Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Prednisolon/Kortison

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-12-11, 22:54   #1
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Prednisolon/Kortison

Hei.

Har akkurat blitt satt til en 3ukers kur med prednisolon som er et kortosonsteroid. Jeg spiser jo lavkarbo fordi jeg vil gå ned i vekt og har gått ned masse, nå er jeg liveredd for at denne drittmedisinen skal ødelegge hva jeg har oppnådd.

Noen som har erfaring med kortisonpiller og vektøkning?
Noe jeg kan gjøre for å hinde dette?

For å være ærlig tror jeg utslettet er pga det ketogenekostholdet, så jeg vurderer å kutte ut medisinen og se om det forsvinner. Har hatt det 2mnd snart, den er litt kjip.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 23:11   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Prednisolon/Kortison

Vil det virke om kortisonsalve ikke virket da? Om ikke ketosen betyr så mye for deg så hadde vel jeg heller kuttet den en periode først da. De aller fleste legemidler medfører både virkning og bivirkning. Spørsmålet er bare i hvilken grad man får det ene eller det andre. Og det er gjerne vanskelig å forutse.

Og man jo ikke ligge konstant i ketose for å dra fordeler av lavkarbo? Du kan jo sjekke legemiddelkatalogen og se de vanligste bivirkningene og så vurdere selv... Virker det ikke å gå ut av ketose så kan du jo altids teste preparatet seinere? Eller?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 00:06   #3
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Prednisolon/Kortison

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Vil det virke om kortisonsalve ikke virket da? Om ikke ketosen betyr så mye for deg så hadde vel jeg heller kuttet den en periode først da. De aller fleste legemidler medfører både virkning og bivirkning. Spørsmålet er bare i hvilken grad man får det ene eller det andre. Og det er gjerne vanskelig å forutse.

Og man jo ikke ligge konstant i ketose for å dra fordeler av lavkarbo? Du kan jo sjekke legemiddelkatalogen og se de vanligste bivirkningene og så vurdere selv... Virker det ikke å gå ut av ketose så kan du jo altids teste preparatet seinere? Eller?


Ja. Hvis jeg går over til lavkarbo på rundt 100kbh og fortsetter å trene aktivt, vil jeg ha noe vektnedgang da? Har jo noen få kg igjen og er ganske grønn på lavkarbo utenom ketogent kosthold.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 08:55   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Prednisolon/Kortison

Opprinnelig lagt inn av ketoseprinsen, her.

Ja. Hvis jeg går over til lavkarbo på rundt 100kbh og fortsetter å trene aktivt, vil jeg ha noe vektnedgang da? Har jo noen få kg igjen og er ganske grønn på lavkarbo utenom ketogent kosthold.

Ingen kan garantere vektnedgang for din kropp. Men du kan prøve. I følge Mark Sisson (Primal Blueprint) så er det iallfall sannsynlig at du vil kunne fortsette vektnedgangen inntil mellom 100-150 som han regner som vedlikehodsområde for de fleste. Ikke er det sikkert at du må så høyt heller for å gå ut av ketose eller for å få noen effekt på utslettet. Det er jo store individuelle forskjeller på hvor lavt man må for å gå i ketose iallfall.

Men man regner med at glukosebehovet er ca 120-150gram daglig og at det er dette som må erstattes så langt som mulig via ketose i et ketogent kosthold. (Man regner med at hjernen fremdeles "krever" ca 30g glukose, selv når den går på ketoner. Dette kan - såvidt jeg har fortstått - hentes fra proteiner, men det krever da at alle omdanningsprosesser fungerer knirkefritt.)

Jeg viil uansett tro at dersom du trener en del ting som tømmer musklene så vil dette gå helt knirkefritt for deg - fordi du da uansett vil bruke glukosen i stedet for å la den sloshe rundt i blodet...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 09:29   #5
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Prednisolon/Kortison

Var så teit at jeg bestilte time hos Hexeberg jeg. Ingen andre leger vil høre på meg. Kanskje jeg lærer noe nytt om hvordan jeg skal leve etter ketogent kosthold også :-)

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 10:29   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Prednisolon/Kortison

Opprinnelig lagt inn av ketoseprinsen, her.

Var så teit at jeg bestilte time hos Hexeberg jeg. Ingen andre leger vil høre på meg. Kanskje jeg lærer noe nytt om hvordan jeg skal leve etter ketogent kosthold også :-)

Det er jo sikkert kjempelurt da. Da har du iallfall en lege med god erfaring i det hun snakker om. Og som kanskje har sett noe liknende før.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 13:20   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Prednisolon/Kortison

Prednisolon øker blodsukkeret iallefall, men aner ikke hvordan det virker inn på vektnedgang

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 16:31   #8
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Prednisolon/Kortison

Står i alle fall at det ofte sørger for både oppgang i vannvekt og fettvekt. Ikke akkurat det en slanker vil høre. :-(


Sist redigert av ketoseprinsen : 22-12-11 kl 18:28.
ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 19:14   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Prednisolon/Kortison

3 uker bør ikke utgjøre noen stor skade, det er når du går over lengre perioder du får bla økt vannansamling.

Jeg gikk et helt år pga chrons, og hater og se bilder av meg selv fra den tiden - hadde skikkelig måneansikt, men det kom etter en del måneder altså.

Hexeberg er kjempesmart valg når det gjelder slike ting sammen med lavkarbo. Ellers har jeg faktisk fått kobber-tilskudd (ganske stort inntak pr dag i to uker) for å prøve og få ned hovne slimhinner som jeg har hatt i over ETT år - og etter bare en uke har det roet seg ned! Er i ekstase (Anbefalt av dr. Luneng på arenaklinikken)
En uke med kortison for dette i fjor hjalp ingenting... har trua på "naturlige" metoder man kan prøve ut jeg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 21:30   #10
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Prednisolon/Kortison

Jeg drøyer kortisonen litt. Kuttet ut søtningsstoffer for 3 dager siden, aner ikke hvor lang tid det tar før avfallet av det kommer helt ut. Håper fortsatt på at det er det som gir meg utslett, men sannsynligheten er stor for at det er i forbindelse med den ketogene kosten ja.

Hvis jeg tar helt feil får jeg bare ta kortison senere, har allerede gått med det 8 uker snart...hva er vel noen uker til...sukk

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 22:50   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Prednisolon/Kortison

Mannen får utslett av for mye sukker/godteri (kan godt være noe av E-ene i slikkeri)... Men jeg tviler vel på at det er ditt problem.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 23:28   #12
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Prednisolon/Kortison

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Mannen får utslett av for mye sukker/godteri (kan godt være noe av E-ene i slikkeri)... Men jeg tviler vel på at det er ditt problem.

Nei =)

Skjønner ikke helt hva det er. Utslettet føles og ser litt annerledes ut i dag, noen av de har begynt å fylles litt med vann. Akkurat som et munnsår som er på vei til å heles og tørkes, men tør ikke ha forhåpninger om det. Kan jo forverres for alt jeg vet.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 07:31   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Prednisolon/Kortison

Kom deg til hexeberg mens du ennå har dem... :-/
Eller ta noen gode bilder. Det visuelle er alfa og omega for å diagnostisere sånt iallfall.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-12-11, 14:56   #14
ketoseprinsen
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 338
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Prednisolon/Kortison

Har ikke time før 3.januar så med min flaks er vel utslettet supersvakt da og blusser opp igjen dagen etter.

4døgn uten søtningsstoffer og det har blitt verre. Da er pepsi maxen fri for skyld i alle fall.
Vurderer kontinuerleg å ha en lavkarbofri jul for å se om det går bort da. Men det frister lite å klinke opp 3-5 kg nå og komme over 90 igjen. De siste ti kiloene har vært småseige. MYE jogging bak de gitt.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kortison? Megvel Spørsmål og svar 9 01-01-08 17:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no