Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Rabarbratid!

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-06-11, 09:07   #1
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Rabarbratid!

På lørdag stod jeg på torget i strålende sol og kikka på noe deilig rabarbra som lå mellom egg og grønnsaker. Jeg fikk flashback til barndommen der vi spiste rå rabarbra dyppet i sukker () og jeg syntes det var helt fantastisk. Mormor lagde alltid rabarbrasuppe som stod i kjøleskapet også kunne man bare ta seg et glass og slurpe i seg. På søndagene var det rabarbragrøt med fløte og sukker. Jeg kjøpte ikke rabarbra på lørdag for jeg var ikke sikker på kh-innhold, men etter å ha sjekka det gjett om jeg skal få tak i løpet av uka. Gjerne i litt mengder for dette kan jo fryses ned uten problemer. Så skal jeg lage lavkarbo vennlig rabarbradessert og kanskje rabarbramuffins (om jeg klarer å lage de lavkarbovennlig da) Her er oppskriftene jeg har tenkt å prøve:

Suppe/Grøt:

1 liter vann
8–10 stilker rabarbra
En halv vaniljestang
Stevia til passe søtt
JBK til passe tykt

En neve fersk mynte

Kok opp vann og søtt til det løser seg opp.
Skyll og rens rabarbrastilkene. Skjær i biter og ha oppi kasserollen sammen med vaniljestang og hakket mynte.
Rør ut JBK i litt vann i en kopp. Etter at suppa har kokt i tre–fire minutter, has JBK oppi.
Kok videre i et par minutter, og trekk kasserollen av varmen.
Avkjøl.. Suppa skal etter mitt hode vær litt tynn slik at den lett kan drikkes, mens grøten skal være fast og serveres med masse fløte eller CF


Enjoy

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 09:09   #2
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Rabarbratid!!

Glemte å skrive at jeg fant et tips om å bruke litt jordbær i, har smakt rabarbra-jordbærsaft og det var knallgodt, så dette kan nok være en vinner

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 09:50   #3
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rabarbratid!!

Jeg har heldigvis rabarbra i hagen, og i sommer skal jeg nyte det!

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 12:10   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Rabarbratid!!

Opprinnelig lagt inn av Anitra, her.

Jeg har heldigvis rabarbra i hagen, og i sommer skal jeg nyte det!

Jeg også!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 12:59   #5
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Rabarbratid!

Opprinnelig lagt inn av Anitra, her.

Jeg har heldigvis rabarbra i hagen, og i sommer skal jeg nyte det!

Det viser seg at min mor og naboen hennes har i hagen og de er ikke interessert, så jeg har tilbydd meg å komme på selvplukk

Blir rabarbragrøt med fløte til helga

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 10:16   #6
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Rabarbratid!

Herlig tråd er også så heldig å ha rabarbra i hagen, omplassert fra naboen..

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 10:22   #7
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rabarbratid!

Naboen min har også litt, som hun ikke spiser. Jeg har tilbudt meg selvhogst!

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 10:22   #8
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Rabarbratid!

Rabarbragrøt er herlig, så det skal testes i løpet av sommeren.
Var så heldig og få en diger rot av mamma i fjor, og nå har det poppet opp fullt av rabarbra.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 10:24   #9
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rabarbratid!

Den er veldig lett å få til å gro i hagen ja, våre blir flere og flere for hvert år!

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 10:51   #10
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rabarbratid!

Å det fristet med rabarbragrøt!

Tror jeg må få tak i rabarbra!

Takk for tipset!

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 11:06   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Rabarbratid!

Ja med følgende næringsinnhold per 100 g er det bare å fråtse i vei:

Kcal: 16
Fett: 0.2 g
Protein: 0.9 g
Karboh: 0.7 g

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 13:07   #12
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Rabarbratid!

Vil også tipse om at det er kjempegodt å bruke frosne rabarbrabiter til is. Lages på samme måte som bringebærisen her inne, men gjerne med litt ekstra sukrin. Alle i familien likte den, og det sier ikke så rent lite..

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 19:56   #13
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Rabarbratid!

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Ja med følgende næringsinnhold per 100 g er det bare å fråtse i vei:

Kcal: 16
Fett: 0.2 g
Protein: 0.9 g
Karboh: 0.7 g

Ikke mere kh Da vil jeg også prøve å lage grøt. Skal jammmmen meg kjøpe noen kvister og hakke opp i biter og fryse også da. Kan jo blande det med bringebær / jordbær og lage litt syltetøy, eller til is som forelsått til vinteren også da.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 20:38   #14
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rabarbratid!

Kan jeg plante rabarbra i hagen? Hvordan gjør man det? Er jo SÅ snacks!

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 20:45   #15
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Rabarbratid!

Opprinnelig lagt inn av Idarull, her.

Kan jeg plante rabarbra i hagen? Hvordan gjør man det? Er jo SÅ snacks!

Det letteste er å grave opp en liten plante fra noen som allerede har. Som Anitra sier; de blir bare flere med åra og folk vil ofte mer enn gjerne bli kvitt litt

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 21:00   #16
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Rabarbratid!

Men de selger rabarbraplanter på stort sett alle hagesenter, og ikke er de dyre heller.
Rabarbra er en utrolig hardfør plante som trives stort sett over alt og på all slags jord, men vil du ha stor avling bør du spandere noe gjødsel.
Jeg høster fra nå og frem til frosten kommer (vanligvis i september eller oktober her) og vasker dem og kutter dem i små biter og fryser ned i poser.
Da er det lett å ta frem en pakke midt på vinteren og trylle frem for eksempel en rabarbrapai.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 21:06   #17
Batillip
Medlem
 
Batillip sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 49
Innlegg: 363
Batillip har en fantastisk aura rundt segBatillip har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rabarbratid!

Seff!! Kan bruke johannesbrødkjernemel selvfølgelig! Jeg lagde til familien og gråt inni meg da jeg hadde i potetmelet! Hurra, hurra, hurra!

Batillip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: < 15 Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 22:22   #18
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rabarbratid!

Vokser de fort? Plantene man kjøper, er det ferdig rabarbra på de?

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 22:25   #19
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Rabarbratid!

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Ja med følgende næringsinnhold per 100 g er det bare å fråtse i vei:

Kcal: 16
Fett: 0.2 g
Protein: 0.9 g
Karboh: 0.7 g


OMG er det sant! woooohooooo

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 00:36   #20
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Rabarbratid!

Plantene vokser fort, men når man kjøper de er de vanligvis for små til at det blir noe dessert med en gang

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 08:28   #21
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Rabarbratid!

Hvor selges ferdige rabarberastilker egentlig. Må vel innrømme at det er noe jeg ikke har sett etter. Invandrerbutikker? Har ikke sett de i fruktdisken på de vanlige kjedematvarebutikkene.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 08:39   #22
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Rabarbratid!

Opprinnelig lagt inn av Tiki, her.

Hvor selges ferdige rabarberastilker egentlig. Må vel innrømme at det er noe jeg ikke har sett etter. Invandrerbutikker? Har ikke sett de i fruktdisken på de vanlige kjedematvarebutikkene.

Jeg har sett på Meny her i Stavanger, så kanskje litt mer velassorterte butikker. Ellers er jo innvandrerbutikker med bra grønnsaksutvalg en mulighet kanskje. Selv går jeg på Torget her i Stavanger hvor det selges grønnsaker, egg, sommerplanter, frukt osv - Farmes Market rett og slett. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men dersom det finnes utsalg som er rett i fra bonden er det ofte der de har det.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 09:20   #23
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Rabarbratid!

Da skal jeg kikke rundt. Har tilgang på det meste av deet du sier, bortsett fra en busk i hagen og et godt gammeldags torg. Det er koselig på sommeren. Er oppvokst med det da.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 10:51   #24
Foksy
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oppland
Alder: 47
Innlegg: 301
Foksy er på en erverdig vei

Sv: Rabarbratid!

Mmm! Neste gang jeg er hos moren min skal jeg gjøre et raid hagen!
Tusen takk for tips.

__________________


Foksy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 14:01   #25
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Rabarbratid!

Jeg har sett stilker til salgs både på Kiwi og ICA. Ligger med frukten.....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no