Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Den beste fettforbrenning?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-03-07, 20:04   #1
Monix
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 45
Innlegg: 54
Monix er på en erverdig vei

Den beste fettforbrenning?

Hei

jeg er begyndt at trene i forbindelse med at jeg spiser med lindberg principper.
Lurer på hvordan jeg skal forbrenne mest . Jeg har trenet en time på løbebånd de sidste par dage. og derefter nogle mave øvelser ( det er det jeg har mest brug for da jeg er sanger ). Jeg har en ide om at det er bedst kun at træne fedtforbrenning og så vente med at trene muskler til man har fået tabt det man skal. har trenet meget hårdt før og der trenede jeg en masse muskler med hadde svert ved at tabe meg?
Er dette helt feil?
Altså bare at trene fedtforbrennig og mave muskler? Vil gjerne have mest muligt ut av trening som jeg bruker ca 1,5 time på en 3-4 gange i uken.
Er der nogle som har et forslag eller erfaring med dette?
Monika

Monix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 20:22   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Det sies at øket muskelmasse hjelper kroppen å forbrenne fett. For min del har jeg gått igang med 2 timer spinning og en time styrke denne uka, og skal fortsette det en stund, skal rapportere hvordan det fungerer
Har ikke viljestyrke nok til å ha "egentrening" uten faste timer å forholde meg til....

MEn har også lest at pilates skal være bra, for da får man lenge slanke muskler og forbrenner mer fett. Så kanskje jeg bytter til det etterhvert.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 20:45   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Styrketrening er bra helst etterfulgt av tredemølle eller sykkel

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 16:47   #4
Monix
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 45
Innlegg: 54
Monix er på en erverdig vei

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Tak for det
men vil høre om det ikke er fint at jeg bare går på løbebånd i 1 time hver gang jeg trener efterfulgt av mave øvelser?
Det er fordi jeg ikke har længere tid til at trene hver gang + at jeg føler at en times ren fedforbrenning da må være den bedste måde, eller hva?
Tager jeg fejl?

Venligst Monix

Monix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 19:22   #5
Jeanett
Medlem
 
Jeanett sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 36
Innlegg: 253
Jeanett er ny på veien

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Du har nok veldig rett. Jeg personlig er redd for å trene styrke for hardt. Er livredd or at vekten skal gå opp, ettersom muskler veier mye mer enn fett. Men gå, løpe,sykle og lett styrke tror jeg er veldig bra.. ? (eller tar jeg feil)??

__________________
Startvekt 76 kg, målet er 60 kg
Jeanett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 19:24   #6
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Samme her,jeg trente mye styrke/vekter før og var slank men veide 73 kg uansett hva jeg gjorde...nå vil jeg ikke trene noe styrke nettop fordi jeg ikke vil opp i vekt..løper,sykler og noe ren aerobick nå...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 21:55   #7
Monix
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 45
Innlegg: 54
Monix er på en erverdig vei

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Nemlig, tror bare jeg holder mig til det nu så, så kan man altid stramme musklerne op når man har tabt det man vil. men dig stina sol, du tabte dig først yderligere igjen da du stoppede med styrke træning eller?

Monix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 07-03-07, 22:07   #8
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

det er ganske mange år siden...la på meg når jeg ble sykemeldt for ryggen og ikke kunne trene mer..så ble jeg gravid og ja.. ble ikke bedre for å si det sånn...har slanket meg i 1 år nå uten å trene(bare gått tur) og så begynte jeg å trene på studio rett før jul...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 09:26   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Jeg trener styrke av to grunner. For det første vil jeg ha muskler som hjelper kroppen å forbrenne fettet raskere. For det andre vil jeg ha et underlag av muskler under fettet som forhåpentligvis kommer mer definert fram hvis fetter forsvinner. Og som hjelpet til å holde ting oppe, og forhåpentligvis skinnet litt strammere. Og så gjør det underverker for kroppsholdningen!
Også er det jo for variasjonens skyld også. Så det er vel egentlig 3 grunner. Minst.
Det skal ganske mye til for å få store muskler, og ganske isolert muskeltrening av en og en gruppe. Ved vanlig 1-2 timer styrke i sal pr uke f.eks vil man ikke kunne bygge muskler kun stramme opp.

Hvis man fortsatt er redd for store muskler er pilates/powerpilates et alternativ, det skal gi lange slanke muskler.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 10:47   #10
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

ja i mitt tilfelle tar det utrolig kort tid å bygge opp store muskler
så er sikkert forskjellig fra person til person det og...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 11:15   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Ikke for å tråkke noen på tærne, men jeg kan ikke helt forstå at det spiller noen stor rolle hvor mye man veier når man trener opp musklene.
Eksempelvis så veier Kari Traa 75 kilo. Hun er under en søtti høy og bruker str 38 i klær (vet det fordi det ble et issue i et intervju hun var med i) ut fra dette tror jeg man kan se hvor lite vekta har å si for en aktiv person, og at målene blir det som indikerer større riktighet. Synes jeg da...
Selv veier jeg kanskje mellom 70 og 75 kilo og er 167 cm høy, men har likevel et midjemål på 100 cm, noe som er alt for mye på ei jente i min størrelse. Jeg har dermed bestemt meg for å blåse i vekta, og måler meg i stedet for.
Trener yoga hver dag, og går flere timer i uka. Noe som kommer ti å gi meg de lange musklene, og jeg antar at jeg ikke kommer til å gå ned mer enn kanskje fem-ti kilo når målet mitt er nådd. Men det er ikke så farlig. Jeg vil først og fremst komme meg ned i et akseptabelt kroppsmål som er kledelig og sunt, og bli sterk og fleksibel.
Uansett treningsform er det viktigste at det er noe du liker og som du får noe ut av, sånn at du ikke må slepe deg i vei for å få det gjort. Ellers holder man vel ikke ut!

Håper dere tar poenget mitt

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 11:19   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Ikke for å tråkke noen på tærne, men jeg kan ikke helt forstå at det spiller noen stor rolle hvor mye man veier når man trener opp musklene.
Eksempelvis så veier Kari Traa 75 kilo. Hun er under en søtti høy og bruker str 38 i klær (vet det fordi det ble et issue i et intervju hun var med i) ut fra dette tror jeg man kan se hvor lite vekta har å si for en aktiv person, og at målene blir det som indikerer større riktighet. Synes jeg da...
Selv veier jeg kanskje mellom 70 og 75 kilo og er 167 cm høy, men har likevel et midjemål på 100 cm, noe som er alt for mye på ei jente i min størrelse. Jeg har dermed bestemt meg for å blåse i vekta, og måler meg i stedet for.
Trener yoga hver dag, og går flere timer i uka. Noe som kommer ti å gi meg de lange musklene, og jeg antar at jeg ikke kommer til å gå ned mer enn kanskje fem-ti kilo når målet mitt er nådd. Men det er ikke så farlig. Jeg vil først og fremst komme meg ned i et akseptabelt kroppsmål som er kledelig og sunt, og bli sterk og fleksibel.
Uansett treningsform er det viktigste at det er noe du liker og som du får noe ut av, sånn at du ikke må slepe deg i vei for å få det gjort. Ellers holder man vel ikke ut!

Håper dere tar poenget mitt


Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 08-03-07, 11:44   #13
jorang
Medlem
 
jorang sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Kristiansund
Alder: 63
Innlegg: 57
jorang er på en erverdig vei

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Det er viktig å forstå i forhold til all trening at kondisjonstrening og styrketrening har to ulike funksjoner i forhold til fettforbrenning og vektreduksjon:

- Kondisjonstrening som spinning, tredemølle, elipsemasking, romaskin etc gjør at man forbrenner kalorier 'der og da'. Godt egnet for vedlikehold av vekt når den er nede på den vekta man øsnker
- Styrketrening øker muskelmassen i kroppen, og man øker samtidig grunnforbrenningen slik at man øker forbrenningen av kalorier og fett gjennom hele døgnet - også når man hviler. Etter min mening er dette en effekt som er meget ønskelig når man ønsker å redusere og holde vekta. Hvis man ønsker å begrense styrketreninga er det kanskje en ide og sørge for å drive styrketrening av beina. Her sitter ca 50% av kroppens muskelmasse, og noen enkle øvelser på beina vil altså gi stor uttelling i økt grunnforbrenning.

Når det gjelder kondisjonstrening kan en pulsmåler av ett eller annet slag være et nyttig hjelpemiddel. Se dette som jeg har sakset herfra - http://www.treningspartner.no/?page=...tent&id=435228

Det viktigste budskapet er kanskje hvilket utbytte man får når man trener med forskjellig intensitet. For fettforbrenning er 60-70% av maks-puls å foretrekke

Sitat:

Med pulsklokke kan du få større utbytte av treningen
En pulsklokke er et unikt hjelpemiddel for deg som vil gjennomføre kondisjonstrening med "riktig" intensitet.
Pulsklokken registrerer hjerteslagene dine, og viser deg hvor mange slag det slår pr. minutt. Denne registreringen vil vise deg hvor hardt du trener.

Forholdet mellom hjertefrekvensen (HF) og arbeidsbelastningen er rettlinjet, og dette gjør pulstallene enkle å benytte. Jo hardere du trener, jo høyere er pulsen din.

Ut fra pulsregistreringene kan kontrollere og styre treningsintensiteten slik at du har "riktig" treningspuls. Dette vil kvalitetssikre treningen din, og på en mer effektiv måte hjelpe deg til å nå målene dine.

Mange har en travel hverdag - derfor er det viktig og benytte treningstiden effektivt.
Med pulsklokke måler du hjertefrekvensen din nøyaktig, slik at du kan justere tempoet underveis.


Maxpuls

Den tradisjonelle måten å beregne treningssoner på tar utgangspunkt i en kjent verdi for makspuls (den høyeste hjertefrekvens du kan oppnå). Treningssonene angis deretter som prosentvise intervaller av denne. Utfordringen for deg blir å finne en så nøyaktig verdi for makspuls som mulig, da eventuelle feilkilder også vil påvirke treningssonene.

220 - alder
Den enkleste måten å finne en verdi for makspuls er å benytte formelen:
220 minus alder = makspuls. Vi vet at makspuls er en medfødt størrelse, at den synker med alderen, og at den i liten grad påvirkes av hvor mye man trener.
Denne teoretiske måten å beregne makspuls på er enkel og gir et brukbart estimat for seks av ti personer. Erfaring viser imidlertid at avviket kan variere for de siste fire.

Treningssoner

Treningssone 1 - veldig lett
50–60%
Effekt: Tilfredsstille og forbedre helsen. Også perfekt for aktive som restitusjonstrening.
Beskrivelse: En hel del hverdagsmosjon. F.eks. gå eller sykle til jobb innebærer aktivitet i denne sonen. Trening i denne sonen kan med fordel pågå lenge, fra 90 min til flere timer avhengig av din helse og kondisjon.

Treningssone 2 - Lett
60–70%
Effekt: Fettforbrenning. Bra nivå om du hovedsaklig trener for å
forbrenne fett. På dette nivået trener du kroppen i å bruke fett som energikilde.
Beskrivelse: Behagelig treningssone der du kan holde en samtale igang hele tiden. Har du god grunnkondisjon kan din lavintensitetstrening pågå mellom 90-120 min eller mer

Treningssone 3 - Moderat
70–80%
Effekt: Kondisjonstrening som øker din aerobe prestasjonsevne og styrker hjertet.
Beskrivelse: Utmerket nivå for nybegynnere. For deg som har en bra grunnkondisjon, behøver du trening i denne sonen for å forbedre din kondisjon ytterligere. Ca 50% av din totale treningstid bør ligge i denne sonen.

Treningssone 4 - Hard
80–90%
Effekt: Kondisjonstrening som øker din prestasjonsevne og anaerobetoleranse (tåleevne for melkesyre). Du kan trene lengre tid med en høyere intensitet uten at musklene blir stive. Beskrivelse: Trening i denne sonen kommer du til å oppleve som slitsomt, spesielt om du trener tett opp mot din melkesyreterskel. Anbefalt treningstid i denne sonen: ca 30 –60 min, maks 10-20% av din totale treningstid.

Treningssone 5 - Max
90–100%
Effekt: Trener de anerobe prestasjonsevnene og musklenes evne til å arbeide hardt uten tilgang til oksygen.
Beskrivelse: Trening i denne sonen gjør vondt! Denne treningsformen er bare for veltrente personer. Treningen gjennomføres i korte intervaller.
I denne sonen er det nesten utelukkende karbohydrater som
forbrennes.

Tren riktig ved hjel av din treningsparter!

__________________
JoranG
21.jan-07: Startet vektreduksjon
Påske 07: -20,8kg. Første delmål nådd
Neste delmål: 90kg til St.Hans!
jorang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 18:28   #14
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

i grunn enig men så er det noe kjekt og bevisende
med den vekten og

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 09-03-07, 19:10   #15
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Ikke for å tråkke noen på tærne, men jeg kan ikke helt forstå at det spiller noen stor rolle hvor mye man veier når man trener opp musklene.
Eksempelvis så veier Kari Traa 75 kilo. Hun er under en søtti høy og bruker str 38 i klær (vet det fordi det ble et issue i et intervju hun var med i) ut fra dette tror jeg man kan se hvor lite vekta har å si for en aktiv person, og at målene blir det som indikerer større riktighet. Synes jeg da...
Selv veier jeg kanskje mellom 70 og 75 kilo og er 167 cm høy, men har likevel et midjemål på 100 cm, noe som er alt for mye på ei jente i min størrelse. Jeg har dermed bestemt meg for å blåse i vekta, og måler meg i stedet for.
Trener yoga hver dag, og går flere timer i uka. Noe som kommer ti å gi meg de lange musklene, og jeg antar at jeg ikke kommer til å gå ned mer enn kanskje fem-ti kilo når målet mitt er nådd. Men det er ikke så farlig. Jeg vil først og fremst komme meg ned i et akseptabelt kroppsmål som er kledelig og sunt, og bli sterk og fleksibel.
Uansett treningsform er det viktigste at det er noe du liker og som du får noe ut av, sånn at du ikke må slepe deg i vei for å få det gjort. Ellers holder man vel ikke ut!

Håper dere tar poenget mitt

Veldig bra skrevet (som vanlig ), og jeg er helt enig!

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 15:35   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.

Veldig bra skrevet (som vanlig ), og jeg er helt enig!

Takk
Men jeg skjønner poenget til Stinasol også da.
Har ikke veid meg på sikkert tre år, jeg. Dermed så tør jeg ikke nå, for da er jeg sikker på at jeg kommer til å bli helt opphengt i vekta..

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 16:40   #17
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

ja kunne egentlig ønske jeg klarte å slutte med å gå på vekten,har faktisk prøvd men da går jeg å lurer på hva den eeegentlig viser hele dagen hmm ikke sundt i det hele tatt nei...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 21:23   #18
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Opprinnelig lagt inn av Jeanett, her.

Du har nok veldig rett. Jeg personlig er redd for å trene styrke for hardt. Er livredd or at vekten skal gå opp, ettersom muskler veier mye mer enn fett. Men gå, løpe,sykle og lett styrke tror jeg er veldig bra.. ? (eller tar jeg feil)??

Jeg bare MÅ si, at hvis man utelater å trene vekter/styrke, pga at muskler veier mer enn fett, -da har man gått glipp av et poeng eller to!
Ved styrketrening, har man større "afterburn" (etter forbrenning) enn ved kardio-trening. Pluss at desto mer muskelmasse man har, desto høyere er den basale forbrenninga, -døgnet rundt!

Og hva vekta viser, betyr vel lite, når buksestørrelsen minker??

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 22:32   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Som totalt treningsstupid, hva er kardio-trening?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 22:34   #20
jorang
Medlem
 
jorang sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Kristiansund
Alder: 63
Innlegg: 57
jorang er på en erverdig vei

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Opprinnelig lagt inn av jorang, her.

Det er viktig å forstå i forhold til all trening at kondisjonstrening og styrketrening har to ulike funksjoner i forhold til fettforbrenning og vektreduksjon:

- Kondisjonstrening som spinning, tredemølle, elipsemasking, romaskin etc gjør at man forbrenner kalorier 'der og da'. Godt egnet for vedlikehold av vekt når den er nede på den vekta man øsnker
- Styrketrening øker muskelmassen i kroppen, og man øker samtidig grunnforbrenningen slik at man øker forbrenningen av kalorier og fett gjennom hele døgnet - også når man hviler. Etter min mening er dette en effekt som er meget ønskelig når man ønsker å redusere og holde vekta. Hvis man ønsker å begrense styrketreninga er det kanskje en ide og sørge for å drive styrketrening av beina. Her sitter ca 50% av kroppens muskelmasse, og noen enkle øvelser på beina vil altså gi stor uttelling i økt grunnforbrenning.

Når det gjelder kondisjonstrening kan en pulsmåler av ett eller annet slag være et nyttig hjelpemiddel. Se dette som jeg har sakset herfra - http://www.treningspartner.no/?page=...tent&id=435228

Det viktigste budskapet er kanskje hvilket utbytte man får når man trener med forskjellig intensitet. For fettforbrenning er 60-70% av maks-puls å foretrekke

Vil gjerne legge til at jeg fikk en liten korreksjon i et annet forum om at så lenge man er i ketose vil man forbrenne fett med en gang - uansett med hvilken intensitet (puls) man trener. Dette er selvfølgelig både logisk og riktig.

Min personlige erfaring er at man klarer vesentlig mindre i ketose - har altså mindre utholdenhet og man blir tidligere og lettere stiv i muskulaturen. Dette gjelder både kondisjonstrening og styrke. Men hold ut - og tren mye, muskelmassen vil gå oppover, og fett% vil påvirkes positivt av trening

__________________
JoranG
21.jan-07: Startet vektreduksjon
Påske 07: -20,8kg. Første delmål nådd
Neste delmål: 90kg til St.Hans!
jorang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 23:18   #21
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Som totalt treningsstupid, hva er kardio-trening?

Kardio-vaskulær trening...dvs kondisjonstrening...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 23:20   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Kardio-vaskulær trening...dvs kondisjonstrening...

Åkej
Lite av det....
Går yoga og thai chi under styrketrening? Vet det kalles isometrisk trenging, fordi man isolerer muskler ved lange stramminger ellernoesåntnoe.
Vet jo ikke hva jeg selv driver med, jeg
Men merker jeg blir sterk og fleksibel av det, da. Og da hjelper det vel for forbrenningen...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 23:31   #23
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Åkej
Lite av det....
Går yoga og thai chi under styrketrening? Vet det kalles isometrisk trenging, fordi man isolerer muskler ved lange stramminger ellernoesåntnoe.
Vet jo ikke hva jeg selv driver med, jeg
Men merker jeg blir sterk og fleksibel av det, da. Og da hjelper det vel for forbrenningen...

Er innmari dårlig på kunnskap om thai chi, yoga etc. Så det vet du nok bedre enn meg!

Jeg er jo av den formening, at det viktigste er å finne en treningsform man liker, slik at man FORTSETTER med den...!

Når det er sagt, så vil jeg kommentere (husker ikke nå hvem som nevnte dette), men den ene treningsformen gir ikke lange, slanke muskler, og en annen gir bulkete, osv. Fasongen på musklene er genetisk bestemt. Og graden av "slankhet" eller "tjukke" muskler, avgjøres av; belastning!! Dess større belastning, dess større/tykkere muskel. Og dess mere muskler, dess høyere forbrenning!

Men, selvsagt, mange treningsformer, f.ex pilates m.flere, gir jo bra bevegelighet, kontakt og smidighet! Og det er jo også viktig!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 23:35   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Når det er sagt, så vil jeg kommentere (husker ikke nå hvem som nevnte dette), men den ene treningsformen gir ikke lange, slanke muskler, og en annen gir bulkete, osv. Fasongen på musklene er genetisk bestemt. Og graden av "slankhet" eller "tjukke" muskler, avgjøres av; belastning!! Dess større belastning, dess større/tykkere muskel. Og dess mere muskler, dess høyere forbrenning!

Wups! My bad! Jeg har alltid trodd at hyppige/raske øvelser gir korte muskler, og seigere repetisjoner og utholdenhet -løping og sådant gir lange. Var nå det vi lærte på skola.
Og så har jeg vel jevnført med eksempelvis benkepressere mot maratonløpere.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 11:31   #25
Monix
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Stavanger
Alder: 45
Innlegg: 54
Monix er på en erverdig vei

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Hei alle
og tak for svarene
Er der nogle av dere som har en ide til hvordan jeg kan få den bedste forbrenning ut av 1,5 timer i motionscenteret

Monix

Monix er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Den beste sukkerfrie sjokoladen er...? Fjonken Oppskrifter 38 29-08-06 18:51
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Bilen og føreren HP Livets lyse side 1 13-05-04 22:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no