gulrøtter slik som i oppskriften. Serverer poteter til mann og barn og spiser uten selv. Gleder meg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Info om diverse grønnsaker og frukt mofe Generell ernæringsdebatt 16 22-12-09 00:54
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Min Atkins Ukemeny Marianne Atkins kosthold 3 31-08-05 14:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no