Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Nyttårsaften: kalkun!

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-12-11, 22:34   #1
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Nyttårsaften: kalkun!

Da var en 5 kilos fugl innkjøpt, beistet sitter i skrivende stund og opptar all plassen i kjøleskapet....

Jeg har planlagt å legge fuglen i lake for maksimal mørhet og smak.

Min lake laget jeg på slump, med litt inspirasjon fra diverse nettsider. Jeg endte opp med:

sort pepper
laubærblad
rosmarin
timian
estragon
hakket hvitløk
saften av 1/2 sitron + skallet
1 selleristang (siden jeg har selleri til wadorfsalaten)
2 kyllingbuljong-terninger
ca 2 dl salt til 4 liter vann (Ja, dette blir salt, og man skal ikke la fuglen stå mer enn natten over i laken. Forholdet mellom salt og vann gjør at det osmotiske trykket blir riktig, og kyllingen trekker til seg vannet.)

Så var det tilbehøret....

Tidligere har jeg laget en nydelig couscous-stuffing med aprikoser, epler, bacon og annet godt, men jeg står over i år, siden jeg ikke har lyst å ha et tonn med karborik stuffing bli til overs.

Istedet skal jeg lage "stuffede" sjampinjonger der jeg tar av stilkene, og hakker de, blander med persille, parmesan og jarlsberg, og dynker hattene i hvitløksolje og litt balsamico. fyllet puttes i hattene, og gratineres.

Lager fløtesaus på innmaten, kraft fra stekingen, stekt løk og gulrot karamellisert med litt tagatesse, tørr sherry (kan bruke rød eller hvitvin), pepper. Reduserer, har på fløte, smaker til med litt tagatesse og kanskje salt. Jeg kommer til å jevne med en blanding av jbkm og fiberhusk, fordi de rett og slett opphever hverandres dårlige egenskaper. Jbkm alene gir "slimete" saus", og fiberhusk gir geleaktig "grøt", men litt av begge, gir en ganske mel-liknende saus.

Så skal jeg servere grillede asparges (jepp, jeg griller midt på vinteren, har jo en fantastisk gassgrill under tak på balkongen)

Waldorfsalat skal jeg unne meg litt av, tror ikke det blir så galt mtp. karber. Jeg bruker druer og eplebiter, som det er litt av, men ikke mer enn 300g til sammen i hele den store bollen. Resten er da selleristang, hakkede valnøtter, pisket krem, sitronsaft, salt, og tagatesse, som jo er ganske karbofattig.

Rosenkål er nydelig til kalkun, og jeg har ikke bestemt meg for om jeg lager kokt rosenkål, eller surrer den med bacon og løk.

Tenkte å lage lage lavkarbo tranebærsaus, men jeg tror jeg dropper det i år siden ingen av de som kommer er større tilhengere av f.eks rørte tyttebær. Men jeg vil tro at man kan lage en nydelig saus med friske tranebær, appelsinskall, litt vin, og tagatesse.

Og så kommer jeg til å bake litt rødløk i båter, sammen med potetbåter, dynket i olivenolje. Potetene får gjestene, og det er lettvint og godt


Sist redigert av Alynna : 28-12-11 kl 22:42.
Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 22:41   #2
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Steking av kalkunen:

Jeg tror jeg kommer til å steke den først opp-ned på 160 grader, og snur etter to tredeler av tiden, beregner 30-40 min per kilo. Har et steketermometer i den tykkeste delen av låret. Jeg tror jeg tar den ut når det viser 66 grader. Så stiger temperaturen opp til 68 grader på benken. De termometerene som følger med, feiler i over halvparten av tilfellene, og man ender opp med tørt viskelær, fordi man ikke vet at kalkunen er ferdig!

Grunnen til at jeg steker opp-ned, er at min ovn har sterkest varme øverst, og lårene er det som er vanskeligst å få ferdig, før brystet er tørrstekt. Om skinnet på brystet er litt blekt på slutten, bare skrur jeg opp overvarmen.

Kommer også til å snitte opp små hull i skinnet, og stappe masse godt meierismør inn


Sist redigert av Alynna : 29-12-11 kl 03:06.
Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 23:44   #3
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Steking av kalkunen:

Jeg tror jeg kommer til å steke den først opp-ned på 160 grader, og snur etter to tredeler av tiden, beregner 30-40 min per kilo. Har et steketermometer i den tykkeste delen av låret. Jeg tror jeg tar den ut når det viser 66 grader. Så stiger temperaturen opp til 68 grader på benken. De termometerene som føger med, feiler i over halvparten av tilfellene, og man ender opp med tørt viskelær, fordi man ikke vet at kalkunen er ferdig!

Grunnen til at jeg steker opp-ned, er at min ovn har sterkest varme øverst, og lårene er det som er vanskeligst å få ferdig, før brystet er tørrstekt. Om skinnet på brystet er litt blekt på slutten, bare skrur jeg opp overvarmen.

Kommer også til å snitte opp små hull i skinnet, og stappe masse godt meierismør inn

Jeg kommer

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 00:24   #4
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Er det plass til flere ??????

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 01:02   #5
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

5 kg kalkun....sikkert nok til meg og

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 01:08   #6
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Fant dette tipset på en annen blogg (ikke lavkarbo), men her er lenken:

http://susans-side.blogspot.com/2011...alkuntips.html

Greia er å bruke termometer og ikke tenke en halv time pr kilo kjøtt. Har også en 5-kilos kalkun liggende, så jeg har planer om å prøve ut noe av dette.

Det høres veldig godt ut med rosenkål med sopp og bacon. Har noe ferdigstekt bacon liggende, men skal kjøpe sopp og fersk rosenkål. Tror jeg skal dampe rosenkålen litt, for så å tilsette litt smør. Waldorf må jeg også ha, kan jo heller redusere mengden druer og epler.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 03:11   #7
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Fant dette tipset på en annen blogg (ikke lavkarbo), men her er lenken:

http://susans-side.blogspot.com/2011...alkuntips.html

Greia er å bruke termometer og ikke tenke en halv time pr kilo kjøtt. Har også en 5-kilos kalkun liggende, så jeg har planer om å prøve ut noe av dette.

Det høres veldig godt ut med rosenkål med sopp og bacon. Har noe ferdigstekt bacon liggende, men skal kjøpe sopp og fersk rosenkål. Tror jeg skal dampe rosenkålen litt, for så å tilsette litt smør. Waldorf må jeg også ha, kan jo heller redusere mengden druer og epler.


Du har fullstendig rett ang. det med å ikke stole på 30 min per kg kjøtt. Mulig jeg formulerte meg litt tvetydig

Jeg setter kalkunen inn ca 3 timer i forveien (+ litt ekstra for å la den hvile, ta imot gjester osv...) men jeg stoler hverken på omtrentlige mål, eller de dårlige plasttermometerne som følger med. Derfor skrev jeg at jeg stikker inn et termometer i den tykkeste delen av låret, for det er det som blir ferdig sist.

Aldri vent på at den røde pinnen skal hoppe ut!

Glemte i forbifarten, å nevne, at steketermometeret ikke skal være inntil benet.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 03:28   #8
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Når jeg tenker meg om så tar jeg nok og damper rosenkålen, og rører inn 1 ss smør (takk, Hamster59 )

Deretter blander jeg med litt sprøstekt bacon og løk. Da blir det deilig smak uten at hele måltidet svømmer i fett, det er fint med en balanse mellom mager kalkun, fet fløtesaus, og forskjellig tilbehør.

Nå kjenner jeg virkelig at jeg faktisk skal lage den tranebærsausen. Den friske syrligsøte smaken balanserer alt det salte..... Selv om det blir litt ekstra jobb.

Tranebærsaus smaker ikke bittert som tyttebær, men likner ellers ganske mye. Sjekket næringsinnholdet og det listes mellom 4 og 7 gram karber per 100 gram bær. Wikipedia lister 4 gram.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cranber...idant_capacity

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 10:52   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Har du matblogg? Du virker å ha eksperimentert en del.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 11:28   #10
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Hvor kjøper du tranebærene dine? De jeg har fått tak i på Maxi mat, smaker veldig søtt så jeg vil tro de er sukret før tørking. Fant dem ved frukten "selvplukk", ikke i pose.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 16:01   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Jeg stekte kalkunen på 90grader på julaften, aldri hatt SÅ saftig kalkun noen gang, det ble nesten ikke noe kraft, så saftig var den. Det tok mange timer, men det var vel verdt det. Kalkun skal ha kjernetemperatur på 72grader.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 16:15   #12
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Vi har som regel kalkun på julaften, så jeg har vel lagd det i snart 20 år nå... Jeg har alltid beregnet en halv time pr kg, pluss at jeg legger på en halvtime ekstra på toppen av det (altså for en 5 kgs kalkun så ville jeg ha beregnet 2,5 + 0,5 t = 3 t). Steker den alltid i stekepose, med stuffing, og når jeg tar den ut av ovnen så står den på benken og hviler minst 1 time før jeg skjærer i den (den blir ikke kald, ikke lunken engang...). Jeg og alle rundt meg er enige om at den er like perfekt hvert år, den har aldri blitt tørr

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 23:43   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Takk for masse tips til tilbehør Alynna!!!! Skal ha en gedigen kalkun selv på nyttårsaften, nå skal jeg sette meg ned i morgen og gå gjennom forslagene dine

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 13:16   #14
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel
Smile

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Hei,
Jeg har fulgt mange av dine råd med kalkunen Den har ligget i krydderlake i natt. Min mann, som er engelsk - og veldig spesialist på kalkun, sperret opp øynene da jeg gjorde dette. He he... Får håpe den blir megabra Den lukter iallefall god.

Takk for at du la ut dette

Godt Nyttår!

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 17:00   #15
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

ca 2 dl salt til 4 liter vann (Ja, dette blir salt, og man skal ikke la fuglen stå mer enn natten over i laken. Forholdet mellom salt og vann gjør at det osmotiske trykket blir riktig, og kyllingen trekker til seg vannet.)

Planlegger en kalkunmiddag, og dette så godt ut! Men akkurat det som står over her kan da ikke stemme, osmose virker vel omvendt, dvs at vann blir trukket ut av fuglen i et forsøk på å balansere den salte laken... Når man koker f.eks. poteter med skall på i saltmetta vann, krymper jo potetene litt (akk, minner, det er så godt!), det er samme prosessen.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 17:10   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Det er seriøst den saftigste kalkunen EVER! Må innrømme det så litt rart ut med to kalkun-føtter stikkende opp av en velduftende lake i vaskebøtta, men det var verdt det! Dette vil jeg nok alltid gjøre ved senere tilberedning av kalkun! Gjestene var helt over seg av begeistring

Sausen ble til av kraft fra steking og koking av innmaten, og fra stekingen av hele kalkunen. KUN fløte og salt og pepper i, og litt jevning, og den var knallgod!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 17:26   #17
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 43
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Åhh, herlig med masse oppskrifter! Skal lage kalkun i helgen til familien, så her fant jeg masse inspirasjon.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 17:45   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Vi gjorde det utrolig enkelt og fikk en sykt mør kalkun, vi også. Enkelt og greit 30 minutter pr kilo, uten stuffing.. Med vannbad under og skinnpensling med smør ca hver halvtime. Men den sto pakket inn i folie i tre timer før servering, så var vel det som gjorde den så sykt saftig og mør.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 17:47   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Jeg fikk lyst på kalkuuuuuuun! Stoooor saftig kalkuuuun, ikke bare sånn liten filet som jeg lagde.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 00:18   #20
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg fikk lyst på kalkuuuuuuun! Stoooor saftig kalkuuuun, ikke bare sånn liten filet som jeg lagde.

Jeg har 2 i fryseren. Det er bare å komme

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 00:32   #21
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det er seriøst den saftigste kalkunen EVER! Må innrømme det så litt rart ut med to kalkun-føtter stikkende opp av en velduftende lake i vaskebøtta, men det var verdt det! Dette vil jeg nok alltid gjøre ved senere tilberedning av kalkun! Gjestene var helt over seg av begeistring

Sausen ble til av kraft fra steking og koking av innmaten, og fra stekingen av hele kalkunen. KUN fløte og salt og pepper i, og litt jevning, og den var knallgod!

I vaskebøtta????

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 00:54   #22
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Opprinnelig lagt inn av Beatrixie, her.

I vaskebøtta????

Tipper det var en ny vaskebøtte

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 19:20   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nyttårsaften: kalkun!

Opprinnelig lagt inn av Beatrixie, her.

I vaskebøtta????

Hahaha, ja det sa sambo også! Det var en ganske ny vaskebøtte, og jeg skrubba den skikkelig på forhånd Saltlake hjelper vel også mot evt ruskomsnusk, så jeg var ikke så veldig bekymret selv. Men det så ganske rart ut ja...

Den var jo så stor at jeg hadde ikke stor nok beholder... dessuten sjekket jeg med andre kjente som også skulle legge kalkun i saltlake, og du kan si at jeg var ikke alene om å bruke vaskebøtta

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalkun _sweetie_ Spørsmål og svar 7 31-12-11 00:57
Kalkun i kjøleskapet senorita Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 24-12-11 01:06
Tips til det perfekte sted å feire nyttårsaften? Titti Generell diskusjon 16 28-11-11 18:22
GI på kalkun falukorv? Mamsen Generell diskusjon 1 05-02-10 22:00
Kalkun/kyllingprodukter nathalie Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 28-03-07 01:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no