Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Thinspiration og pro anna

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-04-07, 14:16   #1
Icerus
Medlem
 
Icerus sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 465
Icerus er ny på veien

Thinspiration og pro anna

Så en dokumentar om anorexia for en tid tilbake siden. Ble sjokkert over at det finnes sider liknende lavkarbo.no, men som fronter anoreksia og sulting som livsstil.

Kunne ikke dy meg og har dessverre vært inne og skikket på disse sidene. (Noe som sikkert andre som så på dokumentaren gjorde). På disse sidene står det om diett tips. Noen av diettene inneholder mindre enn 700 kcal og lite karbohydrater, samt 0 fett i løpet av en uke. De inneholder bilder, tabeller for "normalvekt", tabeller med kjente navn med høyde og vekt... Og de synes at det er helt normalt.

Ally McBeal stjernen står oppgitt som 5´6 feet og 98 pound. Dette kan umulig være bra... I tillegg så ser det ut til at de "anbefaler" en normalvekt som ligger under det som jeg har regnet som normal BMI feks.

Hvordan kan noen lage en side som oppfordrer unge til å få spiseforstyrrelser??? Enhver som ligger seg på ca 200-400 kcal pr dag og ikke inntar fett i det hele tatt kommer til slutt til å få et spiseproblem, enten de vil eller ikke. Jeg tror det bare er snakk om tid...

Icerus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (atkins/ketolyse inspirert) Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 14:22   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Thinspiration og pro anna

Før internett var det like mye sånn informasjon ute da også. Man fant det man ville finne. Bøker, blader, jentesnakk. Og vi leste mellom linjene i alt som hadde med slanking å gjøre. Og lærte hverandre hvordan man kan kaspe opp uten å stikke fingeren i halsen osv. Leste skrekkhistorier om jenter som hadde sultet seg til grensen for hva man tåler... og gråt av hvor mislykket man selv var som ikke klarte det når man så hvor mange som klarte dette... Så det vi ville se, men ikke faresignalene.

Så slik informasjon er ikke noe nytt, bare måten man får den på.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 14:46   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk
Exclamation

Sv: Thinspiration og pro anna

Det er nå så at det ikke er et nytt fenomen, men jeg vil nå si at det er ganske nytt at informasjonen er så tilgjengelig som den er nå, og i et slikt omfang at jeg ikke egentlig kan fatte at det kan være lovlig. Før i tiden gikk man stort sett alene med alvorlige spiseforstyrrelser, men nå finnes det klubber på nett som heier en i mot den sikre død. Dette er langt mer alvorlig enn å diskutere tips for å kaste opp sammen med en venninne.

Her er noen ord jeg har skrevet etter å ha vært innom disse sidene etter å ha hatt noen selvskadere pro ana her inne:

Tilgangen til informasjon på internett er enorm. Dette er en ressurs med fordeler og ulemper. Det finnes mange mørke kroker, og pro anorexia og bulimia websider er en av dem.

Dette er sider som hyller sine gudinner som de kaller ana og mia (forkortelser for anorexia og bulimia). Det er unge kvinner som setter opp sider og forsvarer sin sykdom med at det ikke er en sykdom men en livsstil.

Mia, Ana, Miana, Fading obsession og thinspiration er begreper en må være på vakt for. Thinspiration er et begrep for motivasjonsbilder av syltynne/sykeklige og anorektiske modeller/anorektikere som de legger ut for inspirasjon og motivasjon sammen med slagord som ”I love you to the bones”, I want perfection” og ”Nothing tastes as good as thin feels”.

På disse sidene deler de ut tips triks og teknikker for å vedlikeholde sin spiseforstyrrelse og gå den sikre død i møte. Blant de verste blandes det inn selvskading i tillegg med detaljerte beskrivelser og bilder vedlagt.


Det som er gjennomgående på sidene er at de starter med å fraskrive seg alt ansvar for enkeltindividers handlinger, og presiserer at det kun er en side for dem som allerede har spiseforstyrrelser. Innholdet på sidene er preget av masse bilder av kvinner som er syltynne og anorektiske som blir fremstilt som idealet. Det er diett tips der det blir anbefalt å spise kun tre frukter for dagen, eller kanskje en halv yoghurt i stedet for en frukt, og en oppfordring om å drikke masse vann. Der er tips om hvordan gå frem ved oppkast, hvordan skjule arr på armene med tynn strømpebukse når en vil gå med t- skjorte på varme dager, og en enorm mengde med ”peptalk”.


I disse peptalkene forteller de ofte i ”a letter from ana” hvorfor de må opprettholde sin destruktive livsførsel. Det er fordi det skaper suksess, alle andre er misunnelige og de må ikke høre på dem. De er det sanne uttrykket for suksess, mestring og kontroll. Man skal straffe seg selv og føle avsky hver gang man spiser, og man skal rose seg selv når man klarer la være å spise.


På disse sidene får vi skremmende innblikk i en syk tankeverden. Og det verste er at selv om det jobbes for å få lagt ned og stoppe disse sidene, så rekrutteres det stadig nye unge sårbare jenter inn i anoreksiahelvetet på nett.


De vil ikke la ”de andre” ødelegge sin livsstil (som de kaller sykdommen sin), og en del bærer armbånd som symboliserer dette. Det finnes flere typer armbånd som symboliserer at en har de ulike ”livsstilene”. Disse sidene støtter de negative selvbildet og de forvrengte tankene og gjør dem enda sterkere og vanskeligere å komme seg ut av. De danner en slags sidegruppe der de er ”inngruppen” og det er dem mot ”alle de andre” (utgruppen).


BMI- skalaen og beskrivelsene en finner på sidene:

Sitat:

30 eller over. - Du er for feit! Slutt og spis helt, så kunne det vært en idè å trene ganske så mye i tillegg.

25-29 Overvektig- Du er feit! Slutt og spis, du har en lang vei igjen til målet.

19-24 "Normal" -Du er nærmere målet enn de som er overvektige, men normal er ikke godt nok. Du kan greie det..bare ikke spis det du ikke trenger.

Under 19 Undervekt- Føler du deg bra nå?

17.5 Du har blitt anorektisk- DU GREIDE DET! Forsett om du vil..

Under 15 – Perfekt

Det som er det mest skremmende er sammenligningen med en religion på en del av sidene. Der de tilber Ana og Mia som Guder. De forgifter sinnene deres med comandtments og brev fra Ana. Eksempler på comandments er: Du skal ikke spise uten å føle skyld og skam. Er du ikke tynn, er du ikke attraktiv. Du kan aldri bli for tynn. Vit hvem din fiende er. Det er mat.

Formuleringene er omskrivninger av trosbekjennelsen, der en tror på Ana,- at hun er den eneste løsningen på kaoset i deres verden, at de er det mest verdiløse som finnes, at de er verdt å hate, og at kaloritabeller er ord fra Gud.

I tillegg til dette stoffet som er felles på alle sidene er det en egen side ”om meg” der det står om unge jenter under 18 år sin tragiske historie og hva de er opptatt av. Mottoet er jo tynnere jo bedre, de vil bli lette som ballerinaer eller sommerfugler og er veldig opptatt av engler. Mary Kate Olsen er deres store forbilde og de bruker mye bilder av dette i signaturer og på sine hjemme sider.

Disse sidene gir oss innblikk i en syk skremmende verden. Og de rekrutterer stadig nye inn i denne svarte grusomme verdenen. Enkelte unge jenter misforstår konseptet, og tror det er en pre – spiseforstyrrelsesbevegelse, at det på en måte bare er et statement om at en er på vei mot å få den dødelige sykdommen. De tilbringer masse tid på slike sider, får den syke tankegangen repetert mer og mer for hver gang de leser, og til slutt sitter de i grepet selv.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 15:09   #4
Icerus
Medlem
 
Icerus sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 465
Icerus er ny på veien

Sv: Thinspiration og pro anna

Forstår ikke hvorfor disse forumene ikke blir stengt. De burde vært ulovlig!!!!
De ødelegger unge sinn og kropper. Ble spesielt skremt av et dikt jeg leste; "last night with ana". Det handler rett og slett om å dø av sult!!!!! Og de fikk det til å høres ut som om dette var ønskelig....

Er det ingen mulighet for å hjelpe å "stoppe" disse sidene?

Icerus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (atkins/ketolyse inspirert) Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 15:14   #5
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Thinspiration og pro anna

Uff...får helt vondt inni meg..At dette kan være et mål for mange....Ubegripelig..og så forferdelig trist...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 19:27   #6
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Thinspiration og pro anna

jeg googlet noe av dette. og jeg ble kvalm av det jeg fant. det er grufullt. fælt. ekkelt og horribelt. at noen kan oppfordre andre til å ta sakte selvmord er bare helt freaky..

jeg skal hvertfall aldri gå borti noe av det. holder meg til en velproporsjonert og sunn kropp. men bitte litt ekstra å ta i...

de lever hvertfall ikke etter mottoèt: mer å ta i, mer å være glad i.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pro ekstra lisbet Spørsmål og svar 1 07-02-07 16:34
vita pro aktiv nøtta Lavkarbo generelt 1 07-04-06 10:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no