Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Vibrasjonstrening

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-08, 10:09   #51
Risten
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Øst-Finnmark
Alder: 63
Innlegg: 76
Risten har en fantastisk aura rundt segRisten har en fantastisk aura rundt seg
Angry

Sv: Vibrasjonstrening

[quote=Bulldog;383373]Prøv å supersette markløft og dips kontinuerlig i 10 min og si at det ikke er effektivt...



Jeg tror du overvurderer noen av oss stakkarer som er her inne. Jeg har ikke peilig på hva markløft og disp er og ser for meg at det er noe jeg umulig kan gjøre hjemme på stuegulvet. Jeg er på dette forumet fordi jeg er overvektig og en av grunnene til det er at jeg er helt utrent. Setter stor pris på svar på mine spørsmål, men svaret bør ligge på samme nivå som spørsmålet.

__________________
[url="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wZQkZRv/"]
[color=#000000][/COLOR
Oppstart 6/3-11, 93,5 kg
Risten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE. Trur æ Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:27   #52
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Vibrasjonstrening

Jeg har forsøkt vibrasjonstrening hos fysioterapi og det som jeg synes er mest spennende er at mine kroniske smerter blir borte for stund ved bruk av denne. Det betyr at det er impulser fra muskler og ikke smerteimpulsene som styrer akkurat da og ikke omvendt som vanligvis.

Jeg har blitt anbefalt å kjøpe en fordi man vil bruke muskler som man, ihvertfall jeg, ikke bruker til daglig og som må trenes opp, slike lamme/uvirksomme muskler mener fysioterapauten min at vil ha god hjelp av dette.

Noen som vet noe mer om dette?

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:32   #53
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Vibrasjonstrening

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

..slike lamme/uvirksomme muskler mener fysioterapauten min at vil ha god hjelp av dette.

Kaller fysioterapauten uvirksomme muskler for lamme!??!?! ( )

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 11:01   #54
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Vibrasjonstrening

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

Kaller fysioterapauten uvirksomme muskler for lamme!??!?! ( )

Neida men jeg har lammelser i bekkenet etter siste fødsel.. Det er de uvirksomme som må vekkes til ny giv.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 11:04   #55
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Vibrasjonstrening

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Neida men jeg har lammelser i bekkenet etter siste fødsel.. Det er de uvirksomme som må vekkes til ny giv.

Åja sånn...

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 12:50   #56
Gobolla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vibrasjonstrening

Min erfaring med vibrasjonsplaten, nå etter ca 1 mnd bruk er god. Armer, mage og lår er mer muskuløse. Spesielt lår- og overarmsmusklene er mye mer definert. Jeg syns også at "grevinnehenget" ikke rister så mye som før. Når jeg nå løfter låret så ser jeg to muskler, litt teit forklart men ... En muskel på innsiden og en muskel på utsiden, noen som skjønner??

Syns også at magen kommer seg, men det tar nok litt lenger tid. Jeg kjøpte denne maskinen mest pga at jeg trenger styrke i overkroppen (etter en ryggoperasjon), men når den virker på resten av kroppen også så er jeg fornøyd. For ryggen så tar jeg "planke" øvelsen, og det tar mye mer på når jeg bruker platen enn når jeg tar den på gulvet.

  Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 13:33   #57
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Vibrasjonstrening

Må si meg enig med Bulldogg (?) og megvel her - svært skeptisk. Det høres vel og bra ut - bare stå på en vibrerende plate noen minutter hver dag og bli fit as a fiddle...og "late meg" kunne bli svært fristet, men fornuftige meg sier at what souds too good to be true usually is. Skjønner ikke hvordan dette apparatet skal kunne erstatte f.eks. vanlig styrketrenig bare ved at man står opp og ned på en plate. At den kan hjelpe på stive muskler ok, men at den kan erstatte øvelser som knebøy , markløft og latrow bare for å nevne noen tror jeg rett og slett er BULLSHIT av den enkle grunn at for å trene en muskel må man bruke den muskelen slik den er ment til å brukes - altså i den bevegelsesbanen den fungerer best.

Syns det er skremmende hvor lett folk lar seg lure av lettvinte løsninger - mange fordi de innbiller seg at da slipper de å jobbe for resultatene. Det blir som raske løsninger for å bli kvitt de ekstra kg - svært mange her inne vet godt at små piller og pulverkurer ikke virker på sikt. Samme som å tro at man kan tjene raske og lettvinte penger - på sikt viser det seg ofte å ikke være så lurt.....

som et suplement til vanlig trening - ja kanskje...men som erstatning - no way.

Og en annen grunn til å være skeptisk er det som megvel nevner her - kraftige vibrasjoner over tid kan gi nerveskader og andre plager.

Men men ...folk får gjøre som de vil. Jeg vil heller være i stand til å løfte TUNGE ting

Ok - vanlig trening er ikke alltid like gøy, men det gir resultater og er sunnere for kroppen på sikt tror nå jeg.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 13:44   #58
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Vibrasjonstrening

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

bolepåhelsestudiomedaltforstoroverkroppiforholdtil resten-gutta mene noe annet

Tommy: denne kommentaren var bare utrolig unødvendig og barnslig!

Dette er kommentarer og holdninger som er like tullete og uvitende som godt trente folk som slenger ut at alle overvektige er late og bare spiser usunt og en måte å rakke ned på og sette andre i bås.

Fordi om man bruker mye tid på helsestudio, har større muskler enn de fleste vanlige folk og kan løfte tyngre ting trenger man ikke å bole seg.

Dette er kommentarer som både min samboer ( driver med styrkeløft) og flere av våre styrkeløftkammerater møter stadig vekk " du som er så stor og sterk MÅ jo dope deg". Bare fordi folk er missunnelige og ikke tror at man faktisk kan bli stor og sterk bare gjennom jevn og hard trening. lavmåls og unødvendig rett og slett....

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 14:06   #59
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Vibrasjonstrening

Sitat:

som et suplement til vanlig trening - ja kanskje...men som erstatning - no way.

Jeg har forstått det slik at man hele tiden snakker om som supplement, ikke som erstatning for vanlig trening.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 14:26   #60
Risten
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Øst-Finnmark
Alder: 63
Innlegg: 76
Risten har en fantastisk aura rundt segRisten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vibrasjonstrening

Og jeg har forstått at man ikke står rett opp og ned og dermed blir trent, men at man gjør ulike øvelser og at øvelsene blir mer effektiv med vibreringa. Slik jeg har forstått dette apparatet, så kan det være en hjelp for folk som ikke er så sterke i utgangspunktet og som ikke har trenignsstudio i nærheten. Rett og slett en fin måte og komme i gang. Folk som allerede er godt trent, trenger jo ikke hjelp!

__________________
[url="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wZQkZRv/"]
[color=#000000][/COLOR
Oppstart 6/3-11, 93,5 kg
Risten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE. Trur æ Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 14:55   #61
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vibrasjonstrening

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Tommy: denne kommentaren var bare utrolig unødvendig og barnslig!

Dette er kommentarer og holdninger som er like tullete og uvitende som godt trente folk som slenger ut at alle overvektige er late og bare spiser usunt og en måte å rakke ned på og sette andre i bås.

Fordi om man bruker mye tid på helsestudio, har større muskler enn de fleste vanlige folk og kan løfte tyngre ting trenger man ikke å bole seg.

Dette er kommentarer som både min samboer ( driver med styrkeløft) og flere av våre styrkeløftkammerater møter stadig vekk " du som er så stor og sterk MÅ jo dope deg". Bare fordi folk er missunnelige og ikke tror at man faktisk kan bli stor og sterk bare gjennom jevn og hard trening. lavmåls og unødvendig rett og slett....

Ja, jeg beklager den. Det var flåsete skrevet, sorry

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 15:00   #62
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vibrasjonstrening

Jeg er enig med alle som ser på dette som en suplement istedenfor det eneste rette når det kommer til styrketrening, eventuelt en fin måte å komme i gang på, som også var nevnt her.

Jeg er bla forsiktig med å trene bein, da dette blir en form for statisk styrketrening som neppe er gunstig for meg som sykler, løper og går på ski. Samtidig så menes det at vibratrening gir økt sirkulasjon i musklene, så da er det kanskje ikke så dumt alikevel? Noen som vet?

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 17:53   #63
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vibrasjonstrening

[quote=Risten;383776]

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Prøv å supersette markløft og dips kontinuerlig i 10 min og si at det ikke er effektivt...



Jeg tror du overvurderer noen av oss stakkarer som er her inne. Jeg har ikke peilig på hva markløft og disp er og ser for meg at det er noe jeg umulig kan gjøre hjemme på stuegulvet. Jeg er på dette forumet fordi jeg er overvektig og en av grunnene til det er at jeg er helt utrent. Setter stor pris på svar på mine spørsmål, men svaret bør ligge på samme nivå som spørsmålet.

Men du skrev da at 10 min vanlig styrketrening ikke var særlig effektivt? Dips og markløft er omtrent så vanlig som det får blitt.

"Supersett" var et dårlig valg av ord, det medgir jeg Det innebærer å ta et sett med en øvelse, for så å ta ett med en annen øvelse (nesten) uten pause

  Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 17:57   #64
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vibrasjonstrening

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Syns det er skremmende hvor lett folk lar seg lure av lettvinte løsninger - mange fordi de innbiller seg at da slipper de å jobbe for resultatene. Det blir som raske løsninger for å bli kvitt de ekstra kg - svært mange her inne vet godt at små piller og pulverkurer ikke virker på sikt. Samme som å tro at man kan tjene raske og lettvinte penger - på sikt viser det seg ofte å ikke være så lurt.....

  Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 01:18   #65
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Vibrasjonstrening

Bulldogg: du driver tilfeldigvis ikke med styrkeløft? hehe kjenner igjen supersett fra min kjæres trening nemlig han styrer mye med supersett i benk mark og bøy i perioder... selv liker jeg best trisett med benk latrov og bicepscurl...slitsomt men sinnsykt gøy men skal visst ikke kjøre det i for lange perioder :P....

hender jeg kjører pyramider på benk også, men det er ikke fullt så gøy, men ganske effektivt det også.

Risten: kan godt være du har rett ang at det er meningen man skal gjennomføre øvelser samtidig, men tror likevel man skal være litt forsiktig med å utsette seg for så kraftig vibrasjon over tid....prøvde å stå på en slik på sportsbutikken og syns det ble ubehagelig kraftig vibrasjon og måtte gå av etter hveldig kort tid.

Uansett må hver finne den type trening som passer for seg, men lettvite løsninger tror jeg man skal styre unna i størst mulig grad.

forresten - det går fint an å trene markløft hjemme trenger egentlig bare en vekstang og noen løse vektskiver. men man bør jo da få vist hvordan det skal gjøres av noen som kan det skikkelig

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 17:27   #66
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vibrasjonstrening

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Bulldogg: du driver tilfeldigvis ikke med styrkeløft? hehe kjenner igjen supersett fra min kjæres trening nemlig han styrer mye med supersett i benk mark og bøy i perioder...

Jeg drev med styrkeløft en periode i min ungdom, men måtte gi meg pga skader (ikke treningsrelaterte) som fortsatt plager meg. I dag er jeg mest mosjonist, men liker følelsen av å løfte relativt tunge ting

Sitat:

forresten - det går fint an å trene markløft hjemme trenger egentlig bare en vekstang og noen løse vektskiver. men man bør jo da få vist hvordan det skal gjøres av noen som kan det skikkelig

Egentlig trenger man ikke vekter engang... Hver gang man løfter noe fra gulvet og opp, så er det i prinsippet markløft

  Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 19:08   #67
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Vibrasjonstrening

Jeg snublet over denne som virket som noe tilnærmet perfekt for en lat sjel.

Har dere fått noen erfaring med apparatene nå?

Fortell??

Skal jeg løpe og kjøpe?

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 00:33   #68
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Vibrasjonstrening

Bulldogg: I din ungdom?! sier du at vi som er 29 er gamle?! fy seg Ja, tungt må det være om det skall være noe vits å løfte hehe, bare synd jeg ikke har trent på en stund så det som egentlig er pinglete lett blir ganske tungt...men full skjerpings fremover - både markløftformen og benkformen skal tilbake til gamle rekorder og helst forbedres ( og knebøy...eh..det snakker vi ikke om )

sant forresten ang. at man ikke trenger vekter en gang for å trene markløft, men hjelper på for å få den rette treningsfølelsen liksom. Gir ikke den store treningsfølelsen å lempe på kartonger liksom, men i mangel av noe annet kan jo to bøtter med vann fungere greit liksom.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 13:34   #69
terry
Medlem
 
terry sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 57
Innlegg: 264
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vibrasjonstrening

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Jeg snublet over denne som virket som noe tilnærmet perfekt for en lat sjel.

Har dere fått noen erfaring med apparatene nå?

Fortell??

Skal jeg løpe og kjøpe?

Mangler det en link her Dilly?

terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 18:21   #70
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vibrasjonstrening

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Bulldogg: I din ungdom?! sier du at vi som er 29 er gamle?! fy seg Ja, tungt må det være om det skall være noe vits å løfte hehe, bare synd jeg ikke har trent på en stund så det som egentlig er pinglete lett blir ganske tungt...men full skjerpings fremover - både markløftformen og benkformen skal tilbake til gamle rekorder og helst forbedres ( og knebøy...eh..det snakker vi ikke om )

Kanskje ikke direkte gamle, men ikke helt unge heller. Jeg er i tillegg nokså gammel for alderen

Lykke til med nye rekorder og andre tunge ting


Sitat:

sant forresten ang. at man ikke trenger vekter en gang for å trene markløft, men hjelper på for å få den rette treningsfølelsen liksom. Gir ikke den store treningsfølelsen å lempe på kartonger liksom, men i mangel av noe annet kan jo to bøtter med vann fungere greit liksom.

Jeg vil si det kommer helt an på... En utrent person vil kjenne en omgang kartongmarkløft ganske bra fra hæl til nakke

Skal man trene med vannbøtter og slikt så må man ha Rocky-musikk. Ellers fungerer det ikke.

  Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 19:37   #71
Kenny
Medlem
 
Kenny sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Hedmark
Alder: 41
Innlegg: 201
Kenny er ny på veien

Sv: Vibrasjonstrening

Jeg kan ikke se om det er noen som har erfaring med utstyr fra http://www.trimform.no/

Jeg har kjøpt en som kostet rundt 4000kr, men finner den ikke.
Uansett erfaringer fra denne siden?

Kenny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 20:36   #72
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Vibrasjonstrening

Opprinnelig lagt inn av terry, her.

Mangler det en link her Dilly?


Hvordan da terry? Det var ikke noen spesiell type jeg tenkte på, heller treningsformen og om maskin til hjemmebruk kunne funke.. Skal en gang i tiden stelle til et trimrom i kjelleren.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-01-08, 23:48   #73
terry
Medlem
 
terry sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 57
Innlegg: 264
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vibrasjonstrening

Ahh... trodde du mente et spes produkt som du linket til. Må ha spist for lite karber i dag

terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 01:58   #74
zimtib
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: For tiden i Trondheim, men drar tilbake til Halden etter studiene.
Innlegg: 1
zimtib er på en erverdig vei

Sv: Vibrasjonstrening

Til alle på denne tråden... Jeg skal prøve å svare dere...
Først kommer litt info om de dårlige apparatene, deretter de gode,
og til sist den omfattende forskning som gjøres på EKTE vibrasjonstrening.

Artig å lese alle frustrasjonene! "Konklusjonen" av tråden så langt: vibrasjonstrening er skadelig, fungerer ikke, fungerer litt hvis det kombineres med vanlig trening, fungerer veldig effektivt. Altså: Forvirring...

Jeg skal prøve å gi dere et ordentlig svar på effektene til vibrasjonstrening.
Ulemper som er nevnt direkte eller indirekte:
-Horisontale vibrasjoner er svært belastende for ledd.
-Mye skader i yrker med mye vibrasjoner (helikopter, dårlige veier, boring..)
-10 minutter vil aldri i livet kunne være effektivt.
-Lite eller ingen forskning å finne om treningen..
-Hadde dette fungert hadde det vært bedre kjent.

Disse ulempene er dessverre kommet til på grunn av ET ENORMT mangfold
av apparater ute i markedet. Når noen apparater koster 999 kroner, mens
andre koster over 100 000, sier det seg selv at man ikke kan snakke om vibrasjonstrening som om alt er det samme.
Glem det; forskjellen er selvsagt enorm!

Ulempene/ryktene over kommer uten tvil på grunn av billigapparatene. Som noen sier i forumet, opplever man en massasjeeffekt av dem. Med meget stor sannsynlighet er det nettopp denne effekten som gjør at noen også føler at de får en litt strammere kropp av det. Svaret gir egentlig seg selv: SELVSAGT kan ikke et apparat til noen tusen kroner gi deg 10 minutters trening som tilsvarer timesvis på treningsstudioet (den effekten som vibrasjonstrening tilsynelatende skal ha). Da hadde selvsagt maaange flere vært oppmerksom på denne treningen.

NÅ kommer vi over til det interessante...
VIBRASJONSTRENING FUNGERER DEFINITIVT! Men : De effektene man hører overalt får man kun med de profesjonelle apparatene... Et apparat jeg med hånden på hjertet kan si fungerer er Fitvibe Excel (omtales iblant som Vibe Excel). For det første veier dette apparatet hele 120 kg, tåler en vekt på 250 kilo, gir KUN vertikale vibrasjoner, er medisinsk godkjent og er produsert i Tyskland (Tyskland lager ofte kvalitet i motsetning til Kina, som alle billigapparatene og det nesten-profesjonelle Power Plate lages).
Hvis et apparat klarer å løfte et menneske (+ vekter forhåpentligvis) på 250 kilo i 60 ganger i sekundet, så sier det nok om kreftene i dette apparatet.
Det sies at apparatet koster 100 000+, så dette er selvsagt IKKE noe hjemmeapparat.. Du må på treningsstudio for å trene dette. Det finnes sikkert også andre profesjonelle apparater, men se etter tyngden, antall Hz (vibrasjoner i sekundet - bør være over 40), prisen og om apparatet gir vertikale (bra) eller horisontale (skadelig!) vibrasjoner.

SÅ LITT OM FORSKNING. Det er gjort - og gjøres - myyyye forskning på dette området. Det er synd at selv idrettsutdannede folk sier at det er altfor liten forskning rundt dette.. Det beviser nok en gang at Norge ligger kraftig etter når det gjelder utdanning og forskning (ref. f.eks. PISA 2007
eller alle andre kåringer over de beste skolene i Verden).
Søk på "vibrasjonstrening + forskning" på Google, og noe av det første du ser er nettsiden til Fitvibe... Der står det MASSE.
Vil du kose deg med forskningsrapporter direkte? Gå til http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...arch&db=pubmed , søk på Whole Body Vibration. Det er sikkert noe av forskningen som er gjort på dårlige apparater, så se etter hvordan Hz (vibrasjoner i sekundet) de bruker i studiene (bør være minst 40), og om det står noe av det jeg nevnte over.

Forskningen på profesjonelle apparater viser:
-Samme eller bedre styrke enn med vekter (MEN: profesjonell vibrasjonstrening trenes ALDRI mer enn 20 minutter - altså samme eller bedre resultater på myyye kortere tid)
Se f.eks. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...ractPlusDrugs1
(finnes som sagt utrolig mye mer på nettsiden jeg nevnte over)
-Økning i benmassen på inntil 34% (uuutrolig mye - perfekt mot benskjørhet!) (kilde: NATURE/VOL 412/9 AUGUST 2001)
-Bedre fleksibilitet
-Kraftig forbedret spenst
-Nesten ingen belastning på ledd, pga. ingen vekter kreves.
-Perfekt for alle mennesker, fra profesjonelle til folk i rullestol (har faktisk sett dette på et bilde, utrolig morsomt at alle endelig får trene!)!
Kort sagt: Ekstremt raske resultater for alle mennesker. Men: man skal ikke stå stille på et slikt apparat.. Man skal f.eks. ta knebøy på det (uten eller med vekter). På Fitvibe vet jeg at du blir presentert alle øvelsene på et stort display, rett etter at du har valgt ønsket program eller muskelgruppe.

Konklusjon: Vibrasjonstrening fungerer akkurat slik ryktene sier, men kun på de profesjonelle og dyre appparatene. Finn ditt senter på f.eks. http://www.vibe-easytrain.no/vibrasj...g-naer-deg.htm

Min kunnskap rundt dette emnet har jeg fordi jeg har prøvd både Fitvibe og Power Plate (to proffe apparater), og derfor har jeg vært i dette miljøet en stund og fått kunnskap og større kjennskap til denne spennende treningsformen.

Jeg forstår SELVSAGT at folk flest er negative og usikre til slik trening.. Det dreier seg ikke om å ersatte hele livet med å være på en slik plattform, men jeg anbefaler alle å prøve dette selv, slik at dere skjønner hva jeg mener.
Eller: dra til et studio i Tyskland eller USA.. Der finner du slike proffe apparater i hvert ordentlig studio.

zimtib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav/middels GI, selvsagt vegetarmat.. Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 09:27   #75
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Vibrasjonstrening

Ok. Jeg ser fortsatt ingenting som tilsier at denne type trening er mer effektiv enn "vanlig" trening. Denne setningen syns jeg var ganske beskrivende for alt jeg har sett av forskning:

Sitat:

...has the potential to induce strength gain in knee extensors of previously untrained females to the same extent as resistance training at moderate intensity.

For å oversette: ordentlig styrketrening er bedre og billigere.

Sitat:

...by dynamic leg-press and leg-extension exercises

Som er ineffektive øvelser. Hadde vært interessant og sett resultater ift ordentlige knebøy...

At vibrasjonstrening kan være nyttig i rehabilitering, og/eller for de som av forskjellige grunner ikke kan trene ordentlig, under oppsyn av fagfolk er en helt annen sak.


Sist redigert av Bulldog : 02-02-08 kl 09:36. Årsak: Glemsk og distre...
  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vibrasjonstrening Fedona Trening 16 24-11-11 00:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no