Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Marianns karamellpudding

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-12, 23:59   #1
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av
Talking

Marianns karamellpudding

Har lenge tenkt på å lage karamellpudding. I helga har vi selskap i huset,

so då var det endelig ei grei anledning for å prøve ut dette.
Og herlige tid kor nyyydelig det var, mmmm



5 egg
ca 30 g tagatesse
1 vaniljestang med frø
4 dl fløte
2 dl vatn

65-70 g tagatesse til karamellisering av forma.

Strø tagatessen i forma og sett forma på ei middels varm plate. Lat den stå i ro ei stund, men følg med heile tida.






Når sukkeret er karamellisert bevegar du forma sånn at karamellen legg seg oppetter kantane.



Tagatesse karamelliserte seg perfekt, like godt som sukker - JIPPI

Kok opp fløte/vatn sammen med vaniljestanga, som du snittar på langs før du legg den oppi.
Du kan også skrape lause frøa. Lat dette trekke ca
10 minutt, så avkjøler du blandinga. Ta ut stanga.

Visp sammen egg og tagatesse. Slå fløten oppi sammen egga. Rør til tagatessen er oppløst.

Sil blandinga oppi den ferdigkaramelliserte forma.






Sett forma oppi vannbad i kald ovn. Sett ovnen på 125 grader. Lat det stå 1-2 timar, til puddingen er stiv.



Sjekk med å stikke ei skje halvt nedi puddingen. Om det ikkje heng noke på skjeia er den ferdig.
Avkjøl den før du kvelvar den på ett fat med litt kantar. Det vil vere litt karamellsaus.
(Og av den kvelva puddingen kjem ikkje bilde i dag :// eg var litt for hastig,
og venta ikkje til denvar kald...... so det var ikkje noke lekkert resultat)
Men smaken.. himmelsk, som karamellpudding skal smake



Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 00:25   #2
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Marianns karamellpudding

Mannen elsker karamellpudding. Ikke min store favoritt, jeg er mer et sjokolademenneske. Men - jeg tror jammen jeg skal overraske han på lørdag med denne. Du er en knupp, som vanlig

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 22:41   #3
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Marianns karamellpudding

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Mannen elsker karamellpudding. Ikke min store favoritt, jeg er mer et sjokolademenneske. Men - jeg tror jammen jeg skal overraske han på lørdag med denne. Du er en knupp, som vanlig


Eg elskar karamellpudding, og derfor var det knallbra at tagatesse karamelliserte like bra som sukker Håpa den faller i smak hos mannen din også.

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 23:17   #4
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Marianns karamellpudding

Laga ny karamellpudding til dagens selskap, like nyyydelig som den første eg laga.
Og den eg no laga venta eg med å kvelve til i dag, når den var kald. Eg dyppa forma so vidt i varmt vatn først.
Masse flytande karamell var der også



Kom gjerne med tilbakemelding om det er noken som prøvar oppskrifta

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 23:33   #5
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Marianns karamellpudding

denne skal prøves til helga, elsker karamellpudding. Men steker du tagatessa på plata i ildfast form? eller bruker du kjele?

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 23:38   #6
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Marianns karamellpudding

Opprinnelig lagt inn av j88, her.

denne skal prøves til helga, elsker karamellpudding. Men steker du tagatessa på plata i ildfast form? eller bruker du kjele?

Eg karamelliserer i ei ildfast form på plata ja. Har plata på fullt, og følger med og beveger forma heile tida.
Eg trur også dei 'gull'farga, elokserte brødformene (Florvåg) kan brukes rett på plata.

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 15:33   #7
injogull
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Voss
Innlegg: 5
injogull er på en erverdig vei

Sv: Marianns karamellpudding

Kva er tagatesse, og korleis får ein tak i det ? Ser etter sukkeralternativ ofte, men dette navnet har eg aldri sett.....

injogull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 16:02   #8
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marianns karamellpudding

Åååh, naaaam!!!!
Denne skal jeg garantert lage asap

Tagatesse fåes kjøpt i helsekost

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-14, 17:32   #9
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Marianns karamellpudding

Opprinnelig lagt inn av injogull, her.

Kva er tagatesse, og korleis får ein tak i det ? Ser etter sukkeralternativ ofte, men dette navnet har eg aldri sett.....

"Tagatesse er et strøsukker, laget av Tagatose. Det er ideelt til baking, på yoghurt eller frokostblanding, til varme og kalde drikker, eller der du ellers ville ha brukt vanlig sukker. Tagatesse er perfekt for de som ønsker å unngå vanlig sukker. Bruk halv mengde av vanlig sukker, ettersom Tagatesse er dobbelt så søtt."

http://butikk.funksjonellmat.no/prod...agatesse-500-g

Håper det oppklarte litt!

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Marianns Troika Mariann S Kake/dessert og snacks 8 27-12-13 23:22
Marianns ostekake Mariann S Kake/dessert og snacks 56 08-09-12 12:30
Marianns kyllinggryte Mariann S Middag 2 11-01-12 22:13
Karamellpudding Iset Kake/dessert og snacks 16 26-09-09 00:37
Karamellpudding lavkarbo? mam Kake/dessert og snacks 6 23-10-04 23:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no