Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva er riktig mon tro?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-11, 18:39   #1
Lumumba
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 5
Lumumba er på en erverdig vei

Hva er riktig mon tro?

Jeg blir litt forvirret når det står så forskjellig karboinnhold forskjellige steder.
I matvaretabellen (boka) står det f.eks at det er 6.8 kh i 100 gr brokkoli, mens i ketolyseboka står det at det er 2,9 kh pr 100 gr (mener jeg å huske) Ganske store forskjeller på andre ting også! Noen som vet hva som er riktig?? Skulle jo tro at man kunne stole på Matvaretabellen.

Og en annen ting som overrasket meg stort er at det står det er 33,1 kh i 100 gr hvitløk Hvis dette stemmer har jeg jo tatt overdose kb i dag

Lumumba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:42   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hva er riktig mon tro?

Har du spist hundre gram hvitløk? Tingen med sånne "kryddersaker" er jo at man gjerne ikke bruker kjempemengder... to fedd er vel ikke ti gram engang?

Ofte er forklaringen på sånne avvik fra tabell til tabell at noen produsenter oppgir et karbohydratinnhold som inkluderer fiberet - og fiber trenger vi ikke å telle. I norge er det som regel trukket fra på forhånd.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:44   #3
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva er riktig mon tro?

Opprinnelig lagt inn av Lumumba, her.

Jeg blir litt forvirret når det står så forskjellig karboinnhold forskjellige steder.
I matvaretabellen (boka) står det f.eks at det er 6.8 kh i 100 gr brokkoli, mens i ketolyseboka står det at det er 2,9 kh pr 100 gr (mener jeg å huske) Ganske store forskjeller på andre ting også! Noen som vet hva som er riktig?? Skulle jo tro at man kunne stole på Matvaretabellen.

Og en annen ting som overrasket meg stort er at det står det er 33,1 kh i 100 gr hvitløk Hvis dette stemmer har jeg jo tatt overdose kb i dag

He, he, hvor mange 100 gram hvitløk tror du at du har spist da??
Som regel er det ikke mange grammene man spiser på en gang.

Det er bare å lete på et par andre siter, så finner du ut om ant gram karbo kan stemme. For brokkoli er det nok 2,9 som stemmer.
Det har vært tatt opp tidligere at matvaretabellen inneholder en del feil.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:16   #4
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hva er riktig mon tro?

I min matvaretabell står det at Brokkoli inneholder 3,1 g. kh. og 3 g. fiber.
Hvitløk inneholder 24,2 g kh. og 1,5 g. fiber.

Lastet den ned fra link her på forumet http://lavkarbo.no/matvaretabell

Med det samme vi snakker om Brokkoli og slikt...spiser dere stilken på brokkolien? Jeg gjør Den er kjempegod. Men kan en spise stilken på blomkål og vanlig kål?

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 30-01-11 kl 19:22.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:00   #5
Lumumba
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 5
Lumumba er på en erverdig vei

Sv: Hva er riktig mon tro?

Ikke rart dere stusset over dagens hvitløksinntak *humre* Jeg sa jo ikke at jeg hadde spist 100 gr, (men siden jeg sa jeg hadde fått overdose i dag er det ikke rart dere trodde det), men jeg har nok spist 40 - 50 gr (lagde nyyyydelig suppe), og når jeg gikk ut i fra 33,1 pr 100 gr, betød jo det at jeg hadde fått i meg hele dosen med karber bare på hvitløk, men da er det forhåpentligvis ikke så ille!
Det ser det ut som mye har skjedd siden min bok ble trykket i 1991

Jeg har aldri sett på fiberinnholdet. Teller kun karber, proteiner og fett. Er vel det som gjelder?

Gracella: Regnet liksom med matvaretabellen fra Statens Ernæringsråd hadde de riktige innholdsfortegnelsene

Spiser også brokkolistilker, men ikke blomkål og kål. Tror de er litt tråere å spise

Tusen takk for svar

Lumumba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:19   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva er riktig mon tro?

Lager jeg blomkålmos, er stilken med, ikke ellers!

I Nannahs Beuf Bourguingnon er brokkolistilker en av ingrediensene!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 23:49   #7
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hva er riktig mon tro?

OK, da skal jeg la vær å kaste blomkålstilkene heretter.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 00:27   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva er riktig mon tro?

www.matvareguiden.no er mye bedre enn matvaretabellen, mat på data og disse andre kvasitabellene.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Riktig mat? Kenny Spis deg ned i vekt med Skaldeman 9 31-01-08 16:14
Forstår jeg det riktig Bee Ketolysekuren 2 18-05-07 22:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no