Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Høyt blodtrykk og lavkarbo

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-07-13, 16:05   #1
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Høyt blodtrykk og lavkarbo

Hei, jeg er en dame på 38 år. Vært hos legen idag og blodtrykket var ganske høyt.
Jeg har lyst til å starte på lavkarbo, men nå er jeg usikker pga blodtrykket..

Jeg hadde uansett tenkt å spise moderat lavkarbo.. ikke så alt for mye fett pga at det tåler jeg ikke.. har også kjøpt lavkarbo brødet til norgesbakeriet som faktisk smaker brød.. og det er lite karbo i brødet.

Noen råd?

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-13, 20:37   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høyt Blodtrykk og lavkarbo

Hvorfor tror du du ikke kan gå på lavkarbo om du har høyt blodtrykk?
Om du går ned i vekt/generelt blir friskere, vil nok blodtrykket også normalisere seg noe!

Hvor høyt er ganske høyt, forresten? Har du hatt det tidligere eller er det noe helt nytt?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-07-13, 21:52   #3
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Høyt Blodtrykk og lavkarbo

Fordi alle sier til meg at fett og salt er farlig for blodtrykket..

Jeg har hatt høyt tidligere også.. men det har aldri vært så høyt som nå.. skal visst måle det hjemme.. men da må jeg få tak i blodtrykksmåler.

En periode i livet mitt greide jeg å trene ned 100 i undertrykk til 85 faktisk.. så trening hjelper..

Jeg vil prøve lavkarbo pga to ting. Det ene er det enorme søtbehovet mitt. Det andre er at jeg har fibromyalgi og vil se om jeg kan bli bedre helsemessig

Hadde både høyt overtrykk men husker ikke hva det lå på og undertrykk på 120 nå når jeg var hos legen idag.

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-13, 22:38   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høyt Blodtrykk og lavkarbo

Blodtrykksmåler får du på apotek/Enklere liv etc. Husk å måle med det samme du våkner om morningen. Det er det eneste "sanne" blodtrykket!
Har opplevd at flere pasienter har kunnet slutte med medisiner etter at de har fått målt blodtrykket før de har stått opp om morningen, ikke bare når de er litt stresset på legekontoret!
Ville ikke legen at du skulle ha døgnmåling, altså?

Salt kan være med på å forhøye blodtrykket, men fett gjøre det ikke sånn av seg selv. Et sunt lavkarbo kosthold vil være bra for alle og du trenger jo ikke gå helt over på ketolyse, men holde deg til generell lavkarbo rundt 60- 70 karber. Da trenger du ikke tenke på hvor mye fett du får i deg heller.
Les deg evnt opp på Fedon- kosthold! Det skal være en type lavkarbo som er bra for det meste uten å være ekstremt i noen retning!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-07-13, 22:53   #5
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Høyt Blodtrykk og lavkarbo

Tusen takk for et veldig fint og utfyllende svar

Nei, hun mente jeg skulle ta det selv hjemme fordi jeg trodde mamma hadde et apparat som jeg kunne låne.. men det var visst i stykker..

Vet du om noen tabell hvor man kan finne ut hvor mye karbs det er i forskjellige matprodukter? tenkte å leve på 60 karbo om dagen ja

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-13, 22:59   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høyt Blodtrykk og lavkarbo

Den store matvaretabellen er stort sett til å stole på!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 19:19   #7
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Høyt blodtrykk og lavkarbo

Nå ble jeg usikker på dette med salat.. kan man spise det på lavkarbo?

Tenkte å spise forskjellige salater hver dag...

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 19:28   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Høyt blodtrykk og lavkarbo

Spis så mye salat du orker, du!
Bare pass på at den kun inneholder "lovlige" ting (du vet, sånne som vokser over bakken etc) og selvfølgelig ost og oljedressing for å få opp fettinnholdet!

Det kan være lurt å velge annet enn vanlig isbergsalat da den inneholder lite næring!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 23:20   #9
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Høyt blodtrykk og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Spis så mye salat du orker, du!
Bare pass på at den kun inneholder "lovlige" ting (du vet, sånne som vokser over bakken etc) og selvfølgelig ost og oljedressing for å få opp fettinnholdet!

Det kan være lurt å velge annet enn vanlig isbergsalat da den inneholder lite næring!

Takk så mye for hjelpen da er jeg straks klar for å begynne.. dette skal faktisk bli gøy slik jeg ser det hehe

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 01:32   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Høyt blodtrykk og lavkarbo

Det kan lønne seg å lese seg litt opp på den filosofien du velger. Når det gjelder Lavkarbo i forhold til sykdommer er både Hexebergs bok, og Bedre uten brød å anbefale.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-07-13, 14:10   #11
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Høyt blodtrykk og lavkarbo

Ok, det skal jeg gjøre

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For høyt blodtrykk Camomilla Fysisk og mental helse 8 20-01-11 00:58
Høyt blodtrykk Kamilla Fysisk og mental helse 5 03-11-10 09:11
Høyt blodtrykk! safran Ketolysekuren 20 08-09-10 13:56
Høyt blodtrykk? nurket Kosttilskudd 1 24-12-09 22:22
Høyt blodtrykk solanolsen Generell ernæringsdebatt 4 22-03-09 11:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no