Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Tartiflette, en nydelig vri på fløtegratinert sellerirot!

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-09-12, 23:19   #1
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Tartiflette, en nydelig vri på fløtegratinert sellerirot!

Jeg prøvde denne oppskriften fra ferdakost i dag bare med den lille endringen på at jeg byttet poteter med sellerirotterninger. Det ble himmelsk!!!!

Skal lage i morgen også, men da en real porsjon slik at jeg har i et par dager.



Tartiflette

Oppskrift frå Gourmet Traveller

*Ingrediensar*
50 ml olivenolje
1 lauk, finhakka
100 g. tynne baconstrimlar
125 ml tørr kvitvin
sellerirot i terninger (i oppskrifta står det: 6 potetar, slik som desiree eller amandine, i delar og med skal)
100 ml kremfløyte
250 g. Gruyèreost
Fersk timian

1.Varm opp omnen til 180°C. Varm olja i ei steikepanne, og ha i lauken og baconstrimlane. Hell i kvitvinen og steik i 2-3 minutt. Ha i potetar og kok i 10-15 minutt. Smak til med timian. Ha i kremfløyta, kok i 1 minutt og ta or varmen.

2.Legg halvparten av potetblandinga i ei bakeform. Strø på halvparten av osten, og gjenta prosessen. Ha i omnen og steik i 30-45 minutt. Strø på timianen, og server med ein gong.

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 14-09-12 kl 23:24.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 23:27   #2
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Tartiflette, en nydelig vri på fløtegratinert sellerirot!

Mmmmm, høyrest kjempegodt ut
Men kva slags ost er Gruyèreost?

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 23:31   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Tartiflette, en nydelig vri på fløtegratinert sellerirot!

Opprinnelig lagt inn av Mariann S, her.

Mmmmm, høyrest kjempegodt ut
Men kva slags ost er Gruyèreost?

Den er ala parmesan. En fast tørr ost. Brukes ofte i ostefonduer.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 23:33   #4
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Tartiflette, en nydelig vri på fløtegratinert sellerirot!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Den er ala parmesan. En fast tørr ost. Brukes ofte i ostefonduer.

Ok, takker

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 14-09-12, 23:36   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Tartiflette, en nydelig vri på fløtegratinert sellerirot!

Jeg skal nemlig lage dette på søndag.... Hentet fra samme nettside:

Boeuf bourguignon er ein frank kjøtrett frå regionen Bourgogne - heimregionen til andre godsaker slik som Dijonsennep! Noko av det beste med denne retten er raudvinssmaken i kjøtet og grønsakene - nydeleg!



Bouef bourguignon

Adaptert frå About.com

*Ingrediensar*

Marinert kvelden før:
1,3 kg storfekjøt, i bitar og utan feitt
1 flaske raudvin
1 lauk, grovt hakka
7 – 10 kvitlauksfedd, skorne i to
3 laurbærblad
12 svarte peparkorn

Gryteretten
2 ms olje
15 små gulrøter, skorne i fire
1 ms tomatpuré
227 g bacon, skorne i striper
24 perlelaukar
38 g mjøl
625 – 750 ml raudvin
750 ml kjøtkraft

Garnityr
1 ms olje
1 ts hakka kvitlauk
Salt og pepar
24 g sopp, rensa og skorne i fire

1.Kvelden før: Legg kjøtet i ein stor bolle. Ha i resten av marinadeingrediensane. Dekk bollen til og ha i kjøleskapet over natta. Rør av og til. For å laga gryteretten, må du planleggja minst 4 timar før du planlegg å servera, med omlag 1 førebuingstime og 3 koketimar. Fjern kjøtet frå marinaden og tørk. Krydra med salt og pepar.

2.Varm 1 ms av olja ved mediumsvarme i ei stor, eldfast gryte. Ha i baconen og kok i omlag 5 minutt. Ikkje brun dei! Ta baconen vekk og legg på ein tallerk. Forvarm omnen til 135°C. Ha kjøtet i gryta og brun. Ikkje brun for mykje kjøt om gongen. Det er betre å dela kjøtet i fleire porsjoner og bruna kjøtet porsjon for porsjon. Ha all kjøtet på ein tallerk.


3.Ha i 3 ms av olja, ha i perlelauken og gulrøtene og kok i 5 minutt. Rør til dei får farge. Senk varmen til medium og strø på mjølet og kok i 5 minutt. Ha baconen og kjøtet tilbake i gryta og rør godt saman med dei andre ingrediensane. Hell raudvinen, kjøtkrafta og tomatpuréen i og rør saman. La gryteretten koka, dekk gryta til og ha i omnen. Kok i tre timar. Ta av gryteloket og kok for 15 minutt.


4.Garnityr: Rett før servering, varm 1 ms olje i ei steikepanne. Ha i soppen når olja er varm og rør heilt til soppane vert brune. Rør og kok i 8 minutt. Ha i kvitlauken og kok i 3 minutt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 00:26   #6
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tartiflette, en nydelig vri på fløtegratinert sellerirot!

Gruyère er sveitsisk, fin til gratinering, ja. Mannen min som ikkje likar parmesan, likar den. Ikkje nødvendigvis fullt så tørr som parmesan, kanskje, men er fast, ja.

Takk for tartifletteoppskrifta! Vanleg tartiflette er seriøst godt, så denne skal eg prøve ein dag. Beuf bourguignon er også snadder.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 10:45   #7
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Tartiflette, en nydelig vri på fløtegratinert sellerirot!

Dette så skikkelig deilig ut
Hvis jeg graver meg langt nok ned i grønnsaksskuffen så tror jeg det dukker opp en sellerirot gitt

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 10:47   #8
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Tartiflette, en nydelig vri på fløtegratinert sellerirot!

Ops, jeg har ikke tørr hvitvin. Bare veldig søt, og den har jeg tenkt å la bli stående på flasken sin en stund.
Noen som har en ide om hva jeg kan erstatte vinen med ?

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 10:52   #9
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Tartiflette, en nydelig vri på fløtegratinert sellerirot!

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Ops, jeg har ikke tørr hvitvin. Bare veldig søt, og den har jeg tenkt å la bli stående på flasken sin en stund.
Noen som har en ide om hva jeg kan erstatte vinen med ?

Jeg har aldri noesomhelst av alkohol i hus, så når jeg kommer over hvitvin-oppskrifter bruker jeg heller litt (hvitvins)eddik.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-09-12, 10:58   #10
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Tartiflette, en nydelig vri på fløtegratinert sellerirot!

Det har jeg vet du. En uåpnet flaske til og med. Ikke veldig bevandret med å bruke den da Hvor mye tror du jeg trenger for å erstatte 125 ml vin ?

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 17:12   #11
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tartiflette, en nydelig vri på fløtegratinert sellerirot!

Dette ser fantastisk ut!!! Dette MÅ jeg prøve. Men jeg ække så bevandret i vinkoking, jeg heller og stusser over etpar ting i oppskriften:

Skal løk og bacon STEKE i hvitvin? Og så skal sellerirota KOKE i samme hvitvin/løk/bacon-panne etterpå? Blir det ikke for mye væske til å steke, og for lite til å koke? Kanskje potetene/sellerirota skal koke for seg?

Beklager dumme spørsmål

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no