Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

I påvente av lavkarbo-bøker så lurer jeg på ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-10-10, 21:21   #1
Lindaplinda
Medlem
 
Lindaplinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Mysen
Alder: 43
Innlegg: 270
Lindaplinda er på en erverdig vei

I påvente av lavkarbo-bøker så lurer jeg på ...

Innebærer ketolysekuren veiing av mat? Gidder ikke kjøpe boka til 300kr hvis det innebærer veiing av mat.. merker at jeg mister motivasjonen med en gang det blir snakk om det

Prøvde å spørre på forumet deres, men fikk ikke svar, så da prøver jeg her

Har nå klart meg i en uke med å spise så mye jeg vil bare maten inneholder 3g kh eller mindre pr 100g, med unntak av en liten sprekk på lørdag når det ble en kaffe m/baileys (4cl) på by'n Men jeg veier ikke mat nå eller teller kh. Bare spiser når jeg vil og blir mett. Men nå holder en halv cc-boks på ett måltid for meg da. Har ikke veid meg ennå (tom for batteri), men føler meg bare større igrunn

Har savnet tyggis og mintpastiller, men fant gudskjelov Fribol Polkagriser på apoteket m/ 0kh, og de gir jo litt frisk pust

__________________


Lindaplinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 21:34   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: I påvente av lavkarbo-bøker så lurer jeg på..

Ketolyse innebærer at du skal ha ca. 15 - 20 gram karbohydrater tl dagen. For å få det til måtte iallefall jeg veie maten og regne ut karbohydrater i begynnelsen. Etterhvert visste jeg hva jeg kunne spise.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 21:38   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: I påvente av lavkarbo-bøker så lurer jeg på..

I utgangspunktet innebærer nok ketolyse litt veiing, ja!
Hvordan kan du vite hvor mange karber det er i ca sååå mye blomkål om du aldri har veid det?

Men du kan jo bare kalle det lavkarbo og bare fortsette som du har begynt! Sjansen er stor for at du vil holde deg i ketose, men du kan ikke si at du holder på med ketolyse når du ikke har peil på hvor mange karber du ligger på. Syns jeg da!

Men når du ikke veier maten og ikke veier/måler deg selv, så vet du jo egentlig ikke om det virker, eller.....?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 11:45   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: I påvente av lavkarbo-bøker så lurer jeg på ...

Siden veiing stresser deg - anbefaler jeg å ta det litt kuli. Spis så mye du vil av ting med lite eller ingen karbo, vei ting med mye. Det tar aldri lang tid før du lærer deg sånn ca hvor mye du kan spise.

Alternativt - prøv generell lavkarbo, og hold deg bare til reglene ingen potet, pasta, ris, grønnsaker under jorda, brød eller sukkerbrus/godis. Andre matvarer, maks 5 gram karbo pr 100gram

Spis til du er passe mett. Dette kan være en glimrende start for deg - som gjør at kroppen din venner seg på denne type kosthold. Jeg gikk 6 mnd slik - og fikk voldsom forbedring helsemessig selv om jeg ikke gikk ned.
Opplever du at du ikke får vekttap etter en periode, kan det være greit å motivere seg for noen uker med veiing og følge en retning, feks ketolyse.
Som andre sier - du vet ikke hva du gjør galt om du ikke vet hvor mye du spiser....
En ting til - det er mange som sier de "mister motivasjonen av å veie". Dette kan kanskje henge sammen med dårlige erfaringer fra feks GR? Jeg synes det er viktig at man mentalt er forberedt på hva en omlegging av kostholdet innebærer - på alle mulige måter - også veiing av maten. Veiing og måling vil gi deg en fantastisk innsikt i hva du faktisk ha i deg - og hvis du ser på det på DEN måten - og ikke på et ork - kan det heller bli en motivasjon heller enn en frustrasjon.
Når jeg er flink og veier (fordi jeg i tillegg til karbo MÅ passe kcal - som noen av oss må) - går jeg glatt ned ca 1 kg iuka. Når jeg spiser "så mye jeg vil" av lavkarbo mat - står jeg stille i vekt. Så mitt valg er å prioritere veiing og måling for å nå målet mitt tilslutt - ikke så vanskelig når jeg ser hvor lite arbeid det er sammenlignet med de fantastiske resultatene.

Valget er ditt, lykke til!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 21:15   #5
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: I påvente av lavkarbo-bøker så lurer jeg på ...

Kan signere på Nerthus sitt innlegg.
Jeg lever på LCFH og har enda ikke veid en eneste ingrediens til et måltid for å regne ut karbohydrat mengde.

Kluet er som Nerthus skriver. Spis så lite karbohydrater du kan. Dvs animalske produkter og grønnsaker som vokser over jorden. Hold deg under 5% krabohydrater i andre matvarer og det jeg gjør ekstra er å spise så mye fett jeg klarer.

Fint sted og begynne for å venne seg til kostholdet. Er du heldig kan dette være nok. Jeg er blant de heldige selv om jeg for øyeblikket står stille på vekten - 7.5 kg hitill.

Lykke til

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bøker Paris Lavkarbobøker 2 10-09-09 18:00
Ny her, lurer på denne lavkarbo list leil Dr Lindbergs 10 09-04-06 18:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no