Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Burde jeg få legen til å sjekke meg for lavt stoffskifte?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-12-09, 08:37   #26
Vaffel
Medlem
 
Vaffel sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 365
Vaffel har en fantastisk aura rundt segVaffel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Burde jeg få legen til å sjekke meg for lavt stoffskifte?

Ja, det er fullt mulig å ha lavt stoffskifte som 20-åring. Ta en tur til legen og lykke til!

__________________




Vaffel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Foreløpig moderat/restrektiv lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 08:51   #27
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Burde jeg få legen til å sjekke meg for lavt stoffskifte?

Jeg var...tenketenke.... 20 eller 21 da jeg fikk bekreftet lavt stoffskifte, så be om å få det sjekket du. Symptomene dine kan tyde på lavt stoffskifte, en enkel blodprøve er alt som skal til

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 09:06   #28
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Burde jeg få legen til å sjekke meg for lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Jeg var...tenketenke.... 20 eller 21 da jeg fikk bekreftet lavt stoffskifte, så be om å få det sjekket du. Symptomene dine kan tyde på lavt stoffskifte, en enkel blodprøve er alt som skal til

Ville nok bedt om mer enn en enkelt blodprøve!

Be heller om at det tas full status, med ALLE stoffskifteprøvene og alle andre!
Fra blodprosent til blodsukker!
Husk at mange av disse prøvene må tas fastende. Lurt å bestille time hos legen tidlig på morgenen!

Noen leger tolker resultatene av slike blodprøver en og en og helt bokstavelig! Det er viktig at svarene tolkes sammen slik at man får et riktig bilde av hva som skjer i kroppen!

Du kan også lese gjennom denne tråden!
Ikke pga alt som sies om Kelp, men pga alt som sies om stoffskifte!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 09:34   #29
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Burde jeg få legen til å sjekke meg for lavt stoffskifte?

Hehe, for meg som har vært kroniker halve livet er det der sånn ca en enkel blodprøve

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 09:37   #30
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Burde jeg få legen til å sjekke meg for lavt stoffskifte?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Hehe, for meg som har vært kroniker halve livet er det der sånn ca en enkel blodprøve

Ikke meningen å disse deg, altså!
Ville bare sørge for at hun får gjort det skikkelig med en gang!
Er så mange leger som ser veldig lett på stoffskifte- greier!
Og i andre land er referanse- verdiene svært forskjellige fra her til lands!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 09:44   #31
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Burde jeg få legen til å sjekke meg for lavt stoffskifte?

Mine leger har alltid tatt det på alvor, tapper jevnlig opp mot 14 reagensrør med blod, det doble 2 ganger i året.
Er synd mange leger tar så lett på stoffskifteproblemer, ubehandlet preger det preger ens hverdag på en meget tung måte....

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 09:49   #32
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Burde jeg få legen til å sjekke meg for lavt stoffskifte?

Godt det er noen leger som gjør jobben sin skikkelig!
Ubehandlet lavt stoffskifte kan ødelegge livskvaliteten ganske så kraftig!

En venninne av meg var syk lenge før bedriftslegen ved en tilfeldighet oppdaget hvorfor hun hadde slitt så fælt de siste årene!
Fastlegen hadde ikke tenkt tanken en gang!
Heldigvis har hun god effekt av Levaxin og er i dag så godt som symptomfri!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 15:28   #33
Angie85
Nytt Medlem
 
Angie85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 8
Angie85 er på en erverdig vei

Sv: Burde jeg få legen til å sjekke meg for lavt stoffskifte?

Hei!

Jeg er helt ny her på forumet, og kom ved en tilfeldighet over denne tråden. Akkurat nå er jeg ganske opprømt, for jeg lurer på om jeg ikke her har funnet svaret på mange av plagene jeg har slitt med. Blir kjempeglad om dere hjelper meg å sortere tankene her, og sier hva dere tror . Ikke det at jeg vil være syk, men om dette er løsningen som gjør at jeg kan få en behandling som gjør meg bedre, så er ingenting bedre enn det! (Sorry hvis dette blir litt langt og rotete, men har så mange tanker i hodet, og fått så mange aha-opplevelser de siste timene etter å ha lest div av sidene det er linket til her)

Jeg er 25 år, og meldte meg inn i går først og fremst for å lære litt mer om lavkarbo. Jeg spiser ikke lavkarbo pr nå, men spiser relativt sunn "vanlig" mat, og har planer om å bli enda flinkere på matfronten. Jeg er ikke overvektig, men ønsker å finne frem til et stabilt sunt kosthold som jeg kan leve med resten av livet, og jobber derfor sakte men sikkert mot det, ett steg av gangen. Jeg har likevel lyst til å gå ned litt, da jeg har mer fett på kroppen enn jeg ønsker, og også mer fett enn hva jeg synes er naturlig med tanke på hvordan jeg trener og spiser. Det er ikke snakk om mye, men jeg har vært tynnere før (uten å leve annerledes enn jeg gjør nå), og jeg mener jeg ligger litt over hva som er sunnest for akkurat min kropp. Derfor lurte jeg på om lavkarbo kunne hjelpe meg i disse målene, både å miste de siste små valkene, og finne mitt ideelle kosthold.

Så kom jeg over disse sidene om lavt stoffskifte. Jeg klikket meg inn fordi jeg for ca ett år siden hadde en blodprøve som viste at jeg kunne kanskje ha dette. Det ble tatt nye prøver, men disse var normale, så tenkte ikke mer på det. Og jeg visste ikke så mye om sykdommen før jeg leste her i dag. Kan jo begynne med å kopiere inn symptomliste, og merke av på de jeg har (jeg tar også med symptomliste for binyrebarkproblemer da dette kunne henge sammen, og jeg kjente meg mye igjen her også). Før jeg fortsetter vil jeg også nevne at jeg har vært gjennom to runder med roaccutan, og at jeg går på cerazette.

Lavt stoffskifte:

- aldri uthvilt: dette stemmer, jeg er nesten aldri uthvilt. Sover lett 10-12 timer hver natt, fremdeles trøtt når jeg våkner. Får ikke sove om kvelden, da blir jeg endelig våken selv om jeg har vært trøtt hele dagen. Slitt med dette av og på siden ungdomsskolen.

- ukonsentrert: ja. Ikke veldig plaget, men føler at det stemmer.

- glemsk: ja, men er nok litt distre fra naturens side også.

- fryser: ja, men virker som dette er vanlig hos jenter. Men jeg fryser lett, og blir også veldig varm og svetter (unormalt) mye når jeg trener. Får høre av andre at de synes jeg er glovarm å ta på når jeg selv er akkurat passe.

- hovne fingrer og ben: ikke spesielt, men har dårlig sirkulasjon i beina og hender til tross for god form og mye trening. Har mye åreknuter.

- håravfall, tørt livløst hår: definitivt, jeg mister enorme mengder hår, og har gjort det i flere år. Jeg har trodd dette var en ettervirkning av roaccutanen.

- tørr hud: ja, har også regnet med at dette var pga roaccutan. I det siste har det blitt værre og det dukker opp tørre flekker på innsiden av albuen, håndleddet, håndbaken, overleppen, haken og under øyenbrynene som ikke går vekk.

- hes og uklar stemme: ja, jeg mistet nesten stemmen i høst og sprekker lett i stemmen når jeg snakker mye. Jeg har også trodd dette var delvis pga roaccutan (pga svekkede/uttørkede slimhinner) og delvis pga at jeg ikke har brukt stemmen min mye generelt.

- vektøkning til tross for dårlig appetitt: Jeg har god apetitt, så det stemmer ikke. Men ja, jeg ligger litt over det jeg burde vektmessig uten at jeg er sikker på hvorfor. Ifølge lommelegen.no gir lavt stoffskifte maks to-tre kilo overvekt. Og det kan stemme bra, det er bare littegrann som ikke vil vekk selv om jeg trener og spiser bra. (Og har tidligere vært i riktig vekt ved å spise/trene likt som jeg gjør nå).

- forstoppelse eller treg mage: dette varierer, men er nok oftere plaget av løs mage enn treg. Så stemmer ikke helt.

- søvnforstyrrelser: ja, se første punkt.

- hyppige humørsvingninger: ja, dette har jeg skyldt på p-pillene.

- depresjon, nedstemthet: ja, dette har jeg også skyldt på p-pillene.

- nedsatt eller ingen sexlyst: dette stemmer dessverre helt, og har også skyldt det på p-pillene. (men det har vært perioder med god sexlyst tidligere på samme piller, så den forklaringen stemmer nok ikke helt..)

Oki, her kommer listen over binyrebarksymptomer, hentet fra stoffskifte.info. Skal fatte meg mer i korthet her .

Binyrebarksymptomer:

* Overdreven utslitthet og utmattethet JA

* Ikke forfriskende søvn (du får tilstrekkelig mange timers søvn, men våkner trøtt) JA
* En følelse av ikke å bli restituert etter en hel natts søvn, eller søvnforstyrrelser JA
* Føler seg overveldet av eller ute av stand til å takle stressituasjoner DELVIS/JA
* Føler seg nedkjørt eller overveldet OFTE
* Salt- eller søthunger JA
* Føler seg mest energisk om kvelden JA
* Lav stamina, bruker lang tid på å komme seg etter trening NEI/VET IKKE
* Langsom restituering fra skader, sykdom eller stress DELVIS/JA
* Vansker med konsentrasjon, 'brain fog' LITT
* Dårlig fordøyelse VARIERER/LITT
* Dårlig immunforsvar JA, MEN BLITT BEDRE SISTE MÅNEDENE
* Mat- eller miljøallergier IKKE SOM JEG VET OM
* PMS eller vanskeligheter i forbindelse med overgangsalder LITE
* Vedvarende lavt blodtrykk VET IKKE
* Ekstrem følsomhet for kulde JA
* Manglende libido JA
* Mørke ringer under øynene JA, VELDIG
* Linjer med mørkt pigment i neglene NEI
* Skvetter lett (lettskremt) JA
* Ingen motstandskraft ved konfrontasjoner JA, MEN IKKE ALLTID

Jeg tror nok jeg skal ringe legen i morgen tidlig ja...

Hva tror dere? Andre tanker eller innspill? Dere som får medisiner, merker dere stor forbedring?

Angie85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo/AIP/Gentype Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 16:02   #34
Orkide
Seniormedlem
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 3.961
Orkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt likt

Sv: Burde jeg få legen til å sjekke meg for lavt stoffskifte?

Angie85: Det er mange som ligger i grenseland når det gjelder stoffskifte. Vanlig almenleger behandler dette sjeldent.
Jeg har vært hos en privat praktiserende lege som behandler dette, sammen med mat og vitaminer.
Har sluttet hos denne legen i dag føler meg bedre enn noen sinne. Han mener også at du skal leve delevis lavkarbo, men det er noen matvarer dør bør spise som f.eks. brunris og bønner.


Det er noen andre symptomer også som jeg ble gjort oppmerksom på da jeg gikk hos ham, nemlig:

  • får ikke sakt det du skal, glemmer ord
  • detter når du går, skjønner ingen ting før du ligger på bakken
  • ofte på toalette om natten
Han mener det fins en form for Hypoterose 2 (som dia 2), og derfor er det mange som kan bli mer eller mindre friske ved riktig kosthold.

Etter å ha gått til behandling hos han i ca. 4 år, har jeg lært mye om meg selv og hvordan kroppen reagerer. Har etter hvert redusert medesin nivået.
I dag går jeg kun hos fastlegen. Som har forsåelse for det jeg fikk av medisiner og har hjulpet meg videre.

Grunnen til at jeg ramset opp alt dette er for at du skal være klar over at ikke alle leger ser om du har laftstoffskifte om du er i grense land.
Samtidig vil jeg si at lavkarbo holder mitt stoffskifte i orden i dag, med litt hjelp av liotyronin og levaksin.

Så stå på ta kontakt med legen din, alle har forskjellig symtomer som slår ut. Men husk stoffskifte kan være vanskelig å utrede.

Lykke til.

__________________
Orkide -64

Start 16/6-13, (3/7: -1,8), (31/7: +1,7), (14/8 -1,5), (4/9. -1) (11/9: +0,4), (18/9: -1,1), (2/10: -0,7), (19/11: +0,6),
Orkide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 19:41   #35
Angie85
Nytt Medlem
 
Angie85 sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 8
Angie85 er på en erverdig vei

Sv: Burde jeg få legen til å sjekke meg for lavt stoffskifte?

Tusen takk for svar Orkide!

Av de nye symptomene du lister opp kjenner jeg meg litt igjen i det første, og mye i det siste. Det med å gå på toalettet om natten har også blitt litt værre siste året. Jeg er nå helt avhengig av å gå på do rett før jeg legger meg, ellers får jeg ikke sove. Og om jeg ikke sovner raskt, må jeg opp en gang til å gå på do. I tillegg våkner jeg ofte midt på natten igjen for å gå på toalettet, alt fra 1-3 ganger.

Jeg er veldig spent på å høre hva fastlegen min sier, jeg bare håper hun er forståelsesfull. Jeg har funnet en spesialist i området, og håper jeg kan få en henvisning fra fastlegen. Om ikke så tror jeg at jeg bestiller en time hos han uansett, for jeg vil komme til bunns i hva dette er.

Angie85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo/AIP/Gentype Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oppfølging fra legen vedr lavt stoffskifte Skøyerfjeset Stoffskifte / hormonproblemer 14 02-06-09 17:24
Lavt stoffskifte Jabba Stoffskifte / hormonproblemer 16 23-05-09 15:18
Lavt stoffskifte? Marita Stoffskifte / hormonproblemer 68 18-04-09 23:03
Burde jeg dra til legen? Ella-A Ketolysekuren 33 03-02-09 20:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no