Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Tips til 17. mai-kake (bilde)

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-11, 21:33   #1
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Tips til 17. mai-kake (bilde)

Da har jeg bakt NY kake, lavkarbo, og den ble god i følge mannen, som slett ikke er noen fan av lavkarbokaker i utgangspunktet.

Her er oppskrift:

Bunn:

5 dl malte mandler
100 g smeltet smør

Blandes og trykkes ut i en rund form.

Fyll 1:

2,5 dl kremfløte
2,5 dl seterrømme
1 philadelphia naturell kremost
3-4 store ss sitronsaft
1/2 dl søtningsmiddel

Visp kremfløten til krem. Bland den med kremosten og rømmen, kjør røren til den er glatt og uten klumper. Ha i sitronsaft og søtningsmiddel. Smak deg litt frem, hvor mye du trenger kan avhenge av hvilken type søtningsmiddel du bruker. (Jeg brukte Splenda.)

Fyll 2:

1 pk eldorado sukkerfri gelè (en smak du liker, jeg brukte bringebær)
3 dl kremfløte
1 philadelphia naturell kremost

Gelèen lager du før du begynner å lage hele kaka, slik at den er avkjølt når du kommer til dette punktet. Lag den med 4 dl vann.
Visp kremfløten til krem. Bland med kremost og avkjølt gelè. Hell oppå fyll 1.

Lokk:

1 pk eldorado sukkerfri gelè

Også denne gelèen kan du lage før du begynner med kaken. Den stivner ikke på lang tid i romtemperatur.
Lag den med vanlig mengde vann. Hell så mye som du vil ha på toppen. (Det er penest med et ikke for tykt lag.) Resten kan du ha i en skål og kose deg med en annen gang!
Pynt kaken med blåbær, jordbær eller annet, eller ingenting!

Velbekomme!

Tips til variasjon: Lag bunn av stivpiskede eggehviter, søtningsmiddel og malte nøtter. Det blir en tykkere bunn som ofte er mer godkjent av de som ikke spiser lavkarbo.

Har feiret barnebursdag i dag! Prøvde meg på en ny variant. Dette er nok ikke en fullstendig lavkarbokake, men delvis, da jeg brukte litt fruktose og Fiberrik i bakingen. Men lag nøttebunn og bytt ut fruktosen med noe annet, så er du der!

Slik ser de ut! Med ei lita snupp kan det å pynte kaker!





Du kan fint lage kaken i en stor rund form. Jeg hadde bare lyst til å være litt kreativ og gjøre noe uvanlig.

Slik gjorde jeg:

Knuste en pk Fiberrik, sammen med litt mandler og valnøtter. Hadde i to ss fruktose og ca 50 g smør. (Trenger mye mer smør, da bunnen ble ganske løs.) Ha i bunnen av formen(e).

(Alternativ: Finmal 350 g mandler/valnøtter, tilsett 100 g smeltet smør, bland og ha i bunnen av formen. ELler lag bunn med 350 g malte valnøtter/mandler som du steker i en stekepanne tilsatt 1 ss olje. Visp 6 eggehviter, ha i søtningsmiddel litt og litt. Smak deg frem, bland med nøttene, stek i en halvtime på 160 grader, og smør ut i bunnen av formen. Avkjøl.)

SÅ lagde jeg ostekrem. Elsker ostekake med sitrongele..men jeg hadde ikke sukkerfri sitrongele. Så jeg blandet 2 pk Philadelphia med 2 ss fruktose. Vispet 1 pk kremfløte, og blandet med osten. Måtte ha i 2 ss fruktose til. Hadde i 3 eggeplommer, for gul farge. Hadde i ca 2 ss sitronsaft (den på grønn flaske), kan godt ha i litt mer tror jeg. Det var veldig likt ostekake med sitrongele!!
Smør så dette over kakebunnen.

De to øverste lagene er som Gerds ostekake. To pk Eldorado gele, den ene lager du med 4 dl vann, visper en boks kremfløte og blander med gelèen. Den andre pakka lager du med vanlig mengde vann. Hell fromasjen over ostekremen. La den stivne, og hell så over den siste gelèen. Du trenger ikke bruke alt om du syns det blir veldig mye.

Jeg har pyntet med blåbær, det funket bra! Jordbær, rips og bringebær blir sikkert også bra.

Denne smakte himmelsk syns jeg...

Hvis noen vil ha en mer oversiktlig oppskrift, kan jeg sikkert fikse det.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!




Sist redigert av Imp : 16-05-11 kl 14:44.
Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:38   #2
Shamu
Medlem
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 159
Shamu er på en erverdig vei

Sv: Tips til 17mai kake *bilde*

Det så kjempegodt ut!
Vil gjerne ha en oversiktlig oppskrift i lavkarboformat.

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse... Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 21:49   #3
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Tips til 17mai kake *bilde*

Den er grei! Da prøver jeg ut en ordentlig lavkarbovariant til 17. mai, og så kommer jeg tilbake hit. Kanskje flere har lyst til å prøve seg, så kan vi dele erfaringene?

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 22:50   #4
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til 17mai kake *bilde*

Jummi det så godt ut og den nydelige lille prinsessa da gjorde jo ikke kakene mindre smakfulle med en slik liten nydelige prinsdesse som pynter så ivrig

Her er min 17 mai kake, eller til andre anledninger

Rullekake
5-6 eggehviter
sukrin etter smak ca 4-5 ss tror jeg at jeg bruker
1 pk sukkerfri vaniljesaus fra eldorado
mandler

175 grader nederst i ovnen 20 min.

1 pk fløte
vaniljepulver
sukrin
bringebær
blåbær
mørk sukkerfri sjokolade

Stivpisk eggehvitene med sukrin, må smakes til hvor søt du vil ha den, rør så inn vaniljesauspulveret.
Fordel røren på en bakepapirkledd langpanne, dryss på hakka mandler og stek.

Etter 20 min. tas kaka utav ovnen, legg et bakepapi på en annen stekeplate og snu lanpanna over den, la ligge slik og avkjøle.

Når kaka er avkjølt. piskes kremen, ha den over kaka, på motsatt side av mandlene, ha på de bærene en måtte ønske evt, litt hakka sjokolade er godt inni synes vi, men god uten også. Rull sammen og sett kaldt.

Nå kan kaken nytes eller du kan putte den i fryseren og ta frem ved en senere anledning.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 21:10   #5
S@nne
Medlem
 
S@nne sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: I nord
Innlegg: 54
S@nne er på en erverdig vei

Sv: Tips til 17mai kake *bilde*

For en noen søte kaker og en kjempe søt prinsesse!! Kakene ser utrolig gode ut. Må nok teste denne oppskriften.

S@nne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:45   #6
sunnyen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Tips til 17mai kake *bilde*

IMP:
PCOS... hva er det? ble litt nyskjerrig

  Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 12:49   #7
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Tips til 17mai kake *bilde*

Nam, den kaken så skikkelig god ut

Opprinnelig lagt inn av sunnyen, her.

IMP:
PCOS... hva er det? ble litt nyskjerrig

Polycystisk ovariesyndrom

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
GOD 17. mai kake! Joika Ketolysekuren 13 13-05-11 15:33
Gud, for ei kake! mallilen Kake/dessert og snacks 8 13-10-10 19:05
NAM-kake.. tuttifrutti Kake/dessert og snacks 0 23-04-10 19:55
Hjelp, trenger tips til rask og enkel kake Mimosaen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 19-04-10 22:55
Kake? Princez Ketolysekuren 3 28-01-08 23:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no