Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

LCHF og operasjon/rekonvalesens

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-08-16, 11:59   #1
Karrbis
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Langt unna
Innlegg: 168
Karrbis er ny på veien

LCHF og operasjon/rekonvalesens

Hei
Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med å fortsette LCHF ( ketose) før og etter større operasjoner?

Jeg er 6 dager post.op etter stor bukplastikk med sammensying av magemuskler. Jeg har levd LCHF i noen år ( for det meste i ketose), og har fortsatt med det også nå.
Det har vært så naturlig for meg at jeg har glemt å tenke over om hvilken innvirkning det kan ha ifht tilhelingsprosessen.. bør jeg fylle på med mer karbo/protein...

Noen som har tanker og innspill?

Karrbis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 21-08-16, 13:36   #2
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: LCHF og operasjon/rekonvalesens

Jeg har ingen erfaring, bare tanker ut fra det jeg har lest meg til. Jeg ser ingen grunn til ikke å fortsette med LCHF før og etter operasjoner. Det viktigste må jo være å holde hormonene i balanse og ikke stresse kroppen, slik at den kan gjøre jobben sin med tanke på helingsprosesser. Bare spekulasjon fra min side, men hos deg ville jeg passet på å få nok fiber for fordøyelsen slik at du slipper å presse magemusklene i forbindelse med dobesøk.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-08-16, 00:16   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: LCHF og operasjon/rekonvalesens

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8477

Med svar fra lege, ikke bare synsing, tro og mening.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-16, 16:56   #4
Karrbis
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Langt unna
Innlegg: 168
Karrbis er ny på veien

Sv: LCHF og operasjon/rekonvalesens

Tusen takk for svar

Jeg har bare fortsatt som vanlig med min LCHF og har ikke fått noen kroppslig reaksjoner på det, bortsett fra at Jeg merker at jeg mister en del mer hår enn tidliger, samtidig som neglene gror godt.. Skal øke på med proteiner og se om det hjelper.

Lege Torkildsen sier at det ikke er teoretisk lurt å være i ketose når en skal i narkose, men at han ikke selv ser på det som noe bekymringsfullt.
Jeg merket ikke at jeg var ute av ketose etter operasjonen, men mulig jeg var så bedøvd at jeg ikke la merke til så mye. Fikk ikke cravings e.l.

Karrbis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-08-16, 12:03   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: LCHF og operasjon/rekonvalesens

Opprinnelig lagt inn av Karrbis, her.

Jeg har bare fortsatt som vanlig med min LCHF og har ikke fått noen kroppslig reaksjoner på det, bortsett fra at Jeg merker at jeg mister en del mer hår enn tidliger, samtidig som neglene gror godt.. Skal øke på med proteiner og se om det hjelper.

Lege Torkildsen sier at det ikke er teoretisk lurt å være i ketose når en skal i narkose, men at han ikke selv ser på det som noe bekymringsfullt.
Jeg merket ikke at jeg var ute av ketose etter operasjonen, men mulig jeg var så bedøvd at jeg ikke la merke til så mye. Fikk ikke cravings e.l.

Det er vanlig å miste hår etter narkose.

Skal man ikke faste en stund før operasjon? Da er man sannsynligvis i ketose uansett om man vanligvis spiser høykarbo eller lavkarbo. Folk flest kommer jo inn i mild ketose i løpet av natta, med mindre man spiser/drikker mye karbohydrater rett før man legger seg og/eller det er kort natt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 27-08-16, 12:25   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: LCHF og operasjon/rekonvalesens

Jo, man faster i form av at man ikke skal ha noe i magen. Det er bl.a for å unngå at man kaster opp og aspirerer ned i lungene underveis. Glukosen og væske settes intravenøst og er da ikke innom magen. Altså er det ikke nødvendigvis sånn at man er i ketose fordet om man har fasta.

Dette er jo en individuell vurdering. Ikke alle får glukose. Spørs vel på helsetilstand, lengde på operasjon osv.

Man får det vel mest for å holde blodsukkeret oppe, ikke for å gjøre det høyt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Operasjon butikk86 Ketolysekuren 9 18-04-11 11:33
Operasjon av løshud sistegang Generell diskusjon 3 22-03-11 19:36
Operasjon mamma augusta Mer enn 30 kg overvekt 19 22-04-10 15:19
Operasjon 50 minus Brantjoa Mer enn 30 kg overvekt 1 08-07-09 19:40
Operasjon leeha Lavkarbo generelt 4 20-09-07 11:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no