Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Mennesket er ikke laget for å spise kjøtt!!

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-10-04, 12:11   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Mennesket er ikke laget for å spise kjøtt!!

http://www.pratekompaniet.com/showthread.php?t=3497

Hva syns dere om denne diskusjonen?

Og hva kan jeg svare på dette?:

Sitat:

Jeg tror jo at kroppen vår heller er laget for å fordøye fisk, jeg, da - som sagt...

Og joda, mennesket har spist kornprodukter mye, mye lenger enn i 10 000 år. For ca. 10 000 år siden begynte man å dyrke fram de kultiverte kornsortene vi kjenner i dag - men korn har nok vært en del av jordens flora lenge, lenge før det. Kanskje så lenge som 3 000 000 år...?

Men egentlig er det jo litt meningsløst å snakke om hva kroppen egentlig 'er laget for'... I likhet med alt annet i vår mangfoldige og fantastiske natur, har vårt fordøyelsessystem utviklet seg i et samspill med verden rundt seg. Det som har vært tilgjengelig av ressurser, har menneskekroppen forsøkt å nyttiggjøre seg. Og kroppen vår blir sørgelig akterutseilt når utviklingen i miljøet vårt foregår så vanvittig fort som den har gjort de siste par hundre årene eller så - det er kanskje det vi ser resultater av i form av alle ulike 'livsstilsykdommer' som rammer oss nå.

Men hvorfor kan dere ikke kommentere hovedargumentet mitt, da...? Jeg mener altså (igjen!) at vi ikke trenger å spise de store mengdene kjøtt vi spiser i dag - og at gjennomsnittet av befolkningen vil profitere på det helsemessig, at miljøet vil profitere på det, og at fordelingen mellom rike og fattige i verden vil bli bedre av det...

Jeg trenger argumenter av dere flinke lavkarbofolk, jeg begynner å slippe opp føler jeg. Hjelp.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-10-04, 13:14   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hei Iset! Typisk veggis-diskusjon... noen saklige argumenter, men mye basert på følelser også. Kjenner igjen dette fra diskusjoner jeg har hattt tidligere. Jeg har vært nesten-veggis selv, av miljøhensyn - men jeg har ikke sett noen grunn til å kutte ut helt. Vi er jo altetere, og det er vel derfor noen tror vi kan velge fritt om vi skal ha i oss proteiner eller karbohydrater...

Det at korn har eksistert før vi begynte å dyrke det er jo en selvfølge... Det spiller vel ingen rolle om det har vært en del av jordens flora - det har da også utallige andre arter. Det er ikke noe argument i det hele tatt! Poenget er jo at det ikke var noen særlige mengder av korn vi spiste før vi begynte å dyrke det, og vi spiste det derfor bare som en liten del av dietten.

Jeg synes det er vanskelig å komme med argumenter i forhold til miljøet, har tenkt mye på dette selv - kan det forsvares å spise så mye kjøtt, kunne alle i verden fått oppfylt sitt proteinbehov? Kunne vi brødfødd alle hvis vi dyrket korn i stedet for å ha kjøttfe?

Egentlig tror jeg ikke hverken den ene eller den andre siden i slike debatter vet nok om matsituasjonen i verden til å uttale seg. Det blir mye synsing. Det denne personen skriver i den nederste uthevede setningen er jo bare meninger - ikke argumenter. Be vedkommende om å begrunne de påstandene!

Uff, jeg er visst for trøtt... Blir litt oppgitt av sånne diskusjoner jeg, nettopp fordi det er så stor mangel på kunnskap og saklige argumenter hos enkelte... Bra at du er der til å komme med velbegrunnede meninger, og håper at noen her inne kan litt mer om dette enn meg og kan hjelpe deg!

Lykke til videre i diskusjonen

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 19-10-04, 13:15   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Svaret er rimelig enkelt Iset...

Muskler består av proteiner, og kroppen kan ikke bygge eller vedlikeholde muskler uten proteiner. Proteiner er en essensiell ernæringsskilde!

Og ukritiske vegetarianere får som regel i seg så altfor lite proteiner, og så altfor mye raffinert karbo - dette vet du da selv...

Der finnes ingen essensielle karbohydrater - hjernen trenger noen gram men det kan kroppen lage selv, og all glatt muskulatur forbrenner utelukkende fett.

Jepp, vi har nok spist korn på linje med frø og nøtter rimelig lenge... Men disse har vært uraffinert, ukultivert og proppfulle av næringsstoffer....

Og det er faktisk ikke mye kjøtt et menneske trenger. 150g 3-5 ganger daglig avhengig av kroppssammensetning og aktvitet. Å spise mer enn 150g / ca 30g protein i et normalt måltid ser jeg på som fråtsing og sløsing med ressurser, ganske enkelt fordi det blir veldig kostbart sukker i kroppen... Vi kan ikke nyttegjøre oss av mer enn 30g per måltid - bortsett fra rett etter trening...

Så jeg kan gjerne stå på barikadene utenfor "steakhousene" jeg

Hvor mye fett vi trenger er en helt annen diskusjon...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-10-04, 13:21   #4
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Og her er en artikkel skrevet av Guruen din Iset: (DVP)
http://www.yogasenteret.no/Artikler/...article_id=141

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 19-10-04, 13:30   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Takk for den linken HP! Se DER var det mange gode argumenter...!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 19-10-04, 15:07   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Takk HP. :klemmer:
Hhehe ja jeg er vel det beste eksempelet på en vegetarianer som levde feil - la på meg 30 kg og ble helt ødelagt i både psyke og helse. Selv om jeg ennå er overvektig er helsen min en helt annen nå som kjøtteter enn den dårlige jeg hadde som vegetarianer.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-02-05, 17:02   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Spennende tråd! *bringe opp igjen*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
1000 tråden!!! HP Livets lyse side 1036 23-05-06 13:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no