Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Over 20-gramsgrensa

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-02-06, 10:53   #1
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Over 20-gramsgrensa

I går gikk det litt for fort i svingene. Fikk lyst på frukt og satte til livs ei halv pære. Dermed ble det litt for mye karbs den dagen. Gikk 1 gram over grensa. Hvor "farlig" er det? Hvor lenge bør jeg holde meg til 20 grams regelen? I min diettbok er induksjonsfasen kun på 2 dager og så går man over til 40 gram karbs i fase 2. Men ser jo at mange er på induksjon i flere uker av gangen, så jeg har forlenget perioden, men aner ikke hvor lenge jeg bør holde meg meg der. Vil jeg forsette å gå like fort ned i vekt dersom jeg øker til 40 gr karbs pr dag? Går jeg ikke ut av ketosen da? Noen som har noen erfaringer på dette?

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 10:57   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Over 20 grams grensa

Du må nesten kjenne på din egen kropp hva du kan og ikke kan gjøre. Det er så veldig individuelt at det ikke finnes noen fasit. Eksperimenter litt, se hva du kan spise og ikke spise, og sett sammen din egen variant der du fortsatt går ned. Antall karber blir da tilpasset din egen kropp.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 11:10   #3
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Over 20 grams grensa

Uffda.. ingen fasit. Jeg elsker fasiter.. De gjør livet så mye enklere.
Er litt redd for å gå i dørken her, så nå som alt er så nytt, kan jeg da holde meg på 20 grams grensa en stund framover eller? Ser jo at det funker i allefall. Er lite lysten på å ødelegge alt sammen nå som det går så bra. Dessuten er jeg i slankekrig med ei som går på fettfattig inne på SN. Vi skal krige i 4 uker. Den krigen akter jeg å vinne. Så kan jeg kjøre 20 gramsen i fire uker til? Noe jeg bør ta hensyn til eller passe på i så måte?

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 11:28   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Over 20 grams grensa

Ja, du kan holde deg under 20 gram i fire uker til.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 11:38   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Over 20 grams grensa

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Uffda.. ingen fasit. Jeg elsker fasiter.. De gjør livet så mye enklere.
Er litt redd for å gå i dørken her, så nå som alt er så nytt, kan jeg da holde meg på 20 grams grensa en stund framover eller? Ser jo at det funker i allefall. Er lite lysten på å ødelegge alt sammen nå som det går så bra. Dessuten er jeg i slankekrig med ei som går på fettfattig inne på SN. Vi skal krige i 4 uker. Den krigen akter jeg å vinne. Så kan jeg kjøre 20 gramsen i fire uker til? Noe jeg bør ta hensyn til eller passe på i så måte?

Hehe det er morsomt med slike kriger.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 11:51   #6
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Over 20 grams grensa

Ja, veldig motiverende i allefall. Og denne kampen er viktig for oss begge. Motstanderen min er fettfobiker. Livredd alt som har med fett å gjøre. Jeg derimot er mer liberal og inntar fett i større mengder. Så her er det vel snakk om tradisjonell lavkalori/lavfett slanking mot lavkarb/høyfett slanking. Viktig å vinne da vett du.. Og få flere omvendt til lavkarbofilosofien. Så og si bare lavfett/lavkalorifolk der inne på SN og mange av dem sliter no helt j.... med å gå ned i vekt. Piner seg sjøl på 1000 kcal pr dag og trimmer helsa si i stykker.. Bare for å høste et ynkelig ukesresultat på 100 gr ned.

Det jeg driver med er vel egentlig å promote vår livsstil og denne nettsiden her.. Driver altså litt snikrekruttering..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 11:56   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Over 20 grams grensa

Hehe jeg er enda verre, jeg skriver om fett i diskusjoner på vektklubb.no, og jeg har ikke det mest uekstreme kostholdet heller. :fnise:
Nei, men jeg prøver å ikke hisse på meg noen, skriver saklig og sier at folk må finne utav selv hva som passer for dem. Men jeg MÅTTE bare legge ut "fett er ikke skadelig"-linken fra Atfonbladet idag. Blir vel DEN diskusjonen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 12:06   #8
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Over 20 grams grensa

Tror ikke jeg skal linke den linken ut på SN.. Er nemlig moderator der inne.. Blir litt feil liksom.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 12:29   #9
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Over 20 grams grensa

Hei Fjonken.

Det med å være i ketose 2-3 dager (fase 1) og så gå opp til max 40 karber pr dag (fase 2) lyder som det Ola Lauritzson skriver i sin bok; "10 - 10 uker..." og han gikk ned 14 kg på de 10 uker og var da ferdigslanket. Jeg vet ikke hvor mye du skal ned, men den kuren er vel egnet mest til folk som skal ned ca 10-20 kg. Selv skal jeg ned ca 15, men vil prøve å være på max 15 kaber pr dag noen uker til. Dels fordi jeg trives med det og dels fordi at nå VIL jeg se resultater!!! Hvis jeg var deg ville jeg gå på lavkarbo (fase 1) litt til - du skulle jo nødig tape kampen.

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 14:20   #10
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Over 20 grams grensa

Joda.. boka ti uker ti kilo er den som lokket meg inn på lavkarolivsstilen, men jeg følger ikke boka slavisk lenger. Jeg skal ned 21 kilo totalt, har 19 kilo igjen nå.. Vil og skal ned til 65 kilo. Så jeg famler litt rundt for å finne min vei i vellinga. Etter en glipp i går har jeg bestemt meg for å holde meg fanatisk under 20 grensa, i allefall til jeg har noe få kilo igjen til målet. Ser det er mye om er lov her på lavkarbo. Et mye friere spiseslankeopplegg enn f.eks. det tradisjonelle lavkalorigreiene.

Jupp, her trives Fjonken og her blir hu..
Takk for svar

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 14:31   #11
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Over 20 grams grensa

Ja nettopp, den bok fikk også meg også til å endelig komme igang. Tror Aktins anbefaler max 5 kaber i begynnelsen hvilket er extremt lite. Torkil Andersen (www.ketolyse.no) anbefaler max 15 til kvinner og 20 til menn. Jeg tror når man har svidd de første 5-7 kg av, så kan man bedre gå opp i karber og likevel gå ned. Det hele handler vel litt om hvor hurtig det skal gå tror jeg.

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 16:11   #12
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Over 20 grams grensa

Atkins sier at du bør ligge under 20 gram de to første ukene.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 16:15   #13
elco
Medlem
 
elco sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 66
Innlegg: 67
elco har en fantastisk aura rundt segelco har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Over 20 grams grensa

Opprinnelig lagt inn av Eva

Tror Aktins anbefaler max 5 kaber i begynnelsen hvilket er extremt lite. Torkil Andersen (www.ketolyse.no) anbefaler max 15 til kvinner og 20 til menn.

Siden Nille ikke har svart enda: Atkins anbefaler 20 g karber til både kvinner og menn på induksjonen (dvs de første 14 dagene - hvis man ikke ønsker å forlenge den perioden, da). Hans erfaring var at det var lite å vinne på å gå enda lavere ned på antall gram karber.

__________________
"En vakker og gjennomklok og akkurat passe tykk
(hmm - snart!) dame i min beste alder"

fritt etter "Karlson på taket"







elco er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, mer og mindre Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 16:16   #14
elco
Medlem
 
elco sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 66
Innlegg: 67
elco har en fantastisk aura rundt segelco har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Over 20 grams grensa

Oops, Albertine var ute sekundet før meg!

__________________
"En vakker og gjennomklok og akkurat passe tykk
(hmm - snart!) dame i min beste alder"

fritt etter "Karlson på taket"







elco er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, mer og mindre Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 16:49   #15
Eva
Seniormedlem
 
Eva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 65
Innlegg: 769
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Sv: Over 20 grams grensa

Hei Albertine og Elco.

Jeg var så sikker på at jeg leste et sted at det bare var fem pr dag i begynnelsen. Det var jo godt vi fikk rettet den misforståelse. Lettere å holde seg til 15-20 enn til 5!

__________________
Eva

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 17:14   #16
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Over 20 grams grensa

Strengt tatt er det ingen vits i å gå under 20 gram, med mindre du har svært vanskelig for å komme i ketose. Kan spise mye snadder med 20 gram! (Og 5 gram er svært, svært vanskelig å få til hvis man ikke spiser BARE kjøtt og fisk.)

  Svar med sitat
Gammel 08-02-06, 18:06   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Over 20 grams grensa

Opprinnelig lagt inn av Eva

Hei Albertine og Elco.

Jeg var så sikker på at jeg leste et sted at det bare var fem pr dag i begynnelsen. Det var jo godt vi fikk rettet den misforståelse. Lettere å holde seg til 15-20 enn til 5!

Noen ropte ?? Jeg er på jobb jeg vet dere - har forum forbud her

Men dere har helt rett. 5 karber var Atkins anno 1982. Jeg orket ikke holde den grensa lenge nei, og gikk fort oppover den gangen. Regner med at jeg lå rundt 30 karber etter de to første ukene. Det funket den gangen. Det var det samme Atkins selv kom frem til og i de senere utgavene ble tallet rettet til 20 da det ikke var noen fordel å spise mindre. Folk tok ikke mer eller fortere av ved å spise mindre.

Det ser jeg klart ute i forumverdenen også. Det nytter skjelden å kutte NED på karbene om vekttapet stopper opp. De fleste går ned like raskt rundt 20 som 30. Cluet er å øke sakte. Ta en og en matvare om gangen. Da oppdager man fort hva man reagerer på og hva man tåler. Fin måte syns jeg da ! Atkins har en fasit han. På vedvarende, han er vel en av de få som har det. Se under Lavlarbo ressurser, vedvarende og vedvarendestigen !

Nå må jeg jobbe litt !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no