Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 08-01-15, 12:59   #24526
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ah...da har du nok svaret der, forhåpentligvis. Ikke greit for en voksen katteherremann det der.

Jeg har hatt litt markeringsproblemer hos oss med en kattefrøken som slett ikke var begeistret for at samboeren min tok med seg katten sin til oss da han flyttet inn. Hun tisset litt rundtomkring og det gjorde også innflytteren i en periode. Vi har brukt feliway i store doser og det hjelper veldig hos oss. Nå har vi ikke hatt det problemet på en god stund - sist da forrige diffuser var tom. (De varer i ca 1 mnd og vi klarer oss med én - i det rommet hvor vi oppholder oss og hvor det var verst.)
http://www.feliway.com/uk/Feliway/Feliway-Diffuser

Den er grisedyr, men når du har prøvd den og vurdert om du skal ha refill så finner du de iallfall mye billigere hos http://www.zoopermarked.no/ enn hos dyrlegen.

Å, så flott - takk for tips! Det skal jeg sjekke ut! Nei, det er jo noe hærk med den tissinga - det lukter jo...eh...kattepiss!

Så bra dere fant en løsning som funka hos dere!

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :)
Gammel 08-01-15, 23:33   #24527
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvor mye sover dere hver natt? Jeg leste en skremselsartikkel om lite søvn i dag,og i følge den er jeg på vei rett i grava Jeg har aldri sovet mye, men etter vi flyttet får jeg sjelden mer enn 4,5-5t søvn hver natt (kanskje 6 i helgene). Døgnet har ikke nok timer til mer...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 09-01-15, 00:00   #24528
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg sover vanligvis 8-9 timer til natten, men når jeg har dårlige perioder sover jeg mellom 11 og 15 timer til natten.
Det normale er at man sover en tredjedel av livet sitt, altså 8 timer.
Å gi kroppen for lite søvn stresser kroppen og stress er ikke bra.....
Da ungene var små og jeg var i full jobb sov jeg nok ikke mer enn 6-8 timer i ukene og så noe mer i helgene.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 09-01-15, 01:49   #24529
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

7 timer er et absolutt minimum for meg, om jeg skal fungere på jobb, men bør helst ha en 8-9 timer. Om jeg skal sove til jeg blir uthvilt, så må jeg iallefall opp i 10 timer, men det lar seg sjelden gjøre. Kan klare 1-2 dager ned i 6 timer, men da får jeg leamus, hodepine og dobbeltsyn. Dobbeltsyn/ skjeling om jeg får for lite søvn er hovedårsak til st jeg må sove mye.

Bare fra kk, men likevel interessant: http://www.kk.no/livsstil/sover-du-d...er-i-uka-23276

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 09-01-15, 03:00   #24530
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det varierer veldig. Vanligvis sover jeg bedre etter nattevakt enn ellers. Etter nattevaktene pleier jeg å sove 5-6 timer og så våkner jeg uthvilt. Jeg sover lengre jo travlere natteskiftet har vært. Har aldri på alarm med mindre jeg må stå opp til en viss tid. Etter travle natteskift sover jeg opptil 11 timer.

Når jeg jobber kveld sover jeg som regel 9-10 timer. Når jeg jobber dag sover jeg som regel 5-6 timer fordi jeg er B-menneske og sliter med å legge meg tidlig nok til dagskift, og jeg kjenner at disse 5-6 timene ikke er nok når jeg sover om natta... Skulle trodd at man sov best om natta, men ikke jeg... Jeg sover best om morgenen. Kan legge meg mens det er lyst ute og sove godt likevel... Har ikke gardiner på soverommet en gang...

Men på det jevne vil jeg si at jeg nok sover 8-9 timer. Og jeg har gitt opp power naps. De funker ikke på meg. Etter 15 minutter skrur jeg av alarmen og så snur jeg meg og sovner og sover 2-3-4 timer.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 09-01-15, 03:07   #24531
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ja, det er interessant det med insulinresistens og lite søvn. Og jeg vet at jeg ikke går ned i vekt når jeg sover lite. Men jeg har som sagt "alltid" sovet lite. I tillegg er jeg aller mest produktiv etter halv elleve om kvelden (Nå har jeg f.eks gjort unna en haug med jobb jeg sikkert hadde brukt hele dagen på på jobben på tre timer nå nettopp) Og jeg sov ikke så mye mer før jeg fikk barn heller egentlig, så jeg kan ikke skylde på det (bortsett fra at det går en drøy time mer til klesvask, ordning osv hver dag med barn)

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 09-01-15, 09:16   #24532
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sover ca 7 timer ukedagene (i seng før 23 og opp kvart på 6) og 1-2 timer mer i helgene. Har til tider høyere søvnbehov - f.eks ved sykdom og generelt om vinteren. I uka blir det litt lite. Skulle nok ideelt sett sovet bortimot en halvtime-time mer daglig. Da hadde jeg ikke trengt "å ta det igjen" i helgene.
I perioder med mye stress kan jeg fungere på ned mot 5 timer... Men det straffer seg fort.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 09-01-15, 10:37   #24533
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

(Nå har jeg f.eks gjort unna en haug med jobb jeg sikkert hadde brukt hele dagen på på jobben på tre timer nå nettopp)

Hvorfor tar du bevisst så lite vare på deg selv? Hvorfor sitter du oppe på natten og jobber (jeg tolker det du skriver som at du har jobbet) når du heller burde sove?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 09-01-15, 10:47   #24534
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ja, det er interessant det med insulinresistens og lite søvn. Og jeg vet at jeg ikke går ned i vekt når jeg sover lite. Men jeg har som sagt "alltid" sovet lite. I tillegg er jeg aller mest produktiv etter halv elleve om kvelden (Nå har jeg f.eks gjort unna en haug med jobb jeg sikkert hadde brukt hele dagen på på jobben på tre timer nå nettopp) Og jeg sov ikke så mye mer før jeg fikk barn heller egentlig, så jeg kan ikke skylde på det (bortsett fra at det går en drøy time mer til klesvask, ordning osv hver dag med barn)

Men du sier også at du "alltid" har hatt problemer med å gå ned i vekt. Kanskje du rett og slett må begynne å ta vare på deg selv og kroppen din, f.eks med å sove nok, og ikke jobbe til langt på natt, slik at det blir lettere for deg å gå ned? Jeg synes ikke det er så rart om kroppen din er i super-stressmodus om du aldri sover nok, jeg hadde iallfall aldri i verden hatt sjanse til å takle en slik rovdrift som du har.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 09-01-15, 13:28   #24535
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Noen som vet noe som helst om barn med KISS?
Mitt lille barnebarn på snaue tre uker skal sjekkes for det til uka og dette aner jeg lite om annet enn at det er en låsning i øverste del av nakken.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 09-01-15, 13:29   #24536
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg sover ca 6 timer i ukene. Litt varierende i helgene (sitter lengre oppe, men guttungen sover ikke nødvendigvis lengre på morgenen). Jeg føler det er for lite, men når man må opp kl 5 på arbeidsdagene blir det sånn. Har ikke lyst å legge meg kl 21 heller... Jeg har i tillegg veldig dårlig søvnkvalitet, og våkner flere ganger om natta. Når vi har ungefri ender jeg ofte opp med å sove 10-12 timer, så det er åpenbart manko på søvn.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 09-01-15, 13:40   #24537
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg sover - tja - 6-7 timer kanskje? Ofte avbrutt av en tissepause, men stort sett sovner jeg med en gang igjen. Står vanligvis opp kl. 6, i helgene er jeg som oftest våken før 8. Føler meg som oftest uthvilt, men selvfølgelig er det morgener man er trøttere enn andre morgener.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 09-01-15, 13:43   #24538
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Noen som vet noe som helst om barn med KISS?
Mitt lille barnebarn på snaue tre uker skal sjekkes for det til uka og dette aner jeg lite om annet enn at det er en låsning i øverste del av nakken.

Min hadde endel låsninger. I nakke, tunge og rygg. Ordna seg med et par behandlinger.

http://www.kiss-kidd.no/hva-er-kiss-kidd.htm

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 09-01-15, 20:15   #24539
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Takk nellie!

Er på jakt etter ny støvsuger, har ikke tepper eller tøymøbler, men nok av hybelkaniner + alt dyrene drar med seg inn.
Noen som har tips om god støvsuger med lang ledning og lite støy?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 09-01-15, 23:29   #24540
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hvorfor tar du bevisst så lite vare på deg selv? Hvorfor sitter du oppe på natten og jobber (jeg tolker det du skriver som at du har jobbet) når du heller burde sove?

Akkurat i går var litt spesielt siden jeg skal være borte fra jobb i minimum en uke nå, så måtte få unna endel. Men som sagt er jeg veldig mye mer effektiv etter elleve, så om jeg bare skal ordne en liten ting har jeg ofte plutselig gjort et helt dagsverk på en time eller to. Og så påvirker det litt at i min bransje er det ikke uvanlig å jobbe til langt utpå kvelden. Da jeg logget av var det hvertfall to kollegaer som fortsatt stod som pålogget på Lync


Opprinnelig lagt inn av Lemen, her.

Men du sier også at du "alltid" har hatt problemer med å gå ned i vekt. Kanskje du rett og slett må begynne å ta vare på deg selv og kroppen din, f.eks med å sove nok, og ikke jobbe til langt på natt, slik at det blir lettere for deg å gå ned? Jeg synes ikke det er så rart om kroppen din er i super-stressmodus om du aldri sover nok, jeg hadde iallfall aldri i verden hatt sjanse til å takle en slik rovdrift som du har.

Ja, jeg vet det jo egentlig. Men hver gang jeg prøver å endre det, ender jeg opp i seng enda senere uten egentlig å vite hvorfor det er en tilvenningssak å takle det, og de fleste klarer det om de må (ellers hadde ikke folk fått barn f.eks ) men det er vanskeligere å komme ut av vanen enn inn i.... Det jeg lurer på er egentlig hvordan folk rekker alt i løpet av bare noen timer på kveldstid og så være i seng før 12? En vanlig ettermiddag og kveld kan se slik ut: hente i bhg kvart over fire, hjem, lage middag til junior til klokk fem/halv seks. Slappe av med ham litt og få ham til å lande litt etter dagen. Så litt rolig lek eller bading av ham før kveldsmat og legging. Så enten legging eller lage middag til oss mens sambo legger. Da er jo klokka allerede nesten ni før vi får satt oss ned. Så spising, litt oppsummering av ting før rydding, klesvask og alle de andre ad-hoc tingene som må ordnes, som å handle på butikken. Da har det hvertfall gått to timer eller mer, før ordning av klær til neste dag. Så er kanskje vasken nesten ferdig, så venter man og får satt på en til før natta, og hengt opp den første. Så forsøker jeg å lande selv, og sjekke nyheter o.l. Så kommer jeg gjerne på noe jeg har glemt... . Og sånn går nu dagan. og dropper man det til fordel for noe annet blir det dobbelt opp neste dag.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 09-01-15, 23:42   #24541
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Sitat Carisma
En vanlig ettermiddag og kveld kan se slik ut: hente i bhg kvart over fire, hjem, lage middag til junior til klokk fem/halv seks. Slappe av med ham litt og få ham til å lande litt etter dagen. Så litt rolig lek eller bading av ham før kveldsmat og legging. Så enten legging eller lage middag til oss mens sambo legger. D

hvorfor to måtider for gutten før dere selv spiser? Hva med å spise middag sammen med ham? God samværsform det og... Kan spare mye tid der.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP
Gammel 10-01-15, 01:18   #24542
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg må bare si det - jeg har alltid vært fascinert over din mengde med klesvask Carisma. Skjønner ikke hvordan dere får til flere maskiner til dagen...

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet
Gammel 10-01-15, 09:44   #24543
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

For å å spare litt tid kan dere (foruten å senke kravene til hvor perfekt man skal virke utad mtp hus og hjem og familie)
1. Spise middag sammen alle tre
2. Storhandel 1 gang i uka
3. Vaske mindre klær (Jeg skjønner heller ikke hvordan dere klarer å få så mye klesvask med bare tre stykker. Vi har også en liten gutt som er mye ute og gjørmer seg til, og jeg trener en del, men er likevel ikke i nærheten av å vaske så mye som dere)
4. Tåle litt mer rot, og ta den grundige ryddinga før vaskehjelpen kommer
5. Bruke litt tid på søndagene til å planlegge ukas aktiviteter.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 10-01-15, 11:28   #24544
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Med mindre man har kroniske syke barn som kaster opp utover klær og sengetøy flere ganger i døgnet har jeg - som de andre her - store problemer med å tro på at dere må vaske 1-2 maskiner hver dag. Om man sorterer skittentøyet i det man legger det til vask tar det to min å sette på en maskin, det kan dere gjøre når den første voksne kommer hjem om ettermiddagen. Det tar heller ikke mer enn 15 min å henge opp vasken etterpå. Jeg har et kurvstativ med 4 kurver for skittentøy - 1 til hvitvask, 2 til mørk 40-graders og en til ull. Tar null tid å sette på en vask, jeg tømmer bare en kurv inn i trommelen. Ferdig.

Og dere må vel ikke begge to lage mat til ungen og sitte med ham mens han spiser, være sammen med ham, roe ham ned og stelle ham for natten? Hvis en av dere gjør det og den andre tar unna klesvask, oppvask og rydding så er det meste gjort innen gutten er i seng. Og som de andre sier - hvorfor spiser dere ikke sammen med ham?

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen - jeg tror du må senke skuldrene kraftig når det gjelder forventninger til hvor strøkent hjemmet skal være. Evt. også få gubben mer på banen i heimen, det høres ut som du gjør alt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 10-01-15, 12:48   #24545
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

hvorfor to måtider for gutten før dere selv spiser? Hva med å spise middag sammen med ham? God samværsform det og... Kan spare mye tid der.

Sambo kommer ikke hjem før kvart på sju, så han rekker som regel bare inn døra før det er legging.

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Jeg må bare si det - jeg har alltid vært fascinert over din mengde med klesvask Carisma. Skjønner ikke hvordan dere får til flere maskiner til dagen...

Ja, jeg har innsett at vi har mye klær...

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Med mindre man har kroniske syke barn som kaster opp utover klær og sengetøy flere ganger i døgnet har jeg - som de andre her - store problemer med å tro på at dere må vaske 1-2 maskiner hver dag. Om man sorterer skittentøyet i det man legger det til vask tar det to min å sette på en maskin, det kan dere gjøre når den første voksne kommer hjem om ettermiddagen. Det tar heller ikke mer enn 15 min å henge opp vasken etterpå. Jeg har et kurvstativ med 4 kurver for skittentøy - 1 til hvitvask, 2 til mørk 40-graders og en til ull. Tar null tid å sette på en vask, jeg tømmer bare en kurv inn i trommelen. Ferdig.

Og dere må vel ikke begge to lage mat til ungen og sitte med ham mens han spiser, være sammen med ham, roe ham ned og stelle ham for natten? Hvis en av dere gjør det og den andre tar unna klesvask, oppvask og rydding så er det meste gjort innen gutten er i seng. Og som de andre sier - hvorfor spiser dere ikke sammen med ham?

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen - jeg tror du må senke skuldrene kraftig når det gjelder forventninger til hvor strøkent hjemmet skal være. Evt. også få gubben mer på banen i heimen, det høres ut som du gjør alt.

4 kurver? Haha, jeg har femten! Sånne hvite bakker fra ikea som kan stables. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10255897/
Sorterer alt på farge... Ja, det er en hang up og nei, den kan ikke endres. de er fulle nesten hele tida. Jeg skjønner ikke selv hvordan vi klarer å bruke så mye klær.
Den halvtimen vi er sammen alle hver dag har vi valgt å bruke til andre ting enn å rydde og vaske. Siden sambo er seint hjemme som nevnt over blir det veldig lite familetid.
Jeg spiser sammen med junior en del dager, med det krever at jeg har ordnet maten dagen før. Han kan spise ting som tar kort tid, det kan ikke alltid jeg.
Og tro meg, jeg er ikke overdrevent opptatt av et ryddig og reint hjem. Men, vi er nok bare ekstremt rotete.... jeg er f.eks fryktelig dårlig til å legge på plass ting, så alt jeg bruker blir liggende igjen. Skulle ønske jeg var flinkere til å henge opp klær, rydde bort mens jeg lager mat osv. sambo er litt flinkere, men vi påvirker hverandre i dårlig retning. Men han er flinkere med huslige ting, og tar definitivt sin del og vel så det. Men jeg kan jo ikke kreve at han rydder i mitt rot hele tida. Og hvis jeg er stressa eller har dårlig kosthold er det enda verre... Da glemmer jeg hva jeg driver med og må begynne på nytt hele tida. Mamma sier jeg bare må skjerpe meg, men det er ikke bare at jeg er et rotehode, for jeg merker veldig godt at PCOS-tåka har endel å si. det blir verre for hvert år.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 10-01-15, 13:27   #24546
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

4 kurver? Haha, jeg har femten! Sånne hvite bakker fra ikea som kan stables. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10255897/
Sorterer alt på farge... Ja, det er en hang up og nei, den kan ikke endres. de er fulle nesten hele tida. Jeg skjønner ikke selv hvordan vi klarer å bruke så mye klær.

Dere er klar over at så lenge plagget ikke har flekker eller lukter svette så kan det brukes i flere dager? Unntatt truser da. At guttungen flekker seg til hver dag skjønner jeg, men det gjør vel ikke dere voksne? Uten at jeg vet hva mannen din jobber med.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 10-01-15, 14:15   #24547
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Dere er klar over at så lenge plagget ikke har flekker eller lukter svette så kan det brukes i flere dager? Unntatt truser da. At guttungen flekker seg til hver dag skjønner jeg, men det gjør vel ikke dere voksne? Uten at jeg vet hva mannen din jobber med.

Og jeg gikk nok ut i klær som allerede hadde på seg grønne gressflekker to dager på rad. Skulle jeg ut å leke så trengte ikke klærene være helt reine.

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet
Gammel 10-01-15, 14:29   #24548
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Dere er klar over at så lenge plagget ikke har flekker eller lukter svette så kan det brukes i flere dager? Unntatt truser da. At guttungen flekker seg til hver dag skjønner jeg, men det gjør vel ikke dere voksne? Uten at jeg vet hva mannen din jobber med.

Han bruker ting flere ganger (sambo altså), men jeg klarer ikke det. Jeg kjenner jo ikke selv om jeg lukter vondt, så tar ikke sjansen det holder t jeg belemrer omgivelsene med utseendet mitt, om jeg ikke skal lukte i tillegg!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 10-01-15, 14:35   #24549
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

En gang må man ta et valg. Skal man fortsette som før, eller vil man endres. Er man full av bortforklaringer og "grunner" så ønsker man vel ikke å endre atferden da. Da får man tydeligvis et eller annet ut av den atferden man har nå. Det man får ut av det nå er viktigere enn det som endringene kanskje kan føre til.

Da kan alle prøve å hjelpe så mye de vil. Komme med forslag, vennlige, eller mindre vennlige, råd. Det spiller ingen rolle hva folk har å komme med.

Må være slitsomt og lite givende med denne runddansen av en diskusjon, flere ganger i året. Hadde heller brukt den tiden på å vaske klær eller å lese i ei god bok, isteden for å sitte her og holde hardt på det man har holdt på i "alle år".

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 10-01-15, 14:50   #24550
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Vel, akkurat nå får jeg ikke fjor så mye annet siden jeg ligger i en sykeseng og kommer til å ligge rett ut i hvertfall ei uke. Så det er jo en god anledning til å tenke gjennom hvordan man kan endre ting. Bortforklaringer? Det er ikke bortforklaring, men beskrivelser av situasjonen i dag.
Jeg stilte et spørsmål om hvordan andre får tida til å strekke til, så langt har jeg bare fått spørsmålet tilbake om hvorfor ikke jeg gjør det. Så da svarer jeg på det. Jeg vet jo at mye ligger i at jeg ikke jobber strukturert med en og en oppgave, men starter mange prosjekter samtidig. Men det er den eneste måten jeg kan. Derfor spurte jeg om hvordan andre legger opp hverdagen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 3 (0 medlemmer 3 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 13:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 14-03-09 00:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 19:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 18:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no