Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-09-09, 20:38   #1
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Startet for drøye fire uker siden, og slik har vektutviklingen vært:

Startvekt: 66,6 kg

Uke 1: 64,8 kg
Uke 2: 64,0 kg
Uke 3: 65,0 kg
Uke 4: 65,0 kg

Jeg har altså kun gått ned 1,6 kg på fire uker. Har vært i ketose hele tida, ifølge stixene.

Spiser omtrent slik:

Frokost: Egg + bacon
Lunsj: Salat (ca 150 g salatblader, agurk el) med fetaost og avokado.
Middag: Kjøtt eller fisk, litt smørstekt broccoli el.
Kvelds: Veldig varierende. Litt ost, diverse kjøttpålegg, kyllingvinger eller cottage cheese. Noen ganger pisket kremfløte med litt Natrena.

Hender også rett som det er at jeg småspiser litt mellom måltidene. da som regel kjøttpålegg eller ost.

Jeg drikker ok med vann (er ikke tørst og har ikke konsentrert urin). Jeg rekker ikke å trene, men går minst 40 minutter i ganske rask fart hver dag. Drikker en god del kaffe (veldig vanskelig for meg å la være).

Jeg har vært ganske plaget med vann i kroppen siden uke 3. Aner ikke hvorfor.

Jeg er jo ikke særlig overvektig (BMI 24,9) og har bare ambisjoner om 5-7 kg fra det jeg veier nå. Er det så enkelt at ketolyse passer best for de som skal ned mange kg?

Noen som har råd til meg?

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 20:44   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse...

Opprinnelig lagt inn av Novisa, her.

Er det så enkelt at ketolyse passer best for de som skal ned mange kg?

Det kan jo være så enkelt som at kroppen din syns at den vekta du har nå er optimal for deg?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 20:48   #3
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det kan jo være så enkelt som at kroppen din syns at den vekta du har nå er optimal for deg?

Men jeg er jo småfeit, jo! Hengemage og fleskelår. Hvordan kan kroppen min være fornøyd med det?!

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 20:51   #4
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse...

Har du målt cm?

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 20:52   #5
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse...

Nei, men har en bukse jeg bruker som målestokk. Den er like trang...

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 20:54   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse...

Opprinnelig lagt inn av Novisa, her.

Men jeg er jo småfeit, jo! Hengemage og fleskelår. Hvordan kan kroppen min være fornøyd med det?!

Husk at det vi ser i speilet ikke alltid samsvarer med virkeligheten
Kanskje det bare trens litt oppstramming? Har du forsøkt pilates? Det finnes endel OK DVD'er så kan man gjøre det hjemme når man har tid.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 21:31   #7
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse...

tja..som det er skrevet i mange innlegg her; kroppen er forskjellig. Reagere rulikt på slanking og næring. Trives du med kostholdet, drikker nok vann, grønnsaker, ikke for mye kunstig søtstoff etc, og ikke stresser med dette så går du nok ned...gi det tid.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 22:28   #8
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse...

Problemet er vel at jeg ikke trives så veldig godt med kosten. Det skaper en god del småtrøbbel sosialt at jeg ikke kan spise det alle andre jeg kjenner spiser (lunsjen på jobben, middager hjemme hos andre, bursdagselskaper osv osv). Og ungene mine liker knapt noe lavkarbomat, så det blir masse doble middager, som jeg synes er litt stress.

Blir rett og slett litt motløs av tanken på månedsvis med ketolyse. Så kanskje opplegget ikke passer så godt for meg.

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 22:37   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse...

Begynn i andre enden, og se på hva som er likt med ditt kosthold og de andres. Ofte er det bare små forskjeller, som virker store

Lag middager med rent kjøtt, hjemmelagde kjøttkaker o.l så kan de som vil/"må" ha poteter o.l ha det.
Ikke bruk tid og energi på de mest avanserte lavrettene til hverdags. Evt lag opp i store porsjoner så du kan fryse ned, og tine kjapt.

Planlegg uka! Planlegging har reddet meg tusen ganger.

Kanskje det er enklere å bare følge denne?
http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 23:06   #10
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse...

Opprinnelig lagt inn av Novisa, her.

Problemet er vel at jeg ikke trives så veldig godt med kosten. Det skaper en god del småtrøbbel sosialt at jeg ikke kan spise det alle andre jeg kjenner spiser (lunsjen på jobben, middager hjemme hos andre, bursdagselskaper osv osv). Og ungene mine liker knapt noe lavkarbomat, så det blir masse doble middager, som jeg synes er litt stress.
Blir rett og slett litt motløs av tanken på månedsvis med ketolyse. Så kanskje opplegget ikke passer så godt for meg.



All kostholdsomlegging trenger planlegging skal det lykkes, man må jo lære å tenke på en annen måte. Mange her inne har lykkes med å kombinere lavkarbomat og høykarbo til resten av familien. Dersom du tenker deg om så er det sikkert masse mat du vanligvis lager som kan gjøres lavkarbovennlig og så server ris/poteter/pasta til resten av gjengen mens ditt tilbehør er grønnsaker som vokser over jorden.
Husk at det mentale også må være med – her ser jeg ingen problemer bare utfordringer…
Problemer er alltid tungt å jobbe med men utfordringer derimot er en helt annen historie.
Som sagt gå igjennom dine gamle menyer og se hva du kan gjøre med dem og sist men ikke minst finn inspirasjon i oppskriftsforumet.
I fjor var det en som samlet de fleste oppskriftene i et lite hefte og det finner du her, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19503

Oppskriftsforumet finner du her, masse inspirasjon for den som leter, http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45

Lavkarbo kosthold er langt fra komplisert det er bare det at det er noe helt annet enn det kostholdet du har hatt til nå. …og i og med omlegging så må det litt planlegging til, men det er jo noe du må ville da ellers så blir det et ork. Vil anbefale deg å lese deg opp på de ulike filosofiene og finne en filosofi du kan leve med.
Lunsj på jobben, middag hos andre: gi beskjed om at du har lagt om kostholde av helsemessige årsaker/det er alltids noe man kan spise.
Bursdager: gi beskjed om at du har lagt om kostholdet av helsemessige årsaker/tilby deg å ta med kake, mange her inne gjør det – Gerds oste kake for eksempel er en klassiker her på forumet, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15963&highlight=gerd%27s+ostekake

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 23:22   #11
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse...

Opprinnelig lagt inn av Novisa, her.

Startet for drøye fire uker siden, og slik har vektutviklingen vært:

Startvekt: 66,6 kg

Uke 1: 64,8 kg
Uke 2: 64,0 kg
Uke 3: 65,0 kg
Uke 4: 65,0 kg

Jeg har altså kun gått ned 1,6 kg på fire uker. Har vært i ketose hele tida, ifølge stixene.

Spiser omtrent slik:

Frokost: Egg + bacon
Lunsj: Salat (ca 150 g salatblader, agurk el) med fetaost og avokado.
Middag: Kjøtt eller fisk, litt smørstekt broccoli el.
Kvelds: Veldig varierende. Litt ost, diverse kjøttpålegg, kyllingvinger eller cottage cheese. Noen ganger pisket kremfløte med litt Natrena.

Hender også rett som det er at jeg småspiser litt mellom måltidene. da som regel kjøttpålegg eller ost.

Jeg drikker ok med vann (er ikke tørst og har ikke konsentrert urin). Jeg rekker ikke å trene, men går minst 40 minutter i ganske rask fart hver dag. Drikker en god del kaffe (veldig vanskelig for meg å la være).

Jeg har vært ganske plaget med vann i kroppen siden uke 3. Aner ikke hvorfor.

Jeg er jo ikke særlig overvektig (BMI 24,9) og har bare ambisjoner om 5-7 kg fra det jeg veier nå. Er det så enkelt at ketolyse passer best for de som skal ned mange kg?

Noen som har råd til meg?

også er vel ketolyse helst anbefalt til de som har mer enn ti kilo og gå ned

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 01:36   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse...

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

også er vel ketolyse helst anbefalt til de som har mer enn ti kilo og gå ned

Det er ingenting som tilsier at man i det hele tatt behøver å være overvektig på Ketolyse. Ketogent kosthold handler ikke bare om slanking.
Jeg kommer nok til å være i ketose mye av tida selv etter at jeg har gått ned det jeg skal, rett og slett fordi det er den maten jeg trives beste med.
Jeg mener helt bestemt at det ikke spiller noen rolle i forhold til antall kg ned om du følger Ketolyse eller Fedon. Det som spiller noen rolle er hvilket kosthold du trives best med.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 08:53   #13
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Takk for gode råd, alle sammen!

Ikke meningen å være vrang, men jeg gjør allerede omtrent som dere sier, altså.

Jeg lager ukesplaner uten å gjøre det for komplisert, siden vi har lite tid å bruke på matlaging. Mht til barna, så spiser de ikke rent kjøtt eller fisk, så der er den store bøygen. De godtar heller ikke den andre lavkarbomaten jeg har servert (lavkarbopizza, ostelasagne osv). De siste ukene har de ofte endt opp med å spise bare ris, pasta og poteter + litt grønnsaker. Det er jeg ikke så fornøyd med, derfor serverer jeg kjøttboller, fiskekaker osv til dem. Har ikke funnet slikt med lite nok karbo, og å lage selv føles litt overkommelig akkurat nå, når jeg ikke en gang har tid til å trene (som jeg elsker). Lunsjen på jobben er vanskelig å tilpasse. Der har vi brødskiver med pålegg, punktum. Blir mye prat om hva jeg spiser, som jeg synes er ubehagelig, men det avtar vel etterhvert.

Det jeg synes er aller vanskeligst, er at jeg så ofte må takke nei til ting folk byr meg. Føles uhøflig og sært å være i bursdagsselskap og avvise ALT som blir servert. Eller i middager hvor lavkarbo og høykarbo er blandet på en måte som gjør at jeg ikke kan velge ut det jeg kan spise. Eller vertskapet har laget en dessert de gleder seg vilt til å servere... Hva gjør dere erfarne da?

Lavkalori er litt lettere for meg sosialt, merker jeg. Kanskje fordi det er mindre synlig. Jeg vil helst ligge lavt med at jeg slanker meg. Er jo som sagt ikke av de mest overvektige, og får derfor kanskje mindre forståelse for at jeg slanker meg enn jeg ville fått hvis jeg veide 20 kg mer.

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 09:00   #14
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Jeg spiser salat i lunsjen, og da er alle bare imponert over hvor sunn jeg er. At salaten inneholder seterrømme og at jeg har helt olje over den, sier jeg ikke noe om.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 09:02   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Opprinnelig lagt inn av Novisa, her.

Lavkalori er litt lettere for meg sosialt

Desserten kan man vel ikke spsie om man er på lavkalori heller...

Til lunsj spiser jeg mye salat. Hvis jeg har veldig dårlig tid bruker jeg de ferdigkuttede posene, og hiver oppi et kokt egg eller to, og litt skinke. tar maks fem minutter, eggene koker seg sjøl i eggekoker.

Nå kaster jeg vl kampesteiner i glasshus siden jeg ikke har barn, men det er vel foreldrene som bestemmer hva barna spiser? Det finnes hauger av bøker om hvordan man får barn til å spise sunnere og renere, f.eks Fedon sin "Barn i balanse".

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 09:03   #16
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

He he, det er ingen som er direkte negative hos meg heller, altså. De bare synes det er veldig rart at jeg ikke skal ha det samme som alle andre, plutselig.

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 09:09   #17
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Desserten kan man vel ikke spsie om man er på lavkalori heller...

Joda, du kan forsyne deg littegrann og så spise færre kalorier til neste måltid. :erfaren:

Barna er vriene i matveien, særlig den ene. Vi har hatt mye strev og kamp rundt maten og vi opplever i grunnen ikke at det er så lett å bestemme hva han skal putte i munnen uten å begå overgrep... Han har en masse aversjoner og lar heller være å spise enn å spise ting han er redd for. Smaker veldig sjelden på noe nytt. Før vi begynte på ketolyse hadde vi kommet til et sted der han spiste ok mengder og sammensetning. Vil nødig ødelegge det.

Har lest den Fedonboka og tenkte at Fedon vet en del om ernæring, men veldig lite om barn av vår særings kaliber.

Men igjen: Takk for svar, det setter jeg stor pris på.

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 09:52   #18
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Jeg reagerte også på at barna ikke "godtok" maten. Så lenge barna tåler maten, så må de spise det de voksne bestemmer. Har en tante som ga sønnen sin popcorn til frokost, for ellers spiste han ikke!
Jeg har forståelse for at barn (og voksne) har enkelte ting de ikke liker. Hos oss liker de tre barna forskjellige grønnsaker (eldstemann liker ikke brokkoli, mellomste liker ikke sopp og minstemann liker ikke løk..) Dersom det er mulig, så lager jeg flere typer grønnsaker og så kan de spise mest av det de synes er greit og lite av de "ekle" tingene.
Men jeg ser det som vårt ansvar å "kontrollere" hva de får i seg frem til de blir store nok til å ta over ansvar for kroppen sin. Nå er eldstemann snart 19 og kan være student i en annen by og spise akkurat hva hun vil. Men frem til de har forståelse for hvordan mat/næring henger sammen med velvære, kroppsfasong og helse, så er det de voksnes jobb å sette grenser. Nå er jeg kanskje litt streng, men man kan ikke gi barn bare ris og grønnsaker til middag fordi de ikke har lyst til å spise annet. Det er ikke bra for de. Og det kan de ikke ta ansvar for selv.

En annen ting er at jeg tror Ketolyse passer for alle, uansett om man er overvektig eller ei. "Problemet" er at når man er normalvektig eller bare har et par kg for mye, så vil ikke kroppen gå ned 2 kg i uka, slik den kan gjøre dersom man er svært overvektig.
Man vil fortsatt nyte godt av fordelene ved et sunt kosthold, men man vil antagelig ikke rase ned i vekt, for det er heller ikke meningen.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:07   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Vet du, kjøttkaker og fiskekaker er faktisk utrolig raskt å lage, om du har stavmikser eller en god kjøkkenmaskin så lager du farsen omtrent på den tida smøret bruker på å varmes i stekepanna .

Her er et par oppskrifter jeg bruker en del av (faktisk en stund siden jeg lagde fiskekaker nå )

Håtte kjøttkaker

En laksevri på pappas beste fiskekaker


Særlig i kjøttkaker kan man lure utrolig mye grønnsaker inn uten at barna nødvendigvis merker det . Det er også med på å gi kjøttkakene en større saftighet, når man ikke lenger kan bruke stivelse av noe slag.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:11   #20
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

SusieBlues: Du er herved invitert hjem til oss for å sørge for at sønnen min smaker på nye ting og spiser rent kjøtt, uten å utsette han for vold eller krenkelser.

Dette tror jeg ikke du har kompetansen til å rådgi meg om, rett og slett. Ser ut som du tror at jeg er ubevisst og ettergivende vis a vis denne problematikken. Men vi har alldeles ikke valgt minste motstands vei her. Vi har lest alt som finnes av litteratur og barn, mat og ernæring og vi har rådført oss med profesjonelle. Som er enige med oss om at med noen barn er det litt vanskeligere enn bare "å bestemme".

Sånne barn som spiser bare de blir sultne nok, er det jo ingen sak å sette grenser for. Det vet vi, for vi har ett av den typen også.

Til det tråden egentlig handlet om: Jeg må nok gå i tenkeboksen når det gjelder ketolyse. Mitt eneste motiv for å spise på denne måten er (rask) vektnedgang, og det føles veldig som en forsakelse. Når vekteffekten uteblir, er det kanskje bedre å velge
a) noe som bringer meg ned i vekt
eller
b) gi opp slankingen og spise den maten jeg liker
eller
c) en mellomting, som gir mer moderat vektnedgang men som føles mer levelig på sikt (Fedon?)

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:13   #21
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Sånn jeg leser ut fra det du skriver, så kanskje Fedon er, bedre ja
Fedons metode er en veldig bra bok, les den fra perm til perm!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:25   #22
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Kanskje Fedon er noe for deg ja.

Men altså spiser ikke ungene dine vanlig mat? Som kjøttboller, taco( veldig lavkarbo, du spiser bare ikke skjellene og lager deg heller skjell av ostechips), blomkål, brokkoli, løvstek, karbonader? alt dette er lavkarbo, og det man kjøper på butikken er ikke vanlig mat, det er ferdigprodukter. Jeg kjøper pølser til ungene, men kjøttboller og alt annet lager jeg fra bunnen av.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:46   #23
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Imse: Den ene spiser det meste. Den andre er som sagt vrien. Han spiser kjøttboller hvis de ikke er for grove, ikke tacokjøtt av en eller annen grunn, karbonader har vi egentlig aldri servert. Pølser er en sikker vinner. Fiskeboller, fiskekaker og fiskepinner også. Og alt av raske karbohydrater, men det prøver vi jo å begrense. Av grønnsaker spiser han gulrot og agurk, en gang iblant broccoli.

At ferdigmat ikke er vanlig mat synes jeg er en veldig pussig påstand. Ikke for deg, kanskje. For oss er det helt normalt. Og for alle jeg kjenner også, faktisk. Å skulle tre sine egne definisjoner ned over andre, synes jeg nesten er litt ufint.

Livet vårt er utrolig hektisk akkurat nå (pga jobb og andre ting som har kommet litt plutselig på oss). Å prioritere matlaging fra bunnen av når jeg ikke har tid til å treffe venner eller trene, føles bare helt feil. Så viktig er det ikke for meg. Så da er nå kanskje ikke det rette tidspunktet for en omfattende kostomlegging.

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 10:47   #24
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Takk for oppskrifter, Photoobscura, det skal jeg prøver ut til helga!

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 11:10   #25
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Hva gjør jeg galt? Går ikke ned på ketolyse ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Vet du, kjøttkaker og fiskekaker er faktisk utrolig raskt å lage, om du har stavmikser eller en god kjøkkenmaskin så lager du farsen omtrent på den tida smøret bruker på å varmes i stekepanna .

Her er et par oppskrifter jeg bruker en del av (faktisk en stund siden jeg lagde fiskekaker nå )

Håtte kjøttkaker

En laksevri på pappas beste fiskekaker


Særlig i kjøttkaker kan man lure utrolig mye grønnsaker inn uten at barna nødvendigvis merker det . Det er også med på å gi kjøttkakene en større saftighet, når man ikke lenger kan bruke stivelse av noe slag.

Disse vil jeg også prøve, men tror du har linket litt feil. Kommer til de håtte kjøttkakene på begge linkene, jeg...
Og jeg har tatt opp laks fra fryseren i dag og kunne tenkt meg den andre oppskriften...;O)
Får du lagt ut rett link..?;O)

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva gjør jeg galt? bubbletopp Ketolysekuren 27 30-01-09 12:11
Hva gjør jeg galt? Pombagirl Dr Lindbergs 5 27-01-09 20:39
2.uka på SB dietten- jeg går ikke ned!! =( HVA GJØR JEG GALT?? Pastajunkie Spørsmål og svar 1 23-04-08 09:36
Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt ... Kokosbolla :o) Ketolysekuren 9 09-08-07 11:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no