Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

NAM! Pommes Frites ala LCHF

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-08-11, 16:01   #26
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av MissPivotal, her.

Hvilken oppskrift bruker dere når dere lager fløtegratinert sellerirot? Bruker dere ostehøvel eller kniv forresten? Regner med det er å legge sellerirot og ost lagvis, og helle over litt fløte og ost på toppen? Eller steker dere roten først i smør og krydder? Halp!
:P

Jeg bruker kniv og deler i stykker litt tykkere enn det man klarer med høvel.
Jeg legger sellerirot og ost lagvis deretter fløte. Ikke så mye ost og IKKE ost på toppen før formen er omtrent ferdig. Salt og pepper. Jeg bruker som nevnt estragon i tillegg for da blir det en slags bernaisesmak av det hele. Gjerne ha i hvitløk også.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 16:40   #27
MissPivotal
Medlem
 
MissPivotal sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 341
MissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlys

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Hvor mye fløte? Litt i bunn, eller sånn at det dekker opp halvveis, eller sånn at det dekker alt? Vil ikke at det skal bli for flytende..

__________________


MissPivotal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 16:56   #28
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av MissPivotal, her.

Hvor mye fløte? Litt i bunn, eller sånn at det dekker opp halvveis, eller sånn at det dekker alt? Vil ikke at det skal bli for flytende..

Opp sånn halvveis ca.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 17:14   #29
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av MissPivotal, her.

Hvor mye fløte? Litt i bunn, eller sånn at det dekker opp halvveis, eller sånn at det dekker alt? Vil ikke at det skal bli for flytende..

Jeg steker helst sellerirota i panna først, synes ellers det blir litt væske i forma. Synes også smaken blir enda bedre om de er stekt og krydret før jeg gratinerer
Med ferdigstekt sellerirot bruker jeg såpass med fløte at det dekker mengden sellerirot ganske akkurat

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 16:25   #30
mizzim
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Vennesla
Innlegg: 149
mizzim er på en erverdig vei

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

kan man putte de i prityr koker? jeg bruker ikke frityr olje, men vanlig steke olje i frityr gryta, 0 karber i den olja..
? men det er jo seleri rot, vokser ikke det under bakken da?
trodde ikke man skulle ha ting som vokste under bakken?

mizzim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 16:27   #31
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av mizzim, her.

kan man putte de i prityr koker? jeg bruker ikke frityr olje, men vanlig steke olje i frityr gryta, 0 karber i den olja..
? men det er jo seleri rot, vokser ikke det under bakken da?
trodde ikke man skulle ha ting som vokste under bakken?

Funker fint å bruke frityr ja, gjorde det mye før. Helt til kjerringa nekta meg pga så mye matos og lukt i hele huset:P haha.

Det er hovedregel at vi ikke skal spise grønnsaker som vokser under jorda, men noen unntak finnes. Som feks sellerirot og løk feks.
Er bare litt over 3kh pr 100 gram i sellirota

Samme gjelder jordskokk også, men det pga inulin som karbohydrat i den

Marius

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 19:12   #32
Arote
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 7
Arote er på en erverdig vei

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Var skeptisk til dette siden jeg hater selleri, aldri prøvd sellerirot før og tenkte med meg selv at all skrøyten om disse var overdrevet. Men herregud så godt det var, og ja, bedre enn vanlig pommes frites

__________________




Arote er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 19:16   #33
Julepølsa
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 45
Julepølsa er på en erverdig vei

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Ah, gjett om det skal prøves...Vi er attpåtil så heldige å ha frityrkoker....Til vi begynte på LC var pommes med ost en av mine store svakheter på mix-kiosken her vi bor....

Julepølsa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 19:27   #34
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Jeg har klart å få den sprø flere ganger på rad nå. Hurra. Smaker som skikkelig froes, bare enda bedre.

Jeg skreller først sellerirota, så kuttes den i staver. Ikke for tjukke.
Så tar jeg 1-2 dl olje i en bolle, tilsetter salt, pepper og provance krydder. Blander det godt sammen. Så dypper jeg sellerirot stavene og sauser dem skikkelig inn. Legg dem så med ene bredsiden ned på steke brett med bakepapir.
Stek dette i ovnen på 230 grader. Tar ca 20-30 minutt på ene siden. Ta ut brettet og snu alle stavene. Skal være ganske mørke på den siden som var ned og nåmer opp.,putt tilbake i 10-20min til. Følg med dem nå, skal bli bra farge på begge sider.
Når dem er ferdige tar du dem over i en bolle og krydrer med pomfri krydder og litt mer salt.

Nam nam. Sprø herlig og sunt

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 08-10-11, 15:27   #35
MarenM
Juniormedlem
 
MarenM sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergen.
Alder: 37
Innlegg: 27
MarenM er på en erverdig vei

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av ciscokid, her.

Extra virgin olivenolje bør vel ikke brukes til steking og frityr? Denne oljen er kaldpresset og blir "ødelagt" ved så høye temperaturer, men jeg jeg å ha fått med meg. Da kan en spare mye penger ved å kjøpe vanlig olivenolje, tror jeg

Blir jo helt forvirret her. Det er ikke bra å bruke varmpressede oljer, men det er lov likevel??

MarenM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberal lavkarbo, stabilt blodsukker og glutenfritt. Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 15:04   #36
maysa
Seniormedlem
 
maysa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: buskerud
Innlegg: 1.407
maysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snill

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

nei varmpresset olje er ikke bra...men varmer du den kaldpressede opp til over 200 grader så blir den som varmpressed altså ødelagt.. olivenolje tåler vel kansje bare 190 grader ..husker ikke helt hvor marmt de forskjellige oljene tåler

__________________
Smil til meg, så smiler jeg igjen.

maysas journal
vekt 29/9- 121,8 vekt 6/10-120,3
maysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: være litt forsiktig med karbene Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Erstatning for pommes frites? bjorntj Lavkarbo generelt 4 05-08-11 10:11
Pommes frites kosline Spørsmål og svar 21 18-02-09 23:59
Pommes frites av selleirot Valeriana Middag 6 19-01-08 19:17
Bamses wannebe pommes frites/chips Bamse Annen mat 0 03-09-07 21:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no