Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Forvirret ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-01-10, 12:22   #1
Ninamor81
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 42
Innlegg: 14
Ninamor81 er på en erverdig vei

Forvirret ...

Hei.

Jeg starter opp på lavkarbo for 4 gang... Har noen temaer jeg vil ta opp.. Jeg har lest atkins, og ketolyse bøkene. Og litt av Lindberg. Og forvirringen lenge leve av det. Her kommer spm:

1) Etter en stund (forrige diett) på ketolyse, mistet jeg matlysten helt. Jeg var aldri sulten lenger, og det skremte meg litt. Jeg tvang meg til å spise, men ble kvalm av det, og endte opp med å spise bare 1 måltid om gangen... Sluttet i redsel for å bli helt "anorektisk". Har andre opplevd dette? Noen tips for å hindre det?

2) I Atkins står det at kaffe og alt som slutter på -ose av søtningsstoffer er forbudt.. Mens i Ketolyse står det at man kan bruke disse produkter? Hva skal jeg høre på.. Og som en liten digresjon; kutter jeg ut kaffen, står det i fare for å bli folkemord her Noen gleder må jeg ha igjen da..

3) Hva er egentlig normalt å gå ned, og hvor lenge har folk gått på denne dietten for å nå sine mål? Jeg har 15 kg vektnedgang som mål.

4) Hvor ofte veier dere dere?

Mulig at jeg er dum her, men det er noen av de tingene jeg er opptatt av.. Fikk også en kommentar av en venninne av at jeg spiser for lite.. Men Atkins mener at man kan spise 5-6 (tror jeg) dl salat hver dag.. Og mandler spiser jeg en del av, siden jeg er allergisk mot alt mulig annet..

Har også kjøpt ketose-stix, så jeg vet at jeg er på max scår på ketose av de.. Men har også lest at dette ikke er en indikasjon for vektnedgang. Gud, denne dietten innebærer MYE av kunnskap.

Det siste spm jeg har, så skal jeg ikke plage dere mer på en stund. Forskningsresultater som viser hensikten med dette (seriøse sådann). Er sykepleier, og ønsker å finne veldokumerterte forskningsartikler, slik at jeg (eventuelt) kan anbefale dette til mine pasienter.

__________________


Ninamor81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:33   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret..

Opprinnelig lagt inn av Ninamor81, her.

1) Etter en stund (forrige diett) på ketolyse, mistet jeg matlysten helt. Jeg var aldri sulten lenger, og det skremte meg litt. Jeg tvang meg til å spise, men ble kvalm av det, og endte opp med å spise bare 1 måltid om gangen... Sluttet i redsel for å bli helt "anorektisk". Har andre opplevd dette? Noen tips for å hindre det?

Jeg har det sånn stadig vekk. Har funnet ut at grunnen til at jeg blir kvalm og ikke orker å spise er at jeg spiser for lite... Snakk om ond sirkel Men når jeg er flink til å huske å spise selv om jeg tror jeg ikke er sulten (hvertfall ikke tradisjonellt sett), så går det mye bedre. Kvalm/svimmel/uvel betyr sult har jeg funnet ut.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 15:39   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret ...

Hei! Svarer deg med rød skrift

Opprinnelig lagt inn av Ninamor81, her.

Hei.

Jeg starter opp på lavkarbo for 4 gang... Har noen temaer jeg vil ta opp.. Jeg har lest atkins, og ketolyse bøkene. Og litt av Lindberg. Og forvirringen lenge leve av det. Her kommer spm:

1) Etter en stund (forrige diett) på ketolyse, mistet jeg matlysten helt. Jeg var aldri sulten lenger, og det skremte meg litt. Jeg tvang meg til å spise, men ble kvalm av det, og endte opp med å spise bare 1 måltid om gangen... Sluttet i redsel for å bli helt "anorektisk". Har andre opplevd dette? Noen tips for å hindre det?

Jeg har det litt sånn som Carisma. Det store cluet for meg er å kunne kjenne godt på de forskjellige signalene kroppen gir. Men lavt matinntak gir lett kvalme, og jeg synes sultfølelsen er annerledes på dette kostholdet enn det ''vanlige'' jeg hadde før. Jeg vet for egen del at så lenge jeg er påpasselig og spiser når jeg er sulten og slutter når jeg er behagelig mett, så går det meste av seg selv. Dessuten er det viktig å få i seg nok vann, jeg blir lettere kvalm om jeg slurver med vanninntaket.


2) I Atkins står det at kaffe og alt som slutter på -ose av søtningsstoffer er forbudt.. Mens i Ketolyse står det at man kan bruke disse produkter? Hva skal jeg høre på.. Og som en liten digresjon; kutter jeg ut kaffen, står det i fare for å bli folkemord her Noen gleder må jeg ha igjen da..

Jeg fulgte atkins for to år siden, og ligger vel ganske nært opp mot det kostholdet fortsatt. Jeg brukte ingen søtningsstoffer, og gjør det fortsatt ytterst sjelden. Jeg droppet ikke kaffen. Jeg prøvde en stund, men det hadde lite å si for vektnedgangen min, og jeg tror heller ikke mine omgivelser vill hatt særlig godt av det . Det er heller ikke sånn at søtningsmiddel som slutter på -ose er tillatt på Ketolyse, derimot er de fleste søtningsstoffer som slutter på -tol tillatt, som f.eks maltitol.


3) Hva er egentlig normalt å gå ned, og hvor lenge har folk gått på denne dietten for å nå sine mål? Jeg har 15 kg vektnedgang som mål.

Det finnes ingen normaler for vektnedgang. Det handler om den enkelte kropp, grad av overvekt, hvor lenge man har vært overvektig, alder, kjønn, eventuelle sykdommer. Men noen sier at 0,5 til 1 kg i uka er helt kurant, men det er til syvende og sist kroppen som bestemmer. For de fleste går det litt i rykk og napp, og det er helt normalt å ha kortere eller lengre platåer underveis.
Og hvor lenge folk går på denne dietten? Jeg kan bare snakke for meg selv, men for ever and ever! Kommer aldri til å gå tilbake til et såkalt normalt kosthold, så her er det rene matvarer i form av alle typer kjøtt, egg og grønnsaker for alle penga

4) Hvor ofte veier dere dere?

Jeg veier meg en gang i uka. I tillegg måler jeg meg med målebånd, for det er egentlig en mye mer realistisk indikator. Måler midje, mage og bryst.


Mulig at jeg er dum her, men det er noen av de tingene jeg er opptatt av.. Fikk også en kommentar av en venninne av at jeg spiser for lite.. Men Atkins mener at man kan spise 5-6 (tror jeg) dl salat hver dag.. Og mandler spiser jeg en del av, siden jeg er allergisk mot alt mulig annet..

Det er lettere om du begynner på induksjonen og veier deg opp til tjue gram karbohydrater blant de grønnsakene som er tillatt enn å skulle måle opp salat i dl. Mandler er ikke tillatt de første to ukene på induksjonen.


Har også kjøpt ketose-stix, så jeg vet at jeg er på max scår på ketose av de.. Men har også lest at dette ikke er en indikasjon for vektnedgang. Gud, denne dietten innebærer MYE av kunnskap.

Stemmer det, så lenge det er utslag så er du i målbar ketose. Utslaget påvirkes mer av hvor mye vann du har drukket enn hvor mye ketoner du har i urinen, derfor. Om du har det høyeste utslaget så tror jeg rett og slett det er en mulighet for at du er litt dehydrert, så da ville jeg drukket litt mer vann om jeg var deg.


Det siste spm jeg har, så skal jeg ikke plage dere mer på en stund. Forskningsresultater som viser hensikten med dette (seriøse sådann). Er sykepleier, og ønsker å finne veldokumerterte forskningsartikler, slik at jeg (eventuelt) kan anbefale dette til mine pasienter.

Jeg har ikke tid til å finne noen forskningsartikler til deg på stående fot, men det ligger hauger av linker til artikler her på forumet om du leter litt. Vil ellers anbefale deg å lese tråder startet av f.eks Pål, Fetpåmidten eller Chunky, der er det mye kunnskap og gode referanser.

Lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 16:30   #4
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Sv: Forvirret ...

Hei.

Jeg starter opp på lavkarbo for 4 gang... Har noen temaer jeg vil ta opp.. Jeg har lest atkins, og ketolyse bøkene. Og litt av Lindberg. Og forvirringen lenge leve av det. Her kommer spm:

1) Etter en stund (forrige diett) på ketolyse, mistet jeg matlysten helt. Jeg var aldri sulten lenger, og det skremte meg litt. Jeg tvang meg til å spise, men ble kvalm av det, og endte opp med å spise bare 1 måltid om gangen... Sluttet i redsel for å bli helt "anorektisk". Har andre opplevd dette? Noen tips for å hindre det?

- Det har ikke jeg opplevd, men jeg har kun gått på kuren i en måneds tid, men frem til nå så går det bra!

2) I Atkins står det at kaffe og alt som slutter på -ose av søtningsstoffer er forbudt.. Mens i Ketolyse står det at man kan bruke disse produkter? Hva skal jeg høre på.. Og som en liten digresjon; kutter jeg ut kaffen, står det i fare for å bli folkemord her Noen gleder må jeg ha igjen da..

Kaffen trenger du ikke å kutte ut Jeg har hørt at man skal holde seg unna f.eks fruktose da, så jeg bruker kun natreen, splenda og sukrin.

3) Hva er egentlig normalt å gå ned, og hvor lenge har folk gått på denne dietten for å nå sine mål? Jeg har 15 kg vektnedgang som mål.

På en måned nå så har jeg gått ned 7 kilo, men nå har jeg en del å ta av enda da, men alle er jo forskjellige

4) Hvor ofte veier dere dere?

1 gang uken (Mandager)

Mulig at jeg er dum her, men det er noen av de tingene jeg er opptatt av.. Fikk også en kommentar av en venninne av at jeg spiser for lite.. Men Atkins mener at man kan spise 5-6 (tror jeg) dl salat hver dag.. Og mandler spiser jeg en del av, siden jeg er allergisk mot alt mulig annet..

Jeg spiser ikke veldig mye på denne dietten her jeg heller, men der er fordi det jeg spiser holder lenge!

Har også kjøpt ketose-stix, så jeg vet at jeg er på max scår på ketose av de.. Men har også lest at dette ikke er en indikasjon for vektnedgang. Gud, denne dietten innebærer MYE av kunnskap.

Hvis den har utslag på det mørkeste lilla (nummer 4) så er det en indikasjon på at du drikker for lite.. Jeg drikker rundt 2 liter vann om dagen og 1 glass brus og stixen holder seg på lyselilla (nummer 3)

Det siste spm jeg har, så skal jeg ikke plage dere mer på en stund. Forskningsresultater som viser hensikten med dette (seriøse sådann). Er sykepleier, og ønsker å finne veldokumerterte forskningsartikler, slik at jeg (eventuelt) kan anbefale dette til mine pasienter.

Har du søkt på Ovid SP og SveMed+ ???

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:30   #5
Ninamor81
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 42
Innlegg: 14
Ninamor81 er på en erverdig vei

Sv: Forvirret ...

Tusen takk for svar Skal få til dette :-)

__________________


Ninamor81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife, lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
atkins, ketolyse, kunnskap, lindberg


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny og forvirret blondym8 Spørsmål og svar 4 15-07-09 00:42
Forvirret, jeg? Millsi Ketolysekuren 8 01-03-08 20:06
GB\GI - Forvirret Lindabtn Dr Lindbergs 7 29-02-08 22:18
Forvirret villebill Ketolysekuren 15 06-05-07 12:56
????? forvirret jag.. Fridolina Spørsmål og svar 3 22-06-06 10:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no